معاون بنیاد مسکن در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

پرونده واحدهای مسکونی سیل زده تا پایان شهریور بسته می شود

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: نوسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده بر اثر سیل تا پایان نیمه اول امسال تکمیل می شود.

پرونده واحدهای مسکونی سیل زده تا پایان شهریوربسته می شود/ رایزنی بزای افزایش تسهیلات مسکن روستاییعزیزالله مهدیان معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بنیاد مسکن یک نهاد انقلابی بوده که بعد از سیزدهم فروردین ماه و همزمان با فرمان حضرت امام خمینی(ره) کلید خورد گفت: این نهاد انقلابی همزمان با دستور رهبر کبیر انقلاب در ۲۱ فروردین ماه ۱۳۵۸ تشکیل شد.

او بیان این که بنیاد مسکن اولین نهاد سازندگی بود که به فرمان حضرت امام  شکل گرفت گفت: بسیاری از محرومان و بی سرپناهان همزمان با تشکیل حساب ۱۰۰ امام، خانه دار شدند و این اقدام یکی از کلیدی ترین فعالیت های بنیاد مسکن به شمار می رود.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با اشاره به فعال بودن حساب ۱۰۰ امام خمینی (ره) گفت: در آن دوره حضرت امام، خود حساب ۱۰۰ را افتتاح کردند و هم اکنون بعد از گذشت چندین سال این حساب فعال است و کمک های خیرین برای ساخت مسکن محرومان در این حساب واریز می شود‌.

مهدیان اظهار کرد: اقدامات بسیار مهم و سازنده ای در طول سال های گذشته توسط بنیاد مسکن انجام شده و در ادامه با گذشت زمان اقدامات گسترده تر و ساخت وساز واحدهای مسکونی برای محرومان بیشتر خواهد شد.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه اقدامات مربوط به توسعه واحدهای مسکن روستایی و همچنین اجرای طرح های هادی از جمله تامین زمین، آماده سازی و بازسازی مناطق سانحه دیده در کنار ساخت واحدهای محرومان انجام می‌شود گفت: بنیاد مسکن از ابتدای انقلاب  اسلامی،  بازسازی مناطق مسکونی جنگ زده را در دستور کار خود قرار داده بود و با توجه به آن که در آن دوران ۵ استان جنگ زده بود و همواره واحدهای مسکونی آن بمب باران می‌شد بازسازی آنها را در دستور کار خود قرار داده است.

مهدیان توضیح داد: حوادث مختلفی در طول سالهای گذشته در شهرهای مختلف رقم خورده که مهمترین آنها زلزله و سیل بوده و در طول سال های گذشته تعداد آنها افزایش یافته است.

او بیان کرد: حوادثی از جمله زلزله و سیل به ویژه در سال گذشته باعث شد که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های بنیاد مسکن در این حوزه انجام شود و میزان بازسازی واحدهای مسکونی در طول سال گذشته در مقایسه با دهه‌های پیش بسیار بیشتر بوده است.

مهدیان با بیان اینکه زلزله رودبار، بم و زلزله آذربایجان شرقی و کرمانشاه در طول دهه گذشته از مهمترین حوادثی بود که رخ داد افزود: در سال گذشته بسیاری از مناطق کشور درگیر سیل بودند. سال ۹۸ یکی از پر حادثه ترین سال ها به شمار می‌رود به طوری که از ۲۸ اسفند ۹۷، ۵ استان درگیر وقوع سیل بود و این حادثه تا خرداد ماه سال ۹۸ ادامه یافت همچنین از بهمن ماه سال ۹۸ هم کشور دوباره درگیر شد و ما شاهد خسارت های بسیار زیادی در این مناطق بودیم.

مهدیان با بیان اینکه در سال ۹۸، ۲۲ استان تحت تاثیر سیل قرار گرفت افزود: بیشترین شهرهایی که بر اثر سیل دچار خسارت و زیان شدند در استان‌های خوزستان، لرستان و مازندران بود که متاسفانه به واحدهای مسکونی و همچنین راه‌های این مناطق خسارت های بسیار زیادی وارد شد.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن ادامه داد :بیش از ۸۰ تا ۹۰ هزار واحد مسکونی در این مناطق دچار خسارت‌های تعمیراتی و حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی هم تخریب شدند که از سال گذشته ساخت و نوسازی این واحدهای مسکونی را آغاز کرده‌ایم.

این مقام مسئول گفت: با ارائه و تزریق منابع مالی کافی، ساخت بخش عمده‌ای از واحدهای خسارت دیده  را به اتمام رساندیم و البته تعدادی از واحدهای مسکونی خسارت دیده هم به دلیل آنکه فرسوده بودند ، جزو واحدهای تخریبی محسوب شدند.

او با بیان اینکه سعی خواهیم کرد تا پایان شش ماهه اول امسال ساخت تمامی واحدهای تعمیراتی را به اتمام برسانیم گفت : به دلیل مشکلاتی که بیماری کرونا برای کشور ایجاد کرده است ساخت واحد های مسکونی متوقف شده و امیدواریم هر چه زودتر با حل این مشکل بتوانیم با جدیت بیشتر کار را به اتمام برسانیم.

مهدیان با بیان اینکه سال گذشته علاوه بر آنکه کشور درگیر سیل بود دو حادثه دیگر از جمله زلزله آذربایجان شرقی محدوده سراب و زلزله قطور، باعث شد که حجم کار در این حوزه ها بیشتر شود تاکید کرد:بنیاد مسکن خوشبختانه توانست مصوبات و اعتبارات لازم برای ساخت این واحدها را دریافت کند و بلافاصله کار بازسازی این مناطق هم آغاز شد.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه در ماه های گذشته بسیاری از شهرها از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان دوباره درگیر سیل شدند و این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای واحد های مسکونی و راه های این مناطق شد افزود: با همکاری بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه توانستیم مصوبات بازسازی این واحدها را دریافت کنیم و با اتمام کرونا، ساخت این واحدها را مجدداً آغاز خواهیم کرد.

مهدیان با بیان اینکه در کنار این موارد، ساخت مسکن برای محرومان را هم در دستور کار خود قرار داده ایم گفت :از سال گذشته ساخت مسکن برای محرومان را آغاز کرده ایم و با اجرای آن خواهیم توانست بخش عمده‌ای از نیاز مسکنی کشور را تامین کنیم .

او با اشاره به اینکه نوسازی مسکن روستایی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های معاونت مسکن روستایی بنیاد مسکن به شمار می‌رود افزود: از سال های گذشته ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را در دستور کار خود قرار داده ایم و این پروژه از سال ۱۳۸۴ کلید خورد. اعتباراتی که برای این پروژه ها در آن دوران در نظر گرفته شده بود،  ۵ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی بود که هم اکنون  به هر واحد مسکونی متناسب با افزایش هزینه های ساخت ، ۴۰ میلیون تومان تسهیلات اختصاص می یابد که ما در حال رایزنی و ارائه پیشنهاداتی به منظور افزایش تسهیلات برای امسال هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زهرا چایشی
۲۲:۰۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
باسلام
متاسفانه طی سیل فروردین ٩٨درخوزستان بنده منزل مسکونی ام ۵۰متربارودخانه فاصله دارد وهمه دیوارها ترک خوردن وکاشی کف نشست کرد ولی هرچه به ستادوبنیادمسکن مراجعه کردیم هیچ جوابی نگرفتیم وازبداخلاقی مهندسان بنیادگلایه مندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
کنار رودخونه خانه ساختی ، واقعا که
آخرین اخبار