سوخت نیروگاه اتمی بوشهر تعویض می‌شود/ تولید برق هسته‌ای به ۴۳ میلیارد کیلووات رسید

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر گفت: فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر برای تعویض سوخت راکتور و انجام تعمیرات دوره‌ای امروز متوقف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رضا بنازاده رئیس نیروگاه اتمی بوشهر امشب در گفت‌وگوی تلفنی با بخش خبری ساعت ۲۰:۴۵ شبکه استانی سیمای بوشهر بیان کرد: نیروگاه اتمی بوشهر مطابق برنامه سالانه پس از ۳۰۰ روز تولید برق هسته‌ای به میزان ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت، امروز فعالیتش با هدف تعویض سوخت راکتور متوقف شد.

او ادامه داد: در فعالیت تعویض سوخت، یک سوم سوخت هسته‌ای راکتور نیروگاه با سوخت جدید جایگزین می‌شود.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر افزود: این زمان فرصت مناسبی است که از صحت همه تجهیزات اطمینان حاصل کنیم و برنامه بازرسی، و تعمیرات و نگهداری تجهیزات اساسی را انجام دهیم.

بنازاده عنوان کرد: نیروگاه اتمی بوشهر تا کنون ۴۳ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است و توانسته سهم بسزایی در پایداری شبکه برق سراسری به ویژه در استان بوشهر در فصول گرم داشته باشد.

او گفت: با وزارت نیرو برنامه ریزی کرده‌ایم که در زمان اوج مصرف برق در تابستان، نیروگاه اتمی به شبکه تولید برگردد و برق تولید کند.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر ادامه داد: نیروگاه اتمی پس از ۱۰ ماه که برق تولید می‌کند برای دو ماه فعالیتش برای تعویض سوخت و تعمیرات نیمه‌اساسی متوقف می‌شود. اگر هم تعمیرات اساسی بخواهد صورت گیرد این مدت زمان به سه ماه می‌رسد.

بنازاده یکی از دستاورد‌های مهم نیروگاه اتمی بوشهر را در سال ۹۸ موفقیت در ارزیابی کارشناسان انجمن جهانی بهره برداران نیروگاه‌های هسته‌ای (wano) عنوان کرد و افزود: با سربلندی ارزیابی‌ها را پشت سر گذاشتیم و این موضوع نشان دهنده تخصص، توان و احساس مسئولیت کارکنان نیروگاه است.

او تاکید کرد: نیروگاه اتمی بوشهر پا به پای نیروگاه‌های هسته‌ای پیشرفته دنیا به صورت دائم مورد ارزیابی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و کارشناسان انجمن جهانی بهره برداران نیروگاه‌های هسته‌ای قرار می‌گیرد.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر همچنین با گرامیداشت بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای، افزود: کارکنان این نیروگاه، با احساس مسئولیت مثال زدنی در این مدت اخیر که موضوع شیوع ویروس کرونا مطرح بوده، بدون یک لحظه وقفه مطابق برنامه‌ای که با شبکه برق تنظیم شده بود به تولید برق اهتمام ورزیدند و هیچ گونه مشکلی در زمینه تولید برق و انجام وظایف محوله نیروگاه رخ نداد.

نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان تنها واحد تولید برق هسته‌ای در کشور، با توان تولید هزار مگاوات برق، ۱۲ شهریور سال ۹۰ به شبکه سراسری برق متصل شد و سال ۹۱ به ظرفیت صد درصد رسید.

قرارداد ساخت واحدهای دوم و سوم نیروگاه، آبان ۹۳ میان ایران و روسیه امضا و ساخت آن‌ها ۲۰ شهریور سال ۹۵ در محدوده ۷۰ هکتاری آغاز شد.

مراسم رسمی بتن ریزی واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر نیز ۱۹ آبان ۱۳۹۸ برگزار شد.

پس از بهره برداری از واحد‌های دوم و سوم نیروگاه، ظرفیت برق هسته‌ای کشور به سه هزار و ۱۱۴ مگاوات افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.