یک فعال رسانه‌ای در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سلبریتی‌نما‌هایی که موج منفی می‌فرستند!/ پیشکسوتان برای هنرمندان جوان فرهنگ‌سازی کنند

زارعی گفت: برخی سلبریتی‌نما‌ها برای لایک بیشتر مطالبی منتشر می‌کنند که تبعات منفی برای جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ایامی که کرونا چرخه زندگی مردم را دچار اختلال کرده است، ایجاد همدلی و همبستگی و شاد کردن یکدیگر وظیفه هر شخصی است. این وظیفه اجتماعی توسط بسیاری از افراد مشهور از جمله ورزشکاران، هنرمندان و ... به خوبی انجام می‌شود و آن‌ها از طریق راه‌های مختلف از جمله انتشار پست تشکر از کادر درمان، کمک مالی به نیازمندان و... سعی در بهتر کردن حال عمومی جامعه دارند.

اما بعضی هم که ممکن است خیلی چهره شاخص و مشهوری نباشند، پست‌هایی را در صفحات مجازی منتشر می‌کنند که حامل انرژی منفی و ایجاد بدبینی میان مردم نسبت به عملکرد مسئولان بهداشت و درمان است؛ بنابراین نقش و تاثیر سلبریتی‌ها در چنین شرایطی را می‌توان مشابه شمشیر دو لبه دانست.

میلاد زارعی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات تهران و کارشناس ارشد ارتباطات، درباره نقش سلبریتی‌ها در دوران بحران و کمک به رفع آن به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سلبریتی‌ها شهرت خود را از مردم به دست آورده اند و در قبال این شهرت مسئولیت اجتماعی دارند؛ بنابراین باید با استفاده از تریبونی که در دست دارند به رفع دغدغه‌های اجتماعی مردم کمک کنند. سلبریتی‌ها بهترین فضای اجتماعی را با بیشترین بیننده در دست دارند، بنابراین چرا نباید جامعه و حاکمیت از این ظرفیت برای بهتر شدن وضعیت استفاده کند؟

وی افزود: البته حضور این افراد در رسانه و کمکشان، یک نوع مشارکت اجتماعی است. به هیچ وجه اجباری در کار نیست. نکته مهم و حائز اهمیت این است که آیا این افراد باید در هر موضوع و مسئله‌ای اظهار نظر کنند یا سواد رسانه‌ای خود را فقط برای بیان موضوعات مهمی که در حیطه تخصص آنهاست، به کار گیرند؟

این فعال رسانه‌ای اظهار کرد: سلبریتی می‌تواند به افزایش سطح آگاهی، دانش عمومی و همچنین افزایش همدلی بین مردم برای باز کردن گره‌ها کمک کند، اما اطلاع رسانی دقیق و صحیح مهم‌ترین نکته‌ای است که باید در نظر گرفته شود. گاه این افراد به اشتباه اطلاعاتی غلط را در اختیار عموم قرار می‌دهند و پس از مشخص شدن اشتباهشان، سعی در حذف آن دارند که گاهی دیر شده و این بحران آفرینی برای جامعه خطرناک است.

وی ادامه داد: سلبریتی‌ها نباید بدون دارا بودن تخصص، درباره موضوعات نظر بدهند. بلکه باید با استناد به داده‌های مراجع معتبر اطلاع‌رسانی، یکسری اطلاعات و هشدار‌هایی را پیرامون موضوع خاص به اطلاع عموم برسانند. البته ایرادی ندارد اگر چند خط از نظرات شخصی خود را در این پیام‌ها بگنجانند، اما باید در نظر داشته باشند که هر فردی در یک زمینه خاص تبحر دارد و نیاز به اعلام حضور در تمام موارد نیست.

زارعی در پایان تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی سلبریتی نما‌ها که بیشتر بازیگران درجه چندم و سیاه لشکر‌های معروف شده در فیلم‌های شانه تخم مرغی هستند، به خاطر یک مشت لایک و چند ده دنبال کننده حاضر هستند، آبرو و اعتبار هنرمندان و کشور را به تاراج بگذارند. به نظر می‌رسد نیازمند فرهنگ سازی توسط پیشکسوتان هنر برای نوآموزان این عرصه هستیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
زنده باد وطنم
۲۰:۲۷ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بعضیا یه جوری از بازیگرا ایراد میگیرن که هر کی ندونه فکر میکنه از مریخیا حرف میزنن چرا فکر کردین بازیگرا آدم نیستن مگه خود ما تا غروب چند بار از عصبانیت یا به هر دلیلی به آدما فحش دادیم و بی احترامی کردیم .پدر من مگه بازیگرام آدم نیستن خب یه جایی ممکنه از چیزی ناراحت بشن چرا سر یه رفتار معمولی تا دوسه ماه زندگی طرفو جهنم میکنین شماها چطونه کی دیگه سر بحثای مهم میخواین حرف بزنین واقعا یعنی چی که فلان بازیگر چرا اینو گفت چرا اون کارو کرد .دادگاهیش میکنین سر حرکتی که هر روز همه انجامش میدیم
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۱:۵۵ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
خیلی از این سلبریتیها رو همین تلوزیون بزرگ کرده وگرنه اینا عددی نبودند قدیما وقتی یکی بازیگر بود هم بیان خوبی داشت هم جذبه بازیگرهای مرد ما واقعا مرد بودند چشم رنگیو سفید نبودند صدای پخته ایی داشتند که ادم حض میکرد نگاشون کنه مثل سیامک اطلسی تو سریال هشت بهشت چقدر باور پذیر بود یا سیاوش طهمورث , فیلم خروج به کارگردانی حاتمی کیا ثابت کرد هنوز هم مردم عاشق بازیگران خوبند و مافیای سینما به زور سلبریتی هایی که هیچی از بازیگری نیدونند رو به مردم تحمیل میکنه . کلی جوون دارند توی تئاتر خاک صحنه میخورند اووقت کارگردانها میرند از توی خیابون بازیگر انتخاب میکنند از ریاست سازمان صدا و سیما خواهش میکنم از بازیگرانی که وابسگی دارند یا با سفارت انگلیس در ارتباط هستند قطع رابطه کنه با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۶ فروردين ۱۳۹۹
خوب گفتی
Canada
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
مقصر ملت هستند که از بس بیخودی اینها را بزرگ کردند . هنرپیشگری هم کاری است مثل کارگری .نانوانی .فقط چند جمله از بر کردند .همین باعث توهم شون شد و یک شبه دانشمند و نظریه پرداز و سیاست مدار شدند .و بخاطر افزایش دنبال کنندگان و پول بیشتر .از ملت مایه گذاشتند و باعث تنش و حتی ادم کشی شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
به نظر من «سلبریتی‌نما» واژه درستی نیست. سلبریتی در فرهنگ علوم انسانی داریوش آشوری «نامور، نامدار» ترجمه شده است. زمانی که می‌گویید سلبریتی‌نما این به ذهن متبادر می‌شود که این افراد نمایش مشهور بودن را بازی می‌کنند که اینطور نیست و واقعا از «شهرت» برخوردارند.
پیشنهادی دارم و آن این‌است که از دو واژه «هنرمند» و «سلبریتی» در دو معنا استفاده بفرمایید. سلبریتی که امروز مصطلح شده و این را به ذهن متبادر می‌کند که با فردی بسیار سطحی روبه‌روییم که اجازه اظهار نظر در هر زمینه‌ای را به خودش می‌دهد و البته از شهرت هم برخوردار است. اما هنرمند کمافی‌السابق به افراد فرهیخته‌ای اتلاق کنیم که دستی در این آتش دارند. این مرزبندی در واژه‌ها می‌تواند از لحاظ معنایی هم تفاوت‌هایی را ایجاد کند و شما خبرنگاران گرامی می‌توانید در شگل دادن به زبان و ایجاد مفاهیم و اصطلاحات بسیار تاثیرگذار باشید و این یکی از نقاط اثر می‌تواند که باشد.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۰:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
این جماعت انسان هایی هستند با توانایی هایی مشابه با سایر انسانهای عادی مملکت اما چون به واسطه حرفه ای که دارند تریبونی در اختیارشون افتاده که مخاطبین زیادی دارند و از اونجایی که این جماعت فرهنگ استفاده از این تریبون رو ندارند به خودشون اجازه میدن در هر تخصصی دخالت بکنند بدون اینکه تبعات اون در جامعه مد نظرشون باشه.جالبه همین افراد در رابطه با تخصص خودشون همیشه به اینکه افراد غیر متخصص و غیر هنرمند در آن اظهار نظر می کنند و دخلو تصرف دارند معترض هستند!دوست سلبریتی بد واسه همه بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
اینها همچون گاز معده ای می مانند که فقط بلدند بوی بد تولید کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
سلبریتی خودش چیه که سلبریتی نماش باشه ؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
به نظر من وقتی این واژه (سلبریتی) رو به کار میبرین باور غیر واقعی برای شخص ایجاد می شود.
از این واژه های دهن پر کن خارجی و دور از فرهنگمون به کار نبریم...
بگیم (تابلوها)بهتره
یا (انگشت نماها)
فارسی را پاس بداریم
این سازمان فرهنگ و لغت کجاست؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
واژه های قشنگی رو معرفی کردی. ممنون. کاش شما توی فرهنگستان کار میکردی...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
خبرنگاران عزیز من نمیدونم شما چه اصراری دارید همش درباره بازیگرا مطالب بدی بذارید. شما ک هر خبری از زندگی خصوصی اینا میذارین خب اون فیلمی که اقای گلزار با دختر کرونایی صحبت کردن و دختره سوپرایز شد و بذارید ک بقیه هم یاد بگیرن
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۱۱:۰۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹

مخاطب گرامی سلام و سپاس از توجه شما به مطلب منتشر شده. لطفا دقت بفرمایید که در ابتدای متن به فعالیت صادقانه گروهی از آنها اشاره شده است. همانند دیگر گزارش هایی که درباره تولید ماسک، کنسرت های رایگان و... هنرمندان در سایت منتشر شد. مقصود در این مطلب، سلبریتی نماهای بعضا بی اطلاعی هستند که متاسفانه به راحتی هر خبری را باور و منعکس می کنند.

Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
والا مثل آقای گلزار تو جمعیت سلیبرتی ها یک در هزار پیدا میشه.والا دیگه شاخه و تخصصی باقی نمونده که اینا داخلش دخالت نکرده باشن اگه احترام می خوان یکمی ادب داشته باشن بد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
بهترین فرهنگ سازی طرد اینگونه افراد ازجامعه هنری، بیرون کردن آنها از تاثیر فکری بر روی جوانان کم اطلاع و بی اثر کردن امواج فرهنگی مبتذلی است که توسط این اشخاص منعکس می شود.
بعضی را نمیشود هنرمند نامید و شناخت آنها توسط هنرمندان شاخص آسان است ..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
چرا انتقاد کردن یا نظر دادن کار بدیه؟ شعور و عقل داریم، فقط به به و چه چه کنیم؟ همه تصمیمات به موقع و اصول کار درسته پس انتقاد چرا؟ اگر انتقادی هست ترجیحا برندگان جایزه فجر صحبت کنن و فقط تعریف کنن!
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۹:۱۹ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
درباره میلاد زارعی فکر نکرده ام ،
ولی مریلا زارعی را دوست دارم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
پیشکسوتان خودشون بدترن
آخرین اخبار