هزینه‌ ۷۰۰ میلیون تومانی موقوفات شیراز برای مقابله با کرونا

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس گفت: تا کنون ۷۰۰ میلیون تومان از محل موقوفات میرزا فتحعلی خان صاحب دیوان و موقوفه معزالوزاره برای مقابله با ویروس کرونا هزینه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حجت‌الاسلام سید عباس موسوی در نشست با اعضای ستاد مبارزه با کرونا استان فارس، گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون هفت میلیارد ریال از محل موقوفات میرزا فتحعلی خان صاحب دیوان و موقوفه معزالوزاره برای مقابله با این ویروس هزینه شده است.

او افزود: این رقم صرف تهیه بسته‌های بهداشتی، اقلام ضد عفونی کننده و توزیع آن در میان مردم و همچنین تهیه بسته‌های حمایتی و معیشتی ویژه خانواده‌های نیازمند و کم برخوردار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: با شیوع ویروس کرونا افراد زیادی به سبب اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بیکار شده‌اند و کسب و کار‌های زیادی مانند سایر نقاط کشور در شهر شیراز و استان فارس تعطیل شده و به تبع این موضوع، خانواده‌هایی برای تامین مخارج زندگی خود با مشکلات فراوان مواجه شده‌اند.

موسوی ادامه داد: بر این باورم که برای کمک به مردم، امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به حضور و تلاش واقفان، خیران و متولیان موقوفات است.

او همچنین بیان کرد: با توجه به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، بنا به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری رزمایش همدلی و مواسات در جامعه و کمک مومنانه به نیازمندان، با هدف کمک به معیشت خانواده‌ها با اجرای رزمایش بزرگ "ضیافت همدلی" از محل موقوفات فارس و کمک‌های خیران، بسته‌های حمایتی و سبد ارزاق تهیه خواهد شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان فارس اظهار داشت: به طور ویژه با همکاری موقوفات میرزا فتحعلی خان صاحب دیوان، آقا باباخان، موقوفه برف فروشان و همچنین موقوفه حاج عبدالله، بسته‌های معیشتی شامل، برنج، روغن، رب گوجه فرنگی، حبوبات و ملزومات خوراکی تهیه و از طریق مراکز افق بقاع متبرکه استان فارس در اختیار کسانی که اکنون زندگی‌شان با مشکل مواجه شده، قرار داده می‌شود.

او گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای رزمایش بزرگ ضیافت همدلی، قریب ۱۰ هزار بسته معیشتی تهیه و به خانواده‌های نیازمند این استان اهد اشود.

زیرساخت درمانی فارس وقفی است

قائم مقام مجمع خیرین تامین سلامت فارس هم اظهار داشت: با مروری بر حوزه سلامت این استان و شیراز درمی‌بابیم که هر آنچه داریم متعلق به موقوفات درمانی است و شاهد این مطلب، وجود مراکز آموزشی درمانی بزرگی همچون، نمازی، خلیلی، پوستچی و بسیاری از مراکز درمانی دیگری است که در نقاط مختلف استان پهناور فارس قرار گرفته‌اند.

محمد هادی ایمانیه افزود: بسیاری از پزشکان و استادان علم طب در استان فارس در همین مراکز درمانی موقوفه، پرورش یافته‌اند و در مسیر علم آموزی قرار گرفته‌اند و داشته‌های خود را مدیون وجود این موقوفات درمانی می‌دانند.

او ادامه داد: بی‌شک اگر بسیاری از این واقفان بزرگ، امروز در قید حیات بودند مهمترین مساله زندگیشان، حل کردن موضوع این روز‌های جامعه ما و مقابله با ویروس کرونا بود و امروز خیران و متولیان موقوفات به نیابت از واقفان می‌توانند در امور خیر و برای رفع مشکلات جامعه حضور موثر داشته باشند.

ایمانیه اضافه کرد: موضوع ویروس کرونا در تاریخ بشر بی‌سابقه است و در واقع با توجه به جمعیت هفت و نیم میلیاردی کنونی جهان، می‌توان گفت چنین مساله‌ای در حوزه سلامت در تاریخ بشر و در طول تاریخ تشکیل سازمان بهداشت جهانی بی‌سابقه بوده است.

او با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود، تاکنون درگیر بودن ۲۱۶ کشور با مساله کرونا ثبت شده است، گفت: شرایط مقابله با این ویروس در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها خوب و همدلی و کمک رسانی مردم ما نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

ایمانیه ادامه داد: مساله کرونا در نهایت تمام خواهد شد و آنچه اهمیت دارد و باید در باره آن اندیشید، تبعات این موضوع است که ممکن است تا ماه‌ها زندگی مردم را تحت الشاع قرار دهد، زیرا تاکنون افراد زیادی بیکار شده‌اند، به نحوی که امروز در هر صنفی وارد شویم مشاهده می‌کنیم مشکلات عدیده‌ای به وجود آمده است.

قائم مقام مجمع خیرین تامین سلامت فارس، گفت: باید با همکاری و همدلی به دنبال حل مشکلات این افراد باشیم که واقفان و خیران در این مورد نقش مهمی بر عهده دارند و باید تلاش کنند تا آنجا که می‌شود از خسارت‌های هر چه بیشتر شیوع ویروس کرونا جلوگیری کرد.

او اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود که هر کار خیری که در بحث معیشت خانواده‌ها صورت می‌پذیرد، به صورت مستمر و پیوسته باشد و حداقل تا پایان سال ۹۹ تداوم داشته باشد.

ایمانیه اضافه کرد: با هماهنگی به عمل آمده با بانک پارسیان و فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، برای ۱۰ هزار نفر کارت خرید سه میلیون ریالی تهیه خواهد شد که در اختیار خانواده‌های نیازمند استان فارس قرار می‌گیرد.

او بیان داشت: سازماندهی کمک‌های معیشتی نیز از دیگر موضوع‌های مهمی است که ضروری است مورد توجه باشد به نحوی که تمام افراد نیازمندی که باید از بسته‌های حمایتی بهره‌مند شوند در این طرح شناسایی و به همه آن‌ها توجه شود.

راه‌اندازی سامانه شناسایی افراد نیازمند و آسیب‌دیده از كرونا در فارس

محسن اردكانی، قائم مقام قرارگاه بهداشت و سلامت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با اشاره به شیوع كرونا، گفت:  مسئله شیوع ویروس کرونا آن‌قدر ابعاد وسیع دارد که تأثیرات بسیاری و در ابعاد گوناگونی بر جامعه بر جای خواهد گذاشت.

او با بیان اینكه این شرایط نشان‌دهنده یک امتحان بزرگ الهی است تا مشخص شود چه کسانی می‌توانند از این امتحان سربلند باشند، افزود: گروه‌های متعددی از جامعه این روزها نیازمند کمک هستند به‌عنوان مثال با تعطیلی مهدکودک‌ها کارمندان بسیاری از این فضاهای آموزشی با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند و شاید اصناف مختلفی دچار خسارت‌های مالی شده باشند.

اردكانی بیان كرد: به‌منظور شناسایی افراد نیاز به حمایت‌های مالی، نرم‌افزار و سامانه مخصوص جهت پایش و شناسایی این افراد تهیه شده است که در جمع‌آوری و تکمیل بانک اطلاعاتی خانوارها می‌تواند کمک بسیار خوبی باشد و تاکنون اطلاعات ۲۰ هزار نفر در این پایگاه داده ثبت شده است.

قائم مقام قرارگاه بهداشت و سلامت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) بیان كرد: چنانچه کمک‌های واقفان و خیران به‌صورت  سازمان یافته صورت پذیرد، جای نگرانی نخواهد بود و می‌توانیم ضمن شناسایی افراد، مطمئن باشیم به همه آن‌ها بسته‌های حمایتی تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.