روزنامه العربی الجدید گزارش داد؛

انتخاب نخست‌وزیر در عراق به بن‌بست خورده است

گروه‌های سیاسی عراقی که مدتی است بر سر انتخاب نخست‌وزیر دچار کشمکش و اختلاف شده‌اند؛ برای خروج از این بحران به یک راه‌حل اساسی نیاز دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه العربی الجدید نوشت: در حالیکه عدنان الزرفی، نخست‌وزیر جدید عراق به عنوان مأمور تشکیل کابینه به تلاش‌های خود در این زمینه و همچنین گرفتن رأی اعتماد از پارلمان ادامه می‌دهد، برخی گروه‌های سیاسی عراق با انتخاب «مصطفی الکاظمی» رئیس سازمان اطلاعات عراق به سمت نخست وزیری به توافق رسیده‌اند که این امر نشان می‌دهد عراق از نظر سیاسی وارد بن بست شده است.

العربی الجدید نوشت عراق به زودی با چند بحران از جمله بحران بزرگ اقتصادی، بحران امنیتی به علت تنش‌هایی که آمریکا درصدد ایجاد آن است، بحران بهداشتی به علت ویروس کرونا و بحران داخلی به علت مخالفت‌های مردمی با روند سیاسی این کشور مواجه خواهد شد.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از چند روز نشست و مذاکرات پی در پی در عراق، برخی گروه‌های سیاسی مخالف تشکیل کابینه به نخست‌وزیری عدنان الزرفی بر سر نامزدی «مصطفی الکاظمی» رئیس سازمان اطلاعات عراق برای پست نخست وزیری به توافق اولیه دست یافتند.

عدنان الزرفی اواسط ماه گذشته توسط برهم صالح، رئیس جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شد که گروه‌های سیاسی شیعی عراق این اقدام را عدول برهم صالح از اختیارات خود عنوان کردند.

یک مسئول در ائتلاف البناء در مصاحبه با پایگاه خبری العربی الجدید گفت: «گروه‌های سیاسی شیعی که با معرفی مجدد مصطفی الکاظمی به سمت نخست وزیری عراق موافقت کرده‌اند عبارتند از جریان الحکمه به ریاست عمار الحکیم، ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری، ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری مالکی، حزب الفضیله به ریاست محمد الیعقوبی و ائتلاف العقد به ریاست فالح الفیاض».

او خاطر نشان کرد: «ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی ضمن مخالفت با انتخاب عدنان الزرفی به نخست وزیری عراق اعلام کرد از انتخاب مصطفی الکاظمی حمایت نمی‌کند، نوری مالکی نیز حمایت خود از الکاظمی را مشروط به موافقت اکثر گروه‌های شیعی عراق با این انتخاب اعلام کرده است».

این مسئول ائتلاف البناء خاطر نشان کرد: «مقتدا صدر رئیس جریان صدر عراق اعلام کرده است به دو شرط با انتخاب مصطفی الکاظمی به نخست‌وزیری عراق مخالفت نخواهد کرد اول اینکه همه بر سر نخست‌وزیری الکاظمی به توافق برسند و دیگر اینکه همه گروه‌های سیاسی عراق رسما از نامزدی الکاظمی حمایت کنند».

این در حالی است که شایعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد مصطفی الکاظمی هنوز با تصدی این سمت موافقت نکرده است و برای تصدی این سمت شروطی تعیین کرده است اول اینکه به عدنان الزرفی فرصت کاملی برای تشکیل کابینه داده شود، دوم اینکه همه گروه‌های سیاسی شیعی عراق در دست نوشته‌ای اعلام کنند با انتخاب وی موافقند و در تشکیل کابینه یا برنامه‌های کابینه دخالت نخواهند کرد تا وی بتواند در انتخاب وزیران و دیگر پست‌های اجرایی آزادی عمل داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار