شناسایی ۱۳ مبتلا به کرونا در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت : در ۲۴ ساعت گذشته تست ۱۳ مورد مشکوک دیگر مثبت شد تا تعداد کل مبتلایان به ۳۷۹ نفر برسد.

شناسایی ۱۳ مبتلا به کرونا در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشتهبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تست ۱۳ مورد مشکوک دیگر مثبت شد تا تعداد کل مبتلایان به ۳۷۹ نفر برسد که از این تعداد ۴ مورد در بیمارستان بستری، ۴ مورد بیمار سرپایی و ۴ مورد از خانواده‌های قبلی و ۲ مورد پرسنل هستند، متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲ مورد فوتی داشتیم که یک مورد مربوط به جیرفت و یکی فهرج از حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم که هر دو مرد هستند.

شفیعی در ادامه بیان کرد: میانگین سنی مبتلایان به کرونا ویروس در استان کرمان پایین آمده است و افرادی که ۲۴ ساعت گذشته آزمایش تشخیصی کرونا از آن‌ها گرفته شده شامل بیماران بستری، سرپایی‌ها و اطرافیان بیماران قطعی مبتلا به کووید ۱۹ بوده است.

او با بیان این مطلب از روز گذشته ۲ آزمایشگاه در سطح استان آزمایشات تشخیصی کرونا را انجام می‌دهند، اظهار کرد: به هیچ عنوان بحث تست سرپایی از همه مردم صحت ندارد و تنها این تست از افراد مشکوک به کرونا ویروس گرفته خواهد شد ضمن آنکه تمامی مراکز درمانی و بهداشتی ۱۶ ساعته دانشگاه علوم پزشکی شهر‌های استان نمونه گیری نمی‌کنند، زیرا به تجهیزات خاص نیاز است و فقط چند مرکز برای این مهم معرفی کرده‌ایم.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره نحوه تست گیری از اطرافیان مبتلایان قطعی به ویروس کرونا نیز گفت: مراقبین سلامت دانشگاه علوم پزشکی از سامانه ۴۰۳۰ با اطرافیان بیمار قطعی مبتلا به کووید ۱۹ تماس گرفته و فراخوانی به این افراد خواهیم داد تا برای آزمایش به مرکز مربوطه مراجعه کنند، بنابراین نیازی نیست تمامی افراد در ارتباط با بیماری قطعی کرونایی به مراکز درمانی استان مراجعه کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: همچنین باید عنوان کرد که تنها از اطرافیان بیمارانی که از ۱۱ فروردین‌ماه به بعد به ویروس کرونا مبتلا شده باشند، آزمایش سرپایی گرفته خواهد شد و از کسانی که قبل از این دوره با فرد مبتلا به کووید ۱۹ در ارتباط بوده به دلیل آنکه دوره کمون یا پنهان این بیماری به اتمام رسیده است، تستی گرفته نمی‌شود.

او درباره استقرار ویروس کرونا در سطح استان کرمان بیان کرد: در کشور نمی‌توان به صورت دقیق عنوان کرد که آیا اپیدمی در مرحله استقرار گرفته است یا خیر؟ اما در استان کرمان احتمالا این ویروس در مرحله استقرار می‌باشد که مرحله بسیار حساسی است و با کوچکترین بی‌توجهی امکان مواجه شدن با موج جدید ویروس را خواهیم داشت بنابراین به شدت در این موقعیت توصیه می‌کنیم مردم بحث‌های فاصله گذاری اجتماعی و مسائل بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند.

شفیعی درباره روند بستری بیماران حاد تنفسی در استان کرمان در ۲ هفته گذشته نیز گفت: موارد بستری‌های ناشی از بیماری حاد تنفسی و مشکوکین به ویروس کرونا در استان در ۲ هفته اخیر ثابت بوده است لذا موارد بستری افزایش قابل توجهی ندارد و این موضوع جای امیدواری دارد، اما اینکه موارد سرپایی آزمایش تشخیصی کرونا را می‌گیریم برای تحلیل نحوه رفتار ویروس در استان بسیار مناسب خواهد بود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره میزان اشغال تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران کرونا اظهار کرد: بیمارستان افضلی‌پور هنوز ظرفیت خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی را دارد و تاکنون حدود ۴۵ درصد تخت‌های آن پر شده است ضمن آنکه به دنبال آن هستیم که با شناسایی بیماران در روز‌های ابتدایی ابتلا، آن‌ها را معالجه کنیم تا با افزایش زیاد موارد بستری مواجه نشویم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید برآنکه مردم نقاهتگاه را جزء از مراحل درمان خود بپذیرند، تصریح کرد: به‌دنبال آن هستیم که بیماران کرونایی را بعد از ترخیص از بیمارستان برای اتمام دوره درمان خود به سمت نقاهتگاه‌ها هدایت کنیم تا از انتقال این ویروس در درون خانواده‌ها جلوگیری کنیم.

او در تشریح این موضوع که باید با ویروس کرونا زندگی کنیم عنوان کرد: کووید ۱۹ در محیط بیرون در گردش است و شاید نتوان آن را از جامعه پاک کنیم لذا باید رفتاری انجام دهیم که راهی برای ورود ویروس کرونا به بدنمان ندهیم.

شفیعی اظهار کرد: تحلیل آماری رفتار ویروس برای هیچ کس آسان نیست، زیرا این ویروس هنوز رفتارش برای جامعه علمی شناخته نیست و شاید برای سال‌های آینده بتوانیم رفتار آن را پیش‌بینی کنیم، ولی اکنون چنین امکانی وجود ندارد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی کرمان اهرم خود مراقبتی را تنها راهکار مطمئن مقابله با ویروس کرونا در شرایط فعلی عنوان کرد و افزود: اگر درمان یا دارو یا واکسن مقابله با ویروس کرونا را داشتیم قطعا شرایطمان بهتر بود، اما در حال حاضر فقط با اصلاح رفتار می‌توانیم خود را از این ویروس مصون سازی کنیم و در این راستا باید ۲ اصل شست و شوی و مراقبت از دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در دستور کار قرار دهیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره فعالیت مجدد اصناف نیز گفت: در طرح جدید مقابله با ویروس کرونا طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا قرار نیست همه صنوف بازگشایی شوند و صنوفی نیز که قرار است از ۲۳ فروردین ماه بازگشایی شوند، پیوست سلامتی خواهند داشت که نشان می‌دهد دیگر مانند روال قبل نمی‌توانند رفتار کنند.

او درباره نحوه ضدعفونی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها اظهار کرد: وسایل نقلیه عمومی از مکان‌های مستعد انتقال بیماری کرونا هستند که مسئولین مربوطه براساس پروتکل‌های بهداشتی که به آن‌ها ارایه شده است، این گندزدایی را انجام خواهند داد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.