حرکت قطار اقتصاد روی ریل خودکفایی/ کلزا بکارید و نان در روغن بزنید

کلزا یکی از دانه‌های روغنی است که طی سال‌های گذشته بدلیل افزایش کشت و تولید آن، سبب کاهش واردات و خودکفایی در زمینه تولید روغن در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، کلزا، دانه‌ای روغنی است که در بسیاری از استان‌های کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد کشت می‌شود، گلی که مزارع سبز کشاورزی را به زردی می‌برد. معمولا کشت این محصول به تناوب گندم انجام می‌شود، چراکه سبب افزایش سطح عملکرد مزارع کشاورزی می‌شود.

دانه‌ای که زردی گل‌های آن چشم را می‌نوازد، عطر متبوعش شامه را پر می‌کند و تولید آن نانی را در روغنی که حاصل دسترنج کشاورزان ایرانی است فرو می‌برد و طعمی به غذا و سفره‌های ایرانی می‌دهد. همین روغن که شاید نامش دهان همه را به راحتی پر می‌کند، سال‌ها از آنسوی مرز‌ها وارد کشور می‌شد، اما همت کشاورزان نشان داد که محتاج روغن‌های خارجی برای تامین نان و درآمد نیستیم.

کشت کلزا

در ادامه این گزارش، با مسئولان مربوطه در استان کهگیلویه و بویر احمد گفت‎وگو کردیم تا بیشتر در جریان میزان کشت دانه روغنی کلزا قرار بگیریم.

خودکفایی در تولید غلات، هدف وزارت جهاد کشاورزی

الیاس تاج الدینی مدیرکل جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد در گفت‎و‎گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: خودکفایی در تولید محصول گندم، شکر و روغن از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که با همکاری و همراهی دولت طی سال‌های اخیر، در زمینه تولید گندم به خودکفایی رسیده ایم و درخصوص تولید شکر، حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد محقق شده است.

او درخصوص تولید روغن در استان افزود: اقدامات بیشتری لازم است تا بتوانیم در تولید این ماده مهم و پرمصرف که یکی از کالا‌های مهم سبدغذایی خانوار محسوب می‌شود به خودکفایی برسیم، در همین خصوص وزارت جهاد کشاورزی، وظایفی را برای سازمان‌های جهاد کشاورزی در نظر گرفته و محول کرده است که مدیریت‌ها را به کشت دانه‌های روغنی بخصوص کلزا متمرکز نمایند.

تاج الدینی بیان کرد: طی پارسال، یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص یافت که از میزان زیر کشت، بیش از ۲ هزار و ۳۰ تن از این محصول تولید و به کارخانه‌های روغن کشی تحویل دهیم.

کشت کلزا چه مزایایی دارد؟

این مقام مسئول اظهار داشت: کشاورزانی که پارسال اقدام به کشت و تولید کلزا کردند، در عمل متوجه مزایای بی شمار آن از جمله؛ تغذیه خاک برای کشت‌های بعدی، تهویه خاک، غنی شدن خاک از نظر مواد آلی، عملکرد خوب محصول بعدی شدند، به همین خاطر امسال کشاورزان استقبال خوبی از کشت این محصول کردند.

روغن کلزا

مدیرکل جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: با توجه به استقبال کشاورزان برای کشت کلزا، طی سال زراعی جاری با افزایش کشت به میزان ۶۳۵ هکتار روبرو هستیم و مجموع میزان کشت کلزا در اراضی استان به ۲ هزار و ۳۳۵ هکتار برسیم.

پیش بینی تولید بیش از ۴ هزار تن کلزا

او نوع کشت کلزا در این استان را آبی عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به نوع کشت، انتظار می‌رود میزان تولید این محصول در سال زراعی جاری ۲ برابر شود و پیش بینی می‌شود ۴ هزار و ۳۳۵ تن کلزا تولید و روانه کارخانه‌های روغن کشی فعال در استان گردد و پس از فرآوری محصول وارد بازار مصرف شود.

تاج الدینی ادامه داد: مراکز خرید کلزا شامل؛ اداره غله و سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر در استان تجهیز شده اند و آماده خریداری محصول تولیدی از کشاورزان هستند و از زمان اولین برداشت که اواخر اردیبهشت یا اوایل خردادماه آغاز می‌شود، خریداری تضمینی نیز کلید می‌خورد.

کشاورزان نگران فروش محصول تولیدی نباشند

او گفت: کشاورزان در زمینه فروش محصولات خود نگرانی نداشته باشند، چراکه بستر‌های لازم برای خرید کلزا آماده سازی شده است، ضمن اینکه با توجه به مزایای کشت کلزا و استقبال خوب کشاورزان از کشت این محصول، انتظار می‌رود در سال‌های آینده سطح زیر کشت و تولید افزایش یابد.

کشت کلزا

الیاس تاج الدینی در پایان گفت: با توجه به مزایایی کشت کلزا و درآمدزایی مناسب در مقایسه با سایر محصولات کشاورزی، انتظار داریم باز هم کشاورزان نسبت به کشت این محصول اقدام نمایند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد خودکفایی در تولید کلزا و فرآورده‌های آن از جمله روغن‌های خوراکی باشیم.

کلزا گزینه‌ای مناسب برای تناوب زراعی

جواد شمشیری کارشناس کشاورزی هم در گفت‎و‎گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، بیان داشت: کلزا جزء دانه‌های روغنی به شمار می‌رود و طی سال‌های اخیر در تناوب زراعی از آن استفاده می‌شود، چراکه وقتی در تناوب با سایر محصولات نظیر گندم و صیفی قرار گیرد، افزایش عملکرد محصول در واحد سطح را به دنبال دارد.

او افزود: میانگین عملکرد این محصول ۳ تن در هکتار است و تنوع الگویی کشت در سطح مزارع استان کهگیلویه و بویر احمد در سال‌های گذشته شاهد بودیم که ارقام خارجی نظیر؛ هیبریدتراتب، آگامکس و هیبرید‌های داخلی شامل؛ هایولا ۵۰، هایولا ۴۰۱، هایولا ۴۸۱۵ و همچنین هیبرید‌های داخلی دیگر کشت می‌شود.

شمشیری اظهار کرد: در سال‌های زراعی گذشته، کشاورزان استان تمایل زیادی به کشت کلزا دارند و بالغ بر ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن کلزای تولید شده در یکی از شهرستان‌ها به مراکز روغن کشی تحویل داده شده است، درحال حاضر شاهد جایگزینی تدریجی این محصول با سایر محصولات کشاورزی هستیم.

گل‌های زرد کلزا، یار زنبور‌های عسل

این کارشناس کشاورزی در تشریح اهداف و مزایای کشت کلزا گفت: گرده افشانی این گیاه، به صنعت زنبورداری و تولید و تهیه فرآورده‌های زنبورعسل کمک شایانی می‌کند، ضمن اینکه در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی برای کشاورزان و خرید تضمینی آن سبب تشویق کلزاکاران می‌شود و از واردات روغن خوراکی از سایر کشور‌ها جلوگیری می‌کند.

کاشت کلزا

او قیمت خرید تضمینی کلزا را حدود ۲ برابر محصول گندم عنوان کرد و ادامه داد: در سال زراعی گذشته، شاهد افزایش عمکلرد محصول ۵ تن در هکتار بودیم.

کارخانه روغن کشی، آماده خرید کلزا از کشاورزان

هندیجانی مدیرعامل کارخانه تولید روغن کلزا که در شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند، در گفت‎و‎گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: یکی از دلایلی که باعث شد این مجموعه در این استان مستقر شد، کشت و تولید دانه‌های روغنی نظیر کلزا است و برای آغاز و توسعه این فعالیت جلسات متعددی با سازمان جهاد کشاورزی استان برگزار کردیم.

او افزود: با همکاری سازمان جهاد کشاورزی خرید کلزای تولیدی از کشاورزان آغاز شد و این اطمینان را به کشاورزان دادیم که هر مقدار از این محصول کشت شود، کارخانه نیز آمادگی دارد آن‌ها را خریداری کرده و سپس استحصال و تولید روغن را انجام دهد.

هندیجانی تاکید کرد: کشاورزان هیچگونه دغدغه و نگرانی برای فروش محصولات نداشته باشند، چراکه علاوه بر خرید کلزا از کشاورزان استان کهگیلویه و بویر احمد، محصولات تولید شده در استان‌های خوزستان و فارس نیز خریداری شده و به کارخانه منتقل می‌شوند و درحالیکه کشاورزان بتوانند نیاز کارخانه را تامین نمایند، از خرید محصولات سایر استان‌ها بی نیاز خواهیم شد.

کشت کلزا نسبت به گندم بهتر است

پورخسروی یکی از کلزا کاران فعال در یکی از روستا‌های استان کهگیلویه و بویر احمد به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، گفت: حدود ۶ هکتار زمین کشاورزی دارم که سطح مذکور را زیر کشت کلزا اختصاص بردم، البته کشت این محصول زیر نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی انجام می‌شود.

کشت کلزا و روغن کشی

او با بیان اینکه برای نخستین بار است که کشت کلزا را تجربه می‌کنم، افزود: با کاشت و برداشت و آبیاری به موقع و زیر نظر کارشناسان، از کشت این محصول رضایت دارم و به سایر کشاورزان استان هم توصیه می‌کنم به کشت آن روی بیاورند، چراکه درآمدزایی و تناوب زراعی آن نسبت به کشت گندم بهتر است.

این کشاورز اظهار داشت: در صورتیکه سازمان جهاد کشاورزی همکاری لازم را برای تامین کمباین و برداشت به موقع کلزا داشته باشد، محصول تولیدی را به کارخانه روغن کشی استان می‌فروشیم، ضمن اینکه برنامه ریزی‌های لازم برای افزایش سطح زیر کشت و در نتیجه افزایش تولید محصول در حال انجام است.

خودکفایی و ادامه حرکت چرخ‌های اقتصادی در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، نیازمند توجه مسئولان و دولت به افرادی است که با تلاش شبانه روزی عزم خود را جزم کرده اند تا راه‌های واردات محصولات و خروج ارز از کشور را بگیرند و ارزآوری را رونق دهند و ایران را به سرزمینی خودکفا و بی نیاز از کشور‌های دیگر تبدیل کنند.

گزارش از یاسر سجادپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.