گزارش/

تناقض سیاست‌های آمریکایی/ داروی بیماران خاص تحریم، واردات سیگار منعی ندارد!

با وجود اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند اقلام دارویی جزو تحریم‌های ظالمانه قرار ندارد، اما این تنها در حد یک شعار است.

تناقض سیاست‌های آمریکایی/ داروی بیماران خاص تحریم، واردات سیگار منعی ندارد!به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  مدت زمان زیادی است که آمریکا تحریم هایی را علیه ایران اعمال کرده که دارو از جمله این تحریم ها به شمار می رود. با وجود معافیت‌های ویژه برای اقلام دارویی، تحریم‌ها مانع از آن شد که دارو‌های حیاتی به کشور برسد.

بخش عمده ای از دارو‌های اساسی مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌ شود، اما برخی از داروها مانند داروی بیماران پروانه ای به واردات وابسته است. در صورتی که آمریکایی‌ها اعلام کردند تمام راه‌ها برای ارسال اقلام دارویی، تجهیزات پزشکی و ملزومات مورد نیاز باز است، اما متأسفانه این فقط یک شعار است. آنها ادعا می‌کنند اقلام دارویی جزو تحریم نیست، ولی عملاً راه را بسته‌اند و کانال سوئیس را هم که باز کردند منابعش محدود است. 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادعا‌های مطرح شده از سوی مقامات آمریکایی را فریب دانست و اظهار کرد:  یک کانال مالی باز کردند که اقداماتی انجام می‌شود؛ ولی محدود است و حتی اجازه نمی‌دهند منابعی که از جا‌های مختلف داریم به کانالی که با سر و صدا باز کردند، وارد کنیم. سه هفته است با یکی از این کشور‌ها که منابع مالی در آنجاست در حال گفت و گو هستیم، ولی آن‌ها تأکید دارند که آمریکایی‌ها مانع این کار هستند و اجازه نمی‌دهند منابع خود ما که در آن کشور است وارد این کانال شود تا در این شرایط از آن استفاده کرده و اقلام مورد نیاز خود را بخریم.

بسیاری از بیماران به دلیل تحریم دارو و نبود آن حتی در بازار‌های سیاه، جان خود را از دست دادند. نمونه آن آوا دختری ۵ ساله بود که بر اثر ابتلا به بیماری پروانه ای جان خود را از دست داد که تنها دلیل آن عدم ورود دارو به کشور است. 

یکی از وارد کنندگان دارو  در گفت و گو با خبرنگار  اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تصریح کرد: طی دو سال گذشته، در ایران کمبود دارو وجود داشته و قیمت‌ها بالا رفته است.

به گفته او به خصوص یافتن دارو‌های بیهوشی و دارو‌های سرطان و بیماری قند دشوار است. 

علی رغم محدودیت‌ها و قوانینی که در کشور وضع شده این روز‌ها در داخل کشور اتفاقات متفاوتی در حال رخ دادن است.

به منظور تهیه این گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری موضوع قاچاق و واردات اغذیه به فروشگاه های شهر مراجعه کرده است. در این بین تعدادی مواد غیر ضروری که در داخل کشور توان تولید آن وجود دارد، یافت شد. محصولات غیر ضروری که ورودشان به کشور خیلی وقت است ممنوع شده است.

///

تحریم‌های ایالات متحده تاثیرات زیادی بر روی نفت و دیگر صنایع مهم ایران  گذاشت، اما مواد غذایی، فیلم ها، موسیقی و پوشاک به طور گسترده در کشور در دسترس هستند. طبق گزارشی که سال ۲۰۱۶ منتشر شده کوکا کولا ۲۸ درصد و پپسی ۲۰ درصد سهم بازار کشور را در اختیار دارند. سس کچاپ هاینز، سس فلفل تاباسکو و سیگار مارلبرو از دیگر محصولاتی است که در کشور طرفداران زیادی دارد.

///

زمانی که سری به مغازه‌های اطرافمان می‌زنیم خیلی از کالاهای خارجی به راحتی در دسترس است و استفاده از آنها نیاز به گشت و گذار زیادی ندارد. جالب است که حتی این دسته از کالا‌ها به راحتی در معرض دید هستند و ممنوعیتی در ورود آن‌ها نمی‌بینیم، کالا‌هایی که باعث خروج ارز زیادی از کشور می‌شوند.

///

نه تنها در مغازه ها، بلکه در فروشگاه‌های معتبر شهر هم این دسته از کالا‌ها با وجود اینکه قابلیت تولید داخل دارند، به راحتی با قیمت‌های مختلفی به فروش می‌رسند. جالب‌تر این است که در فروشگاه‌های اینترنتی هم این محصولات با قیمت نجومی خرید و فروش می شوند.

///

 

حال برای دانستن جوانب مختلف این موضوع به سراغ مسئولین سازمان صمت استان تهران رفتیم:

فتح الهی مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت صمت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: واردات هر گونه موادی از آمریکا به کشور ممنوع است و اجازه ورود هیچ گونه مواد غذایی و مواد غیر ضروری داده نمی شود.

او بیان کرد: اساسا واردات محصولات و کالاهایی که مصرفی محسوب می شوند ممنوع است. هزار و ۵۳۰ قلم تعرفه ممنوعیت ورود دارند و اقلامی که در بازار هستند قاچاق محسوب می شوند. کالاهایی که منشا آمریکایی دارند به جز دارو، قاچاق هستند یا ممکن است این دسته از اقلام سلامت محور باشند که از وزارت بهداشت مجوز گرفته باشند.

این مقام مسئول تشریح کرد: به صورت کلی اقلام مصرفی مانند خوراکی که در داخل توان تولید آن وجود دارد ممنوع است.

حال با این رویه و شرایط انتظار می رود که مسئولان به این قضیه ورود کنند تا از ورود این گونه کالاهای قاچاق جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
واقعا موندم سیگار آمریکایی فراوان وارد کشور میشه ولی اجناس آمریکایی نه و ما باید از اجناس آشغال چینی استفاده کنیم چه جوریه انواع سیگار آمریکایی ‌توکشورمون هست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
کجا محصولات آمریکایی ممنوعه؟
چرا وقتی تحریم هستیم سالانه میلیار دلاری محصولات اپل در ایران فروش داره
البته مردم هم باید رعایت کنند
Canada
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
جوانان باید دشمن را بشناسند
و اصلا سیگار نکشند .چونکه پول شون به جیب دشمن میریزند و بعد خدای نکرده خودشون بیمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
کاش نام آن یک کشور خائن هم برده میشد.
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
خبر خوبی بودچ
Netherlands
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
مواداولیه نوشابه وپپسی راهم برای نابودی دندان وپوکی استخوان وبیماری قندخون مردم ایران ازیاد شمارفت که به این لیست که شامل تحریم آمریکابر علیه مردم ایران هست به این فهرست اضافه کنیددر اصل سمی کشنده خوش مزه وشیرین باقندفراوان برای دیابت وقندخون!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۰:۳۸ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
دروغ می گید
آخرین اخبار