کورسوهای امید در درمان کرونا؛

تولید داروی فاویپیراویر در سه شرکت داروسازی/ ورود ماده اولیه ایرانی تا ۲ ماه آینده به بازار

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: سه شرکت برای تولید فاویپیراویر اعلام آمادگی کرده اند و ماده اولیه آن تا ۲ ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره تولید داروی فاویپیراویر در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فاویپیراویر از حدود ۸ سال گذشته برای درمان بعضی از بیماری های ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد و مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد این دارو در درمان کرونا اثربخشی دارد و کشورهای دنیا به شدت روی این موضوع کار می کنند تا به نتایج قطعی برسند.

شانه ساز افزود: در ایران فاویپیراویر برای درمان کرونا وارد فاز مطالعات بالینی شده تا از ایمنی و اثربخشی آن اطمینان حاصل کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: توان تولید ماده اولیه فاویپیراویر در کشور به صورت بالقوه وجود دارد و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، ظرف مدت زمان کوتاهی ماده اولیه این دگارو تولید خواهد شد.

تولید انبوه فاویپیراویر در دستور کار شرکت های داروسازی

شانه ساز با اشاره به تولید داروی فاویپیراویر در ایران اظهار کرد: سه شرکت برای تولید شکل نهایی این دارو اعلام آمادگی کرده اند اما برای تصمیم گیری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در همه این موارد صرفا تایید کمیته ای واجد صلاحیت علمی و از هر نظر بیطرف ملاک خواهد بود. 

شانه ساز افزود: در این قبیل موارد ادعای یک نفر نمی تواند ملاک تصمیم سازی های مهم قرار گیرد. لذا ملاک نهائی نظر مراجع ذی صلاح و بی طرفی است که شخصا هیچ سودی از ورود یا عدم ورود دارو به فهرست دارویی کشور نمی برند و اگر تاییدیه های لازم اخذ شود، دارو به سرعت به تولید انبوه خواهد رسید. احیانا اگر کمبودی هم وجود داشته باشد در صورت لزوم تا تامین کمی و کیفی کامل توسط داروهای تولید داخل، واردات هم در دستور کار قرار خواهد گرفت .

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد:‌ یک شرکت دانش بنیان این دارو را بطور محدود تولید کرده و مطالعات بالینی تحت نظارت اداره کل داروی سازمان غذا و دارو در حال انجام می باشد و با توجه به این شرایط اضطراری و خاص در بحران کرونا، استثنا بحث کارآزمایی‌های بالینی و تولید به موازات هم دنبال می‌شود.

آزمایش فاویپیراویر بر روی بیماران کرونایی ۹ بیمارستان کشور

در روزهای نخست آغاز سال پزشکان از اثربخشی داروی فاویپیراویر در درمان بیماران کرونایی خبر دادند که به دنبال آن دارو به طور رسمی وارد کارآزمایی بالینی وزارت بهداشت شد تا هزینه اثربخشی آن در درمان بیماران کرونایی مشخص شود.

مصطفی قانعی رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا اظهار کرد: مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در دوم فروردین امسال نامه‌ای مبنی بر توزیع ۱۵ هزار عدد قرص فاویپیراویر ساخت یک کارخانه چینی به دانشگاه بقیه‌اللّه ارسال کرده که در آن از این دانشگاه درخواست شده است تا طرح کلینیکال‌تریال برای داروی فاویپیراویر انجام شود و درحال حاضر طرح کلینیکال ترایال برای این دارو تدوین شده است.

او ادامه داد: بیمارستان بقیه‌اللّه با هماهنگی سازمان غذا و دارو، داروی فاویپیراویر را در بیمارستان‌های امام خمینی(ره) تهران، مسیح‌دانشوری، رسول اکرم(ص)، بیمارستان خورشید اصفهان، شهید بهشتی کاشان، کوثر سمنان، ولایت قزوین، بیمارستان امام(ره) ساری و لبافی‌نژاد تهران توزیع کرده است.

قانعی تاکید کرد: به دلیل فشارهای روحی در فضای مجازی مطالبی منتشر می‌شود که نیت افراد خیر و برای نجات بیماران بستری در بیمارستان‌هاست، اما به طور کلی به دلیل آنکه این دارو در ایران ثبت نشده و تاییدیه FDA آمریکا را ندارد، چاره‌ای جز کلینیکال‌تریال نیست تا دارو با مجوز سازمان غذا و دارو ثبت و اجازه تجویز پیدا کند.

گفتنی است؛ فاویپیراویر (Favipiravira) که با نام Avigan نیز شناخته می‌شود یک مهارکننده وسیع‌الطیف RNA پلیمراز ویروسی است که پتنت آن متعلق به شرکت Fujifilm-Toyama ژاپن است.

 چندی پیش محققان چینی نتایج مطالعه‌ای را در ۱۸ مارس منتشر کردند که بیانگر تأثیر این دارو بر کوتاه شدن زمان بیماری در مبتلایان به کورونا ویروس جدید بود. هرچند که هم‌اکنون این مقاله توسط نویسندگان   حذف یا به اصطلاح علمی withdrawn شده است .

شرکت Fujifilm نیز پس از انتشار مقاله محققان چین، خبر از راه‌اندازی کارآزمایی بالینی این دارو بر مبتلایان کورونا ویروس داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
این دارو برای کبد کلیه دیابت و بارداری خطرناک هست
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۰۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
این دارو قراره توسط گروه برکت تولیه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
پس چرا این دارو رو به بیمارستانهای شمال کشور نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۱:۴۶ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
اگه دارو عوارض داشته باشه چی؟
کی هزینه عوارض تست این دارو روی بیماران رو تقبل میکنه؟ چیزی که معلومه این دارو هنوز تایید نشده. مردم نباید ساده باشن. عوارض دارو میتونه از خود بیماری بدتر باشه و منجر به مرگ بدلیل ایجاد آلرژی شدید و یا ایجاد عوارض جبران ناپذیر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
خب بالاخره بیماران باید مداوا بشن مثل تمام بیماری ها و داروهایی که الان هست
وانگهی حالا که کرونا دارن و بالاخره میمیرن پس بهتره که این دارو را امتحان کنند و از مرگ نجات پیدا کنند
Germany
حمید
۰۴:۰۴ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
شرکت روز دارو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
یعنی بیمارها ۲ ماه منتظر باشن؟! در ضمن واردات این دارو قبلا صورت گرفته،...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
توروخدا بجای این چیزا هیدروکسی کلروکین تولید کنین. من چند تا خانواده میشناسم با همین دارو بهبود پیدا کردند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
توی هفته های اولیه شیوع کرونا ، تلویزیون در خبر۲۰.۳۰ با گزارشگری سلامی خبری گفت که شرکت دارویی داخلی ، دارو کرونا روساخته و تا یک هفته تولید میشه و حتی مدیرعامل اون شرکت هم مصاحبه کرد.... این داستانها چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
با این از قبل عید هم هراز چندی توخبرها می نویسند آن موقع هم می گفتند تا دوماه دیگه بعد از یک ماه ،الان هم می گن دوماه دیگه حتما یکسال دیگه هم میگن دوماه دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
همه رو گذاشتن سرکار ، یه بار با وعده وام یه میلیونی حالا هم با وعده داروی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
آفرین . اما باید تسریع بشه .
Iran (Islamic Republic of)
بيشتر بدانيم
۱۶:۲۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
علائم بيماري آنفولانزا با كرونا ( كوويد 19) كاملا نزديك وشبيه به هم هستند و تعداد بسياري از مردم به آنفولانزا مبتلا ميشوندكه علائم اختلال حس بويايي وچشايي و سردرد و بدن درد و بي اشتهايي و كمي تب و لرز بدون آبريزش بيني و سرفه متعلق به ويروس آنفولانزا است و بايد مصرف ويتامين C را براي درمان درالويت قرار داد و در شرايط شيوع سرماي اخير در كشور از بخور گرم استفاده كنيد و از مواد شوينده تميز كننده دوري كنيد .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۲ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
پس نیاز به تاییدیه ی FDA امریکا هست، یعنی سازمان غذا و داروی امریکا باید حتما یک دارو رو تایید کنه تا تو کشورمون بشه استفاده کرد، یعنی FD ما منتطره تا FD امریکا اوکی بده، یعنی....
Iran (Islamic Republic of)
اسد
۱۶:۰۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
خب الان تا دوماه که ندارید وارد کنید شما که رابطه تان با چین خوبه چینی ها داروهای خوبی در این زمینه دارند پس خواهشا به جون مردم اهمیت بدهید جزا کم الله خیرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
تا دو ماه آینده کی می مونه همه می میریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
تا دو ماه آینده؟ ! !
شاید تا ا ون موقع ویروس ،تغییر کنه.
Italy
رضا
۱۴:۵۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
قبل عید گفتن توی هفته اول فروردین فلان دارو ایرانی میاد تو بازار،الان میگن فلان دارو ۲ ماه دیگه میاد...چرا دارید مارو گول میزنید خدایش؟؟ ؟قبل عید خب تولید انبوه ی دارویی رو ک قرار بود هفته اول عید بیاد توی بازارو اعلام کردید،خب الوعده وفا،کوش اون دارو؟؟؟ هفته اخر فروردین اومده...حالا وعده دادید دو ماه دیگه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۴:۱۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
دوباره تا دو ماه اینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
خط تولید انبوه انشالله در دستور کار کدام شرکت دارویی ایران قرار خواهید گرفت؟...
Germany
حمید خوشدل
۱۳:۱۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام و ممنون از خبرتون
اون سه شرکت داروسازی ایرانی چه شرکت هایی هستند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
من الان مطلبی رو در مورد اینکه انتشار این ویروس از طریق چین هست خواندم لطفا در این مورد اطللاع رسانی کنید تا بفهمیم انسانهای ادم نمای چینی چه خوابی در مورد بشریت دیده اندآنها آمار واطلاعات درست در مورد این ویروس را به جهان ندادند
Iran (Islamic Republic of)
.......
۱۲:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
تا دوماه آینده تازه ماده اولیه اش وارد میشه؟؟؟مگه نگفته بودن این دارو 28 اسفند وارد کشور شده اونم به مقدار زیادخب پس چی شدن؟؟.دوماه دیگه چه دردی از مردم دوامیشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
چقدر مسخره باید دشمن ما اول این دارو رو تایید کنه که ما بتونیم تولید کنیم . وقتی همه سازمانهای موجود در آمریکا از سیاست های دولتشون پیروی میکنند به نظرتون عاقلانه است که ما از اونا تاییدیه بخواهیم ؟ الان معلوم میشه که این سازمانهای اونا که ما تحت سیطره ش رفتیم حتی اگه در زمینه سلامت باشه چقدر بیخودی و مضحکانه است ‌.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۱۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
خب وقتی FDA (سازمان غذا و داروی) امریکا اینقدر کارش دقیق هست که هر تجهیز پزشکی و هر دارویی رو تایید کنه مورد تایید همه میشه چرا باید جبهه بگیریم. کار خوب همیشه خوبه، چرا استاندارد ما نتونست اینقدر پیشرفت کنه یا سازمان غذا و داروی ما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
چقدر تاسف برانگیزه که انقدر دشمن دشمن گفتن، افکار خیلی ها سیاسی شده و بدون هیچ علم و دانشی راجع به همه چیز اظهار نظر میکنند !
Germany
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
توی این شرایط دشمن و دوست نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ساسان
۱۱:۰۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
خب بگید کدوم شرکت ها میخوان این دارو رو بسازن.
Iran (Islamic Republic of)
Narmin
۱۵:۱۳ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
چه اهمیتی داره آخه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
میخوای سهامش را بخرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
تا آمريكاييا به صورت وسيع از دارويي رو روي خودشون نزدن نبايد اطمينان كرد مخصوصا ممكنه عوارض داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
poya22
۱۰:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
علم اگر در ثریا باشد مردانی از سرزمین پارس به آن دست خواهند یافت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
عزیز جان داری اشتباه میزنی ! فعلا که فقط از نتایج دیگران کپی برداری میکنیم مخصوصا تو نیم قرن اخیر.
این دارو چندین سال پیش توسط ژاپن تولید شده و حکومت چون پول نمیخواد بده و وارد کنه، نمونه بنجل اونرو با کلی تاخیر میخواد تولید کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
یکی از اون مردا هم خودتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
اگه خوب بود اول آمريكاييا ميزدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
یعنی شما با این همه منم منم متوجه علت عقب نشینی ما نشدید؟ این دارو تاثیر مخربی برروی زنان باردار دارد.
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۹:۴۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
18 مارس چین اثر بخشی این دارو را تایید کردن بعد اینجا هنوز دنبال آزمون و خطا هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
اگه اثر بخش بوده چرا تا یک هفته پیش و بعد از 18 مارچ هم در چین از این ویروس مردن ؟ و یا چرا توی بقیه جاهای دنیا دارن می میرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
خب الان بیماران نیاز دارن
تا تولید و پخش کی زنده ست کی مرده؟
نوش دارو پس از مرگ سهراب؟
خب وارد کنید دیگه ، هروقت تولید کردید چشم بعدش دیگه از داروی داخلی استفاده کنید
چرا اینقدر جون مردم براتون بی ارزشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۲ فروردين ۱۳۹۹
اگر پولهای مردم رو بدن برای مردم دارو وارد کنن ، پس کی حساب بانکی خودشو هفت پشتش رو پر کنه با پول این مردم ؟! پس آقا زاده ها چطوری با پول مردم کیف کنن ؟!
آخرین اخبار