بازگشت قاتل

خطر بازگشت قوی‌تر قاتل خصوصا در شمال کشور هشداری است که باید جدی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،محمد اسماعیل امام زاده فعال سیاسی در مازندران و مدیر عامل اسبق روزنامه کیهان در استان در یادداشتی در خصوص خطرات بازگشایی جاده‌ها و آغاز سفر‌های بین استانی اعلام کرد با حذف ممنوعیت سفر‌های بین استانی، جان اهالی استان‌های شمالی از جمله مازندران و گیلان در خطر است.

در این یادداشت اعلام شد است:
دولت تصمیم گرفت از اول اردیبهشت ماه (امروز) سفر‌های بین شهری را بازگشایی کند خطری بزرگ که به نظر می‌رسد متوجه استان‌های شمالی از جمله مازندران و گیلان است.

هواشناسی نیز اعلام کرد که هوای مازندران طی هفته جاری آفتابی و نهایت نیمه ابری است و این هوا، شرایط را برای مسافرت مناسب و مساعد می‌کند.

آنطور که از شبکه‌های اجتماعی می‌شود فهمید، مردم تشنه سفر رفتن هستند. تجربه اولین روز نوروز هم نشان می‌دهد که با کرونا یا بدون کرونا برایشان فرقی ندارد و دل به جاده می‌زنند، ضمن آنکه برخی از شاغلان بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا، کارشان پرخطر اعلام شده و آن‌ها هم با توجه به تعطیلی مدارس فرزندانشان، آماده مسافرت بوده‌اند.

استان‌های شمالی همواره بزرگ‌ترین مقصد مسافرت پایتخت نشین‌ها و... هستند. تهران، شهری که بیشترین میزان شیوع کرونا را دارد، معمولاً بالاترین مسافران را نیز دارد. هر مسافری می‌تواند هنوز هم سفیر مرگ باشد و با خودش سوغاتی خطرناکی را بهمراه بیاورد.

مازندران و گیلان تازه دارند نفس راحتی می‌کشند. تا همین چند روز گذشته ارتباط بین شهری در این استان‌ها بسته بود. حتی شهر‌هایی مثل تنکابن و رامسر که کاملاً به هم چسبیده‌اند هم امکان تردد نداشتند. حالا مسیر‌ها باز شده و خیال مسئولان استانی کمی راحت‌تر. اما شاید باید نگران هفته دوم و سوم اردیبهشت باشند.

پس از آنکه آمار ابتلاء در استان‌های شمالی، گیلان و مازندران، با برداشتن محدودیت دور اول از سوی آقای رئیس‌جمهور رو به افزایش گذارد و این دو استان به مرز بحران رسیده بودند، با اصرار استانداران و مخالفت مردم این دو استان، دولت پذیرفت تا محدودیت تردد بین استانی در این دو استان و متعاقب آن در اغلب استان‌های کشور اعمال شود، که نتیجه آن را در کل کشور و از جمله در دو استان گیلان و مازندران در قالب کاهش شدید ابتلاء و جان‌باختگان مشاهده شد و آمار‌ها با وجود تلفات روزانه که به پایین‌ترین مرز یعنی ۷۳ جان‌باخته در ۳۰ فروردین رسید، با حذف برخی محدودیت‌ها در تهران از ابتدای هفته گذشته، آمار روز ۳۱ فروردین روبه افزایش گذارد و هم در بخش ابتلاء و هم جان‌باخته آمار به‌صورت معناداری افزایش یافت.

از آنجا که آثار کرونا بین ۵ تا ۱۵ روز خود را نشان می‌دهد، باید نتیجه حذف قرنطینه و برداشتن محدودیت سفر بین استانی را تا چند روز آینده بویژه در استان مازندران و گیلان شاهد بود.

بر مبنای اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، شش استان تهران، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، گیلان و مازندران از استان‌های درگیر شدید با کرونا هستند که در دور جدید حذف محدودیت سفر‌های بین استانی، باید انتظار موج جدید اپیدمی در این استان‌ها، به‌خصوص مازندران و گیلان را داشت.

به‌گفته همه متخصصان و از جمله وزیر بهداشت، که مسئولیت ستاد ملی مبارزه با کرونا را بعهده دارد، شرایط کشور در موضوع کرونا همچنان نگران‌کننده است و این ویروس هنوز مهار نشده و به هیچ‌وجه نمی‌توان کوچک‌ترین آسودگی خاطر از ناحیه این ویروس مرگ‌بار و بی‌رحم داشت.

درست است که شرایط خانه‌نشینی و قرنطینه سخت و فوق‌العاده دشوار است، اما همانند کشور‌های اروپایی، که دیر به این واقعیت تلخ پس از تلفات سنگین انسانی تن در دادند، چاره‌ای برای حفظ جان مردم نیست، حتی اگر دولت بخواهد مسائل اقتصادی و مالی را ملاک قرار دهد، باز هم پرداخت یارانه و تسهیلات و ارفاقات و بخشش‌ها در قبال تامین هزینه سنگین درمان، کاملاً قابل توجیه است همچنان‌که در اروپا این روش در حال اجراست.

بدون تردید، جان مردم ارزشمندتر از آزمون و خطاهاست. طرح فاصله اجتماعی بتدریج اگر به‌صورت یک باور اجتماعی درونی‌سازی شود، قابل اعتماد و اجراء است، ولی نمی‌توان بدون فاصله زمانی در طرح این پروژه، به فوریت آن را در سطح کلان کشور به اجراء گذارد و از همه مردم انتظار داشت بدون زیرساخت‌های پاسخگو، آن‌ها فاصله اجتماعی را تمام و کمال رعایت کنند و بعد کرونا را نیز با این ساده‌اندیشی بخواهیم شکست دهیم. مگر با کرونای سریع‌الانتقال می‌توان با این ساده‌انگاری‌ها شوخی کرد؟!.

بطور قطع می‌توان خسارات مالی و اقتصادی را ذیل تلاش دلسوزانه و کمک مومنانه جبران کرد، اما از دست دادن جان انسان‌ها را نمی‌توان با هیچ قیمتی جبران کرد. بنابراین، بیشتر و با تأنی دقیق‌تر تصمیم بگیریم و آن را ابتدا در سطح محدودتری به اجراء بگذاریم و پس از موفقیت‌های گام به گام، آن را در گستره وسیع‌تر به تجربه شیرین قرار دهیم.

محمداسماعیل امامزاده
 
انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۲:۲۷ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا هست از خدا کمک بخوایم ن از بندهاش چون بندهاش دوست دارن مرگ همنوع خود رو ببنیه
آخرین اخبار