تصفیه پیوسته پساب با استفاده از منسوجات

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به تصفیه پساب با استفاده از منسوجات شدند.

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  یکی از آلوده‏‌ترین پساب‌‏ها، متعلق به صنعت نساجی است که معمولا دارای مقادیر زیادی رنگزا و مواد شیمیایی است. وجود چنین موادی در آب نه تنها منجر به آلودگی محیط زیست، بلکه سبب تغییر در زیست‌‌‏بوم جانداران کره زمین می‏‌شود.

روش‌‏های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مرسوم که جهت زدودن رنگزا از پساب صنایع نساجی بکار می‌‏روند، هزینه بالایی داشته و نیازمند صرف انرژی بسیارند، ضمن آن‏که آلودگی‏‌های ثانویه هم ایجاد می‌کنند.

بهاره مسیب‏‌زاده دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی نساجی در گرایش شیمی نساجی و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری پروژه «تصفیه پیوسته پساب با استفاده از منسوجات مبتنی بر فناوری نانو» گفت: این پروژه با هدف اراِئه روشی کارآمد با بازدهی بالا جهت تصفیه پساب صنعت نساجی و رنگ طراحی شده است.

او با بیان این‏که در این پروژه رآکتوری آزمایشگاهی طراحی شد که با استفاده از نخ‏‌های متشکل از نانوالیاف، پساب را در هنگام عبور و در لحظه رنگبری می‌‏کند، بیان کرد: در ساخت این نخ‏ها از نانوذرات TiO۲ بهره بردیم که کارایی زیادی در تخریب پساب دارند.


بیشتر بخوانید: ساخت دستگاه پالس اکسیمتر انگشتی به دست محققان ایرانی


او با اشاره به روند اجرای پروژه گفت: ابتدا نخی از نانوالیاف حاوی نانوذرات TiO۲ به روش الکتروریسی با دو نازل تولید شده، سپس در رآکتور آزمایشگاهی طراحی شده قرار گرفت.

او ادامه داد: در این رآکتور نخ همواره در تماس با جریان پساب قرار می‌گرفت و آلاینده‏‌های موجود در پساب را تخریب می‏‌کرد.

دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: این رآکتور در زدودن آلاینده‏‌های آلی از پساب کارخانه‏‌ها به ویژه در شرایطی که پساب دارای رنگ و بو است، ولی به لحاظ شاخص‌‏های بیولوژیکی مشکلی ندارد، کارایی دارد.

به گفته مسیب‌زاده، استفاده از نخ متشکل از نانوالیاف به عنوان بستر برای نگه‏داری نانوذرات به دلیل نسبت سطح به حجم فوق العاده بالای نانوالیاف باعث افزایش سطح مشترک بین نانوذرات و آلاینده‎ها و در نتیجه منجر به افزایش راندمان تخریب آلاینده‏‌های موجود در پساب می‏‌شود.

او ادامه داد: از مزایای این روش، حذف مرحله پرهزینه زدودن نانوذرات از پساب است.

او با بیان این‏که در این طرح سرعت تخریب پساب نسبت به روش‏‌های دیگر بالاتر است، بیان کرد: در روش‏های معمول از رآکتور گسسته جهت تخریب پساب استفاده می‌‏شود. با استفاده از رآکتور پیوسته سرعت حذف آلاینده‌‏ها از پساب افزایش چشمگیری خواهد داشت.

مسیب زاده با بیان این‏که در این طرح برای فعال کردن نانوذرات TiO۲ جهت تخریب آلاینده‌‏ها از تابش فرابنفش بهره می‏‌بریم، گفت: با افزایش سرعت تخریب آلاینده‎ها مصرف انرژی کاهش می‏‌یابد.

گفتنی است: این پروژه در راستای پایان‌‏نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی نساجی و به راهنمایی محمد امانی تهران و مشاوره فرناز معماریان انجام شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار