کنار بشقابی‌های پرطرفدار ایرانی و نکاتی که باید بدانید

زیاده روی در مصرف شور و ترشی عوارض ناگواری برای بدن خواهد داشت و بهتر است افراد حجم مناسب و متعادلی از این مواد غذایی را میل کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه فکر می کنیم در خوردن مواد خوراکی مانند ترشی‌ها و شورها که آن‌ها را به عنوان پیش غذا مصرف می‌کنیم محدودیت نداریم در واقع مصرف این موارد با شرط و شروطی همراه است. حتی افراد سالم هم باید حجم مناسب و متعادلی از شور و ترشی را با وعده‌های غذایی خود مصرف کنند. این حجم متعادل می‌تواند برابر با حدود ۲ تا ۳ قاشق مرباخوری باشد. زیاده‌روی در مصرف شور‌ها موجب وارد شدن حجم بالایی از نمک به بدن و کم‌آبی بدن می‌شود.

ماست

ماست‌ها انواع مختلفی دارند؛ از ماست‌های ساده گرفته تا انواع طعم‌دار آن‌ها یا ماست و موسیر و ماست و خیار که طرفداران زیادی هم بین ما ایرانی‌ها دارد. ماست، منبع خوبی برای دریافت کلسیم و پروتئین است و خیار هم یک صیفی کم‌کالری و دارای آب محسوب می‌شود. به این ترتیب، همراه کردن ظرف کوچکی از ماست و خیار با غذا‌های اصلی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. افرادی که مبتلا به چاقی و اضافه‌وزن هستند، می‌توانند سالاد یا ماست و خیار خود را پیش از غذا مصرف کنند تا موجب پرشدن حجمی از معده شده و اشتهای فرد برای صرف وعده اصلی غذایی را کاهش دهد.

کناربشقابی‌های پرطرفدار در ایران و نکاتی که باید بدانید

البته، بهتر است این را هم بدانید که انواع ماست‌ها مانند سایر لبنیات، حاوی پروتئین‌های خاصی هستند که روی جذب آهن موجود در گوشت‌ها اثر منفی می‌گذارند. این نوع پروتئین‌ها حتی در جذب آهن «هِم»، اختلال ایجاد می‌کنند. از این‌رو، افراد مبتلا به کم‌خونی وخانم‌ها می‌توانند ماست را با فاصله‌ای از غذای اصلی خود میل کنند.


بیشتر بخوانید: لیست مصلحات مواد غذایی از دیدگاه طب سنتی


سبزی و سالاد

یکی دیگر از کنار بشقابی‌های پرطرفدار در ایران، سالاد شیرازی است. شما می‌توانید برای بالا بردن ارزش تغذیه‌ای سالاد شیرازی و وعده اصلی غذایی خود، مقداری آبلیمو، آبغوره یا آب‌نارنج تازه به این سالاد سنتی اضافه کنید. ویتامین C فراوان در لیمو، غوره و نارنج، به جذب بهتر عناصر دو ظرفیتی موجود در غذا مانند آهن، کمک می‌کند. با این حساب، افراد سالم می‌توانند غذا‌های حاوی گوشت را با سالاد شیرازی میل کنند.

سالاد شیرازی

نکته مهمی که در مورد این سالاد وجود دارد، این است که با چاشنی‌های ترش طعم‌دار می‌شود و مصرف آن می‌تواند برای افراد مبتلا به مشکلات گوارشی مانند زخم یا التهاب معده، مشکل‌ساز شود. از طرف دیگر، به افراد مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی توصیه می‌شود رژیم غذایی کم‌فیبر هم داشته باشند که در این صورت مصرف انواع سالاد (سالاد کاهو یا سالاد صیفی‌ها)، ماست و خیار و حتی سبزی خوردن باید برای آن‌ها با محدودیت‌هایی همراه باشد. متاسفانه بعضی افراد عادت به مصرف سالاد کاهو یا حتی سالاد شیرازی با سس مایونز فراوان دارند. این عادت اشتباه می‌تواند با گذشت زمان، باعث ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی یا بالارفتن چربی خون شود.

افرادی که مشکل گوارشی یا اضافه‌وزن ندارند، می‌توانند سالاد کاهو را با مقداری آبلیمو یا آب نارنج تازه و مقدار کمی روغن زیتون یا کنجد، طعم‌دار کنند.

مصرف انواع سالاد همراه غذای اصلی تا حد امکان محدود و مصرف سالاد‌ها به کمی قبل یا بعد از صرف غذای اصلی، موکول شود؛ زیرا استمرار این عادت، می‌تواند مشکلات گوارشی مختلفی را در درازمدت برای افراد به وجود آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار