مرمت سکه های دوره صفوی در زنجان

مدیرکل میراث ­فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از پاکسازی و مرمت ۲۰ عدد سکه دوران صفوی در زنجان خبر داد.

مرمت  سکه های دوره صفوی در زنجانبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،امیر ارجمند مدیرکل میراث ­فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: مرمت ۲۰ عدد سکه کشف شده از شهر سجاس در کارگاه حفاظت و مرمت توسط کارشناسان این اداره کل به اتمام رسید.

او افزود: این تعداد سکه به صورت تصادفی توسط تیم باستان شناسی در شهر سجاس خدابنده کشف، ضبط و به اداره کل منتقل شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان ادامه داد: سکه ­های مرمت شده از نوع فلوس صفوی و جنس آن‌ها از مس است و این سکه­‌ها منقوش به نقش شیرخورشید، کتبه و تاریخ ضرب هستند. محل ضرب این سکه ­ها شهر‌های اصفهان، قزوین و کاشان است.

ارجمند گفت :هر یک از این سکه‌ها دارای داده­ ها و اطلاعات موثق تاریخی است، همچنین روایت ­های گوناگون و باارزشی از هنر سکه زنی، تاریخ نویسی و فلزکاری دوره­ صفوی در شهر‌های مختلف ایران را نشان می ­دهند که غیر از ارزش تاریخی، داده­ های باستانی را نیز با خود همراه دارند.

او گفت: با توجه به تعداد زیاد سکه­‌های اکسید شده شهر سجاس، معاونت میراث فرهنگی استان زنجان برنامه مرمت و پاکسازی این سکه ­ها را در سال جاری، در دستور کار خود قرار داده است.

ارجمند افزود: فلزات از آن دسته آثاری هستند که وقتی از خاک خارج شوند تحت تاثیر شرایط محیطی جدید، روند خوردگی مجدد در آن‌ها آغاز گذشته و در صورتی که اقدامات مرمتی و حفاظتی انجام نگردد ممکن است دچار آسیب دیدگی جدید شود به همین دلیل نیاز است اقدامات حفاظت و مرمتی بر روی این آثار صورت بپذیرد.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.