به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ایامی که کرونا چرخه زندگی مردم را دچار اختلال کرده است، ایجاد همدلی و همبستگی و شاد کردن یکدیگر وظیفه هر شخصی است. این وظیفه اجتماعی توسط بسیاری از افراد مشهور از جمله ورزشکاران، هنرمندان و ... به خوبی انجام میشود و آنها از طریق راههای مختلف از جمله انتشار پست تشکر از کادر درمان، کمک مالی به نیازمندان و... سعی در بهتر کردن حال عمومی جامعه دارند.
اما بعضی هم که ممکن است خیلی چهره شاخص و مشهوری نباشند، پستهایی را در صفحات مجازی منتشر میکنند که حامل انرژی منفی و ایجاد بدبینی میان مردم نسبت به عملکرد مسئولان بهداشت و درمان است؛ بنابراین نقش و تاثیر سلبریتیها در چنین شرایطی را میتوان مشابه شمشیر دو لبه دانست.
میلاد زارعی عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات تهران و کارشناس ارشد ارتباطات، درباره نقش سلبریتیها در دوران بحران و کمک به رفع آن به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سلبریتیها شهرت خود را از مردم به دست آورده اند و در قبال این شهرت مسئولیت اجتماعی دارند؛ بنابراین باید با استفاده از تریبونی که در دست دارند به رفع دغدغههای اجتماعی مردم کمک کنند. سلبریتیها بهترین فضای اجتماعی را با بیشترین بیننده در دست دارند، بنابراین چرا نباید جامعه و حاکمیت از این ظرفیت برای بهتر شدن وضعیت استفاده کند؟
وی افزود: البته حضور این افراد در رسانه و کمکشان، یک نوع مشارکت اجتماعی است. به هیچ وجه اجباری در کار نیست. نکته مهم و حائز اهمیت این است که آیا این افراد باید در هر موضوع و مسئلهای اظهار نظر کنند یا سواد رسانهای خود را فقط برای بیان موضوعات مهمی که در حیطه تخصص آنهاست، به کار گیرند؟
این فعال رسانهای اظهار کرد: سلبریتی میتواند به افزایش سطح آگاهی، دانش عمومی و همچنین افزایش همدلی بین مردم برای باز کردن گرهها کمک کند، اما اطلاع رسانی دقیق و صحیح مهمترین نکتهای است که باید در نظر گرفته شود. گاه این افراد به اشتباه اطلاعاتی غلط را در اختیار عموم قرار میدهند و پس از مشخص شدن اشتباهشان، سعی در حذف آن دارند که گاهی دیر شده و این بحران آفرینی برای جامعه خطرناک است.
وی ادامه داد: سلبریتیها نباید بدون دارا بودن تخصص، درباره موضوعات نظر بدهند. بلکه باید با استناد به دادههای مراجع معتبر اطلاعرسانی، یکسری اطلاعات و هشدارهایی را پیرامون موضوع خاص به اطلاع عموم برسانند. البته ایرادی ندارد اگر چند خط از نظرات شخصی خود را در این پیامها بگنجانند، اما باید در نظر داشته باشند که هر فردی در یک زمینه خاص تبحر دارد و نیاز به اعلام حضور در تمام موارد نیست.
زارعی در پایان تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی سلبریتی نماها که بیشتر بازیگران درجه چندم و سیاه لشکرهای معروف شده در فیلمهای شانه تخم مرغی هستند، به خاطر یک مشت لایک و چند ده دنبال کننده حاضر هستند، آبرو و اعتبار هنرمندان و کشور را به تاراج بگذارند. به نظر میرسد نیازمند فرهنگ سازی توسط پیشکسوتان هنر برای نوآموزان این عرصه هستیم.
انتهای پیام/
پیشنهادی دارم و آن ایناست که از دو واژه «هنرمند» و «سلبریتی» در دو معنا استفاده بفرمایید. سلبریتی که امروز مصطلح شده و این را به ذهن متبادر میکند که با فردی بسیار سطحی روبهروییم که اجازه اظهار نظر در هر زمینهای را به خودش میدهد و البته از شهرت هم برخوردار است. اما هنرمند کمافیالسابق به افراد فرهیختهای اتلاق کنیم که دستی در این آتش دارند. این مرزبندی در واژهها میتواند از لحاظ معنایی هم تفاوتهایی را ایجاد کند و شما خبرنگاران گرامی میتوانید در شگل دادن به زبان و ایجاد مفاهیم و اصطلاحات بسیار تاثیرگذار باشید و این یکی از نقاط اثر میتواند که باشد.
از این واژه های دهن پر کن خارجی و دور از فرهنگمون به کار نبریم...
بگیم (تابلوها)بهتره
یا (انگشت نماها)
فارسی را پاس بداریم
این سازمان فرهنگ و لغت کجاست؟؟
مخاطب گرامی سلام و سپاس از توجه شما به مطلب منتشر شده. لطفا دقت بفرمایید که در ابتدای متن به فعالیت صادقانه گروهی از آنها اشاره شده است. همانند دیگر گزارش هایی که درباره تولید ماسک، کنسرت های رایگان و... هنرمندان در سایت منتشر شد. مقصود در این مطلب، سلبریتی نماهای بعضا بی اطلاعی هستند که متاسفانه به راحتی هر خبری را باور و منعکس می کنند.
بعضی را نمیشود هنرمند نامید و شناخت آنها توسط هنرمندان شاخص آسان است ..
ولی مریلا زارعی را دوست دارم .