گزارش/

دردسرهای خرید و فروش مجازی؛ بازار داغ عتیقه فروشان تقلبی با نام سمساری!

مشکلی که در فروش لوازم سمساری در فضای مجازی به وجود می‌آید، تقلبی بودن و غیرطبیعی بودن برخی قیمت‌ها است.

///به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با افزایش قیمت کالاها، بسیاری از اقشار ضعیف برای تامین لوازم مورد نیاز خود به سراغ لوازم دست دوم می روند تا بتوانند با هزینه کمتر مایحتاج مورد نیاز زندگی را تامین کنند.

در جامعه کنونی حتی بعضی از خریداران نمی‌توانند کالای دست دوم خریداری کنند و در پی کالاهای فرسوده هستند تا زندگی اولیه را با آنها شروع کنند.

سمساری ها و امانت فروشان نیز انواع لوازم مورد نیاز زندگی را دارند و تقاضا برای این صنف کم نیست!

این صحبت ها درحالی است که این صنف با ارزان بودن کالا و دگرگونی هایی جدی مواجه شده و رونق از این بازار سلب شده  است. پیشرفت علم و تلکنولوژی و در کنار آن سریع بودن کارها مضراتی برای برخی افراد داشته است، چرا که افراد زیادی برای انجام خرید و فروش های خود به فضای مجازی مراجعه می کنند و دیگر به صورت فیزیکی برخی اقلام را نمی خرند.

در این بین نیز افرادی بازنده هستند چرا که دیگر کسب و کارشان رونقی ندارد و نمی توانند به خوبی در فضای کاری خود فعالیت کنند.  سمساری‌هایی که به صورت سنتی مشغول به فعالیت هستند. با نفوذ شبکه‌های اجتماعی به زندگی مردم، میل عمومی به خرید و تهیه وسایل و کالا‌های دست دوم از فضا‌های مذکور (مجازی) به نحو خیره‌کنند‌ای افزایش یافته و گواه این ادعا، سایت‌هایی است که به اصطلاح از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شود و حتی برخی اوقات فراغت خود را با سیر و جستجو در سایت‌های مذکور پُر می‌کنند.

البته اگرچه تنوع و سهولت دسترسی به کالا‌ها و محصولات مورد نیاز در این سایت‌ها از برجسته‌ترین ویژگی‌های این تارنما‌ها به شمار می‌رود، اما معضلات موجود در آن نیز محدود نیست، معضلاتی که در ذیل این گزارش به آن پرداخته خواهد شد.

(گزارش) بازار‌های مجازی که از شیرمرغ تقلبی تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شود/دردسر سمساری ها مجازی برای کسبه

به تاریخ پیوستن بازار سمساری در آینده ای نه چندان دور!

حسین حیدرآقا رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به بازار سمساری فروشان، گفت: کمی قبل از شیوع کرونا تقاضا برای وسایل دست دوم وجود داشت اما هم اکنون این بازار به شدت شاهد رکود است و می توان گفت به مرور زمان سمساری به تاریخ خواهد پیوست.

رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان با بیان اینکه رکود شدیدی در بسیاری از صنوف و کسب و کار‌ها وجود دارد، گفت: به دلیل اینکه خرید و فروش های حضوری امری غیر ممکن است بنابراین برخی مشغول فعالیت در فضای مجازی در خصوص خرید و فروش لوازم دست دوم بازار سمساری و امانت فروشی هستند که در نتیجه باعث از رونق انداختن این بازار در فضای فیزیکی شده است. 

حیدرآقا با تاکید بر اینکه سمساری ها نقش مهمی در کمک به تامین لوازم افراد کم درآمد دارند، گفت: خانواده هایی که با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، به این مغازه ها مراجعه می کنند تا بتوانند با قیمت کمتر لوازم زندگی شان را تامین کنند. خرید از این مغازه ها، برای افرادی که از نظر مالی توان خرید کالای نو را ندارند می تواند بسیار مقرون به صرفه باشد.


بیشتر بخوانید: فعالیت ۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی مجوزدار در تهران/ لوازم یدکی به اروپا و ایتالیا صادر می شود


رییس اتحادیه سمساران و امانت فروشان تشریح کرد: مشکلی که در فروش لوازم سمساری در فضای مجازی به وجود می آید، تقلبی بودن و غیرطبیعی بودن برخی قیمت هاست. یکی از معضلات موجود در سمساری‌های مجازی به اجناس، کالا‌ها و محصولات بی کیفیت و قلابی معطوف می‌شود که بدون نظارت کافی به متقاضیان عرضه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، برخی افراد به صورت اینترنتی کالایی را خریداری کرده اند و  پس از پرداخت پول آن، در مقابل درب منزل خود کالای متفاوت دیگری را دریافت کرده است.

حسین مرشدزاده یک سمسار فعال در شرق تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: چند سالی می شد که در کار سمساری و لوازم دست دوم مشغول به کار بودم و از این طریق کسب درآمد می کردم. در آمد در این صنف نیز مناسب بود و می توانستم به خوبی درآن فعالیت کنم چرا که قیمت لوازم نو و آکبند در بازار گران بود و افراد کم بضاعت به این بازار رو آورده بودند.

او ادامه داد: اکنون با وجود شبکه های مجازی و خرید و فروش در آن افراد دیگر تمایلی به خرید ندارند و آنلاین خریدهای خود را انجام می دهند و دیگر به مغازه ها سر نمی زنند. 

این فعال بازار سمساری تشریح کرد: در حال حاضر مدتیست که دیگر درب مغازه را بسته ام و به دنبال شغل دیگری می گردم چرا که تقاضایی وجود ندارد. 

او گفت: این تنها یک بعد ماجراست، بعد دیگر این است که خرید و فروش در فضای مجازی باعث ایجاد فضایی برای سوء استفاده شده است. زمانی که افراد برای خرید کالا به مغازه مراجعه می کنند جنس را از نزدیک مشاهده می کنند و می توانند از اصل بودن کالا اطمینان حاصل کنند در حالی که در فضای مجازی این امکان وجود ندارد. 

(گزارش) بازار‌های مجازی که از شیرمرغ تقلبی تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شود/دردسر سمساری ها مجازی برای کسبه

ساز و کار تعیین قیمت در خصوص اجناسی که در سمساری‌ها به فروش می رسد

 یکی دیگر از سمساران فعال در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش سازنده فعالیت سمساری ها در حمایت از اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه، اظهار کرد: در سمساری ها،کالاها و اجناسی عرضه می شود که به هر ترتیب امکان خرید آن در مقایسه با اجناس نو، آسان‌تر است و این برای خانوارهایی که از حیث اقتصادی از توانمندی کافی برخوردار نیستند، امتیاز مثبتی به شمار می رود.

او افزود: انتظار می رود در شرایطی که اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف و مسیرهای حرکتی کشور در حوزه اقتصادی تعریف و تعیین شده، دولت از تمامی حوزه‌هایی که می‌تواند کمک حال این هدف خطیر باشند، حمایت هر چه بیشتری را لحاظ کند.

این کاسب گفت: میزان حمایت‌ها کافی به نظر نمی رسد و در برخی مواقع این ذهنیت ایجاد می شود که گویی در برنامه های حمایتی، صنف سمساری ها دیده نمی شوند و این در شرایطی است که مجموعه های فعال در این بخش، در تحقق اهداف از پیش تعیین شده در خصوص سیاست های اقتصادی مقاومتی، نقش سازنده ای را ایفا می‌کنند، زیرا در سایه فعالیت این طیف، بسیاری از خانواده ها، قادرند بدون هزینه کردن سنگین برای کالاها و محصولات نو، به تهیه وسایل مورد نیاز خود با حداقل قیمت مبادرت ورزند.

او در خصوص ساز و کار تعیین قیمت در خصوص اجناسی که در سمساری‌ها به فروش می رسد، تصریح کرد: نمی توان به نرخ مشخصی برای وسایلی که در سمساری ها به فروش می رسند، دست یافت، چراکه تعیین نرخ به‌صورت توافقی انجام می پذیرد.

این فعال حوزه سمساری گفت: ملاک ما در تعیین قیمت، نرخی است که برای فروش آکبند اقلام و محصولات عرضه شده در نظر گرفته می شود و بر اساس و پایه آن، با توجه به میزان سلامت جنس و درجه کارکرد آن، تعیین قیمت می‌شود.

 رکود حاکم بر بازار، افزایش اجاره بهای مغازه‌ها و سنگین‌تر شدن میزان مالیات های اخذ شده، از اصلی‌ترین دغدغه‌های سمسارها محسوب می شود و امید آن داریم با برون رفت از این مشکلات اشاره شده، روند فعالیت این طیف با بازدهی و تاثیرگذاری هر چه بیشتری همراه شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۲۱:۲۲ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سایت های اینترنتی بازار خیلی خوبی برای کسب و کارهای کوچک شده، که فروشنده و مصرف کننده بدون واسطه و بدون دلال امکان معامله و خرید و فروش پیدا کردند ، طبیعتا" محاسنی و معایبی هم خواهد داشت ولی در مجموع اتفاق خوبی بوده ...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۸ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام
هر جنسی که تو فضای مجازی پیدا کردین می تونید سی درصد کمتر از سمساری خرید
الان بیشتر کسانی که تو سایت ها اقدام به فروش جنس میکنند جنس اشونا از سمساری ها تهیه میکنند و سی در صد گرونتر تو سایت ها میفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
با سلام
خواهشمند است به درد دل فرهنگیان توجه نمایید چرا در اسفند ماه به بهانه یکی بودن بند دهم قانون مدیریت خدمات کشور با رتبه بندی برای همکاران فرهنگی(نه کارکنان اداری) افزایش حقوق ناچیزی انجام گرفت.
چرا باید فرهنگی با مدرک دکتری شاغل در روستا که باید روزی 70 کیلومتر برود و 70 کیلومتر برگردد دریافتی او از یک کادر درمان یا سایر وزارت خانه ها با مدرک لیسانس که در مرکز شهر در بهترین شرایط شاغل هست کمتر باشد؟.
خواهشا به کشور های پیشرفته توجه بفرمایید. با این شرایط بعد از کرونا از معلمین انتظار تحول نداشته باشید و به عبارتی به آموزش و پیشرفت جامعه زیاد دل نبندید.
الان معلمین زیادی به دنبال خروج از آموزش و پروش هستند و تمایل به کار نیستند و یا معلمی را به عنوان شغل دوم می نگرند که این آفت نظام آموزشی و کشور است.
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۹:۴۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
سلام به نظر بنده فقط لباس باید از اینترنت خرید نه لوازم خانگی و عتیقه جات یک فروشگاه اینترنتی هر چقدرم معتبر باشه ممکنه اشتباه یا یه جنس تقلبی بفروشه اون وقتم نمیشه کاری کرد باید چند ماه پی شکایت بازی ها و..باشی
آخرین اخبار