متخصص اعصاب و روان در شیراز گفت: اثرات روانشناختی اضطراب باعث کاهش توانایی کادر درمان می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا رازقیان متخصص اعصاب و روان و رئیس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری شیراز با بیان اینکه اضطراب و استرس ناشی از کرونا، ناگزیر کادر درمان را نیز درگیر می‌کند، اظهار کرد: اثرات روانشناختی این اضطراب در کادر درمان، باعث کاهش توانایی آن‌ها می‌شود.

او با بیان اینکه در کادر درمان ممکن است ترس و تشویش متناوب و حتی حملات پانیک دیده شود و یا ممکن است علائم بدنی مانند تنگی نفس و تپش قلب آن‌ها را آزار دهد، ادامه داد: در این شرایط در صورت توجه نکردن به این موضوع و مداخله نکردن روانشناس و روانپزشک، ممکن است فرد به سمت افسردگی پیش رود و حتی در درمان بیماران احساس ناتوانی و درماندگی کند، گاهی نسبت به نشانه‌های بدنی خود بیش از حد حساس شود و علائم بدنی خود را با تحریف، تفسیر می‌کند.

لیلا رازقیان افزود: این اضطراب به خانواده و دوستان دیگر نیز منتقل می‌شود و فرد ممکن است با خانواده و همکاران دچار تنش شود، در این شرایط باید از طریق حرفه‌ای و با استفاده از روش‌های تن آرامی این موضوع را برطرف کرد.

او تصریح کرد: باید به کارکنان آموزش داد که برای کسب آمار و اطلاعات به منابع اطلاع رسانی معتبر مراجعه کنند، چرا که در شرایط پراسترس، احتمال پذیرش شایعات از سوی افراد بالاتر می‌رود.

این متخصص اعصاب و روان گفت: در این شرایط، صحبت کردن در مورد اضطراب خود، در جمع دوستان کمک کننده است، لازم است ساعاتی را در کنار خانواده به دور از فضای مجازی گذراند و از موقعیت‌های اضطراب زا دوری کرد.

لیلا رازقیان با بیان اینکه فعالیت‌های فیزیکی و ورزش می‌تواند در کنترل اضطراب کمک کننده باشد، افزود: این بحران نخستین بحرانی نیست که دامنگیر کادر درمان شده و در همه بحران‌ها افراد می‌توانند از مهارت‌های انطباقی که در گذشته کسب کرده اند، استفاده کنند.

او تصریح کرد: در صورتی که علائم روانشناختی شدید باشد و عملکرد کارکنان کاهش یافته باشد، لازم است برای دریافت کمک حرفه‌ای به روانشناس و روانپزشک مراجعه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.