شیراز را مجازی بشناسیم/ لزوم حفظ هویت شهر در هیاهوی دنیای امروز

هر سال از روزهای ابتدایی اردیبهشت خبرهایی از هفته شیراز در میان بود اما امسال همه چیز زیر سایه کرونا و تحت تاثیر آن قرار گرفته است اما این برنامه‌ها به صورت مجازی دنبال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اردیبهشت برای ما شیرازی‌ها جدای از دیگر ماه‌هاست؛ به جرات می‌توان گفت که اردیبهشت، ماه شیراز است. همه آنان که اهل سفر هستند می‌دانند که سفر به شیراز در اردیبهشت خوشتر از دیگر ایام سال است.

به همین دلیل است که نیمه بهار به نام شیراز شناخته می‌شود. در سال ۸۱ با تصویب شورای اسلامی شهر، نیمه بهار یعنی ۱۵ اردیبهشت به نام شیراز نامگذاری شد و به دنبال آن مجلس شورای اسلامی نیز آن را تصویب کرد. در آن زمان شیراز تنها شهری بود که یک روز را به نام خود ثبت کرد.

در داستان‌های اساطیری ایران آمده است که شیراز را تهمورث دیوبند ساخت. از آن زمان تاکنون در جای جای تاریخ ایران زمین می‌توان نام و نشانی از شیراز پیدا کرد. شیرازی که امروز بسیاری از جهانیان حتی ایران را نیز به نام شیراز می‌شناسند.

سایه کرونا بر سر «هفته شیراز»

همیشه از روز‌های ابتدایی اردیبهشت خبر‌هایی از هفته شیراز در میان بود، اما امسال همه چیز زیر سایه کرونا و تحت تاثیر آن قرار گرفته است. برنامه‌های هفته شیراز نیز از این قاعده مستنثی نشده و به دلیل شیوع بیماری کرونا خبری از برنامه‌های هفته شیراز مشابه آنچه در سال‌های گذشته اجرا می‌شد نیست.

اما این دلیل بر این نشده که شیرازشناسان دست روی دست بگذارند و هیچ کاری نکنند. یکی از مراکزی که این روز‌ها فعالیت خود را در فضای مجازی از سر گرفته، مرکز شیرازشناسی است.

در همین راستا علی نیری، سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از برگزاری دوره‌های شیراز شناخت با هدف معرفی ظرفیت‌های شیراز در تمامی ابعاد تاریخ و فرهنگ شیراز در فضای مجازی خبر داد که این موضوع تا پایان هفته شیراز ادامه می‌یابد.

برگزاری دوره‌های مجازی شیرازشناسی

او با بیان اینکه پیشینه برگزاری دوره‌های شیراز شناخت به سه سال پیش باز می‌گردد، گفت: اکنون پس از یک دوره وقفه و با توجه به شرایط کنونی که امکان حضور گردشگران و شیراز دوستان را در سایت‌های گردشگری نیست، بهترین دوران برای مرور این دوره‌هاست.

سرپرست اداره گردشگری و زیارت شهرداری شیراز افزود: دوره‌های شیرازشناسی زمینه‌ای برای علاقه‌مندی و مرور زیبایی‌های شیراز است که از ۲۷ فروردین‌ماه هر شب ساعت ۲۱ در صفحه مجازی شیرازشناسی در اینستاگرام به آدرس Shirazshenasi.ir آغاز شده است.

نیری بیان کرد: دوره محلات حیدری در بافت قدیم شیراز، نگارگران زیبا نگار زندی، شیراز در عصر صفویه، زیر پوست شهر (گزارش‌های نظمیه شیراز در زمان حکومت عبدالحسین میرزا فرمانفرما بر فارس)، شکل‌گیری بافت جدید شهری در برابر بافت قدیم، سعدی، محلات نعمتی در بافت قدیم شیراز، گلگشتی در شیراز، شکل‌گیری بافت جدید شهری در برابر بافت قدیم و مکتب نگارگری شیراز دوباره ارائه می‌شود.

او عنوان کرد: شناخت شیراز سبب شناخت هویت شهری، فرهنگ شهروندی و تحکیم اجتماعی می‌شود و افزون بر این با توجه به اینکه مردم بیش از گذشته در خانه هستند، درباره شهری که در آن زندگی می‌کنند دانش بیشتری کسب می‌کنند.

سرپرست اداره گردشگری و زیارت شهرداری شیراز تصریح کرد: به شهروندان شیرازی این وعده را می‌دهیم که بعد از اتمام دوره شیوع کرونا و با بازگشت به شرایط عادی، دوره‌ها به‌صورت حضوری نیز برگزار می‌شود.

همزیستی، خونگرمی و مهمان‌نوازی ویژگی شیراز در طول زمان

نیری با اشاره به فرهنگ‌مدار بودن شیراز و همزیستی مردم آن در طول تاریخ گفت: برخی از شهر‌ها یا جایگاه‌ها هستند که نقش‌آفرینی می‌کنند و تعداد این شهر‌ها بسیار کم است، اما درباره شیراز کاملا مصداق پیدا می‌کند. در ادوار تاریخی که نگاه کنیم شیراز ۵ دوره پایتخت کشور بوده است و در تمامی دوره‌ها یک همزیستی مسالمت‌آمیز، خونگرمی و مهمان‌نوازی داشته که هنوز هم حفظ شده و گویی در طول تاریخ این موارد تکرار و تمرین شده است.

او بیان کرد: به جرات می‌توان گفت که شیراز یک شهر تاثیرگذار در همه ابعاد است و با این وجود همیشه آغوشش به روی اقوام مختلف باز بوده و به واسطه همان همزیستی مسالمت‌آمیز هیچ مشکلی نیز در این باره وجود نداشته است. شما ببینید برخی از شهر‌ها هستند که اگر با لهجه‌ای غیر از خودشان صحبت شود برخورد خوبی رخ نمی‌دهد، اما در شیراز اینگونه نیست.

سرپرست اداره گردشگری و زیارت شهرداری شیراز تصریح کرد: این مدل زندگی کردن در طول تاریخ سبب شده که این همزیستی و همنوع خواهی به عنوان یک فرهنگ شهروندی درآید و در طول زمان خود را نشان دهد که یک نمونه بارز آن سیل سال ۹۸ است.

شیراز یک جهانشهر است

او با بیان اینکه شیرازی شهری متعلق به شیرازی‌ها و فارسی‌ها نیست، خاطرنشان کرد: می‌توانیم بگوییم که شیراز یک جهانشهر است که همه دوستش دارند و هر کس یک بار به شیراز آمده باشد، با خاطره خوب از آن یاد می‌کند.

نیری درباره دلایل این همه دوستی شیراز گفت: باید بگوئیم که فرهنگ، هنر و آداب و رسوم اجتماعی جریان‌های سیالی هستند که راه خودشان را پیدا می‌کنند. این فرهنگ از بطن جامعه بلند می‌شود و در همان مسیر ادامه می‌یابد و حفظ می‌شود.

مطالعه پیشینیه شهر باید بیشتر شود

او با بیان اینکه مردم خودشان فرهنگ را حفظ می‌کنند، به مسئولیت مردم در قبال شهر پرداخت و افزود: اگر با نگاه تخصصی به این موضوع بنگریم باید گفت که به دلیل گسست نسلی و عدم حفظ تعلق خاطر یا دیگر امور این چنینی که به دلیل مختلف ایجاد می‌شود باید مطالعه پیشینه شهر از سوی مردم و علاقه‌مندان گسترش پیدا کند.

نیری اظهار داشت: باید برای حفظ هویت پیشینیان و معرفی و انتقال آن‌ها تلاش کرد، مردم این فرهنگ را دوست دارند تنها باید آن را معرفی و تبلیغ کنیم. باید دانش کافی داشته باشیم و شرایط ایجاد کنیم که خانواده‌ها بیشتر با آن آشنا شوند.

سیاستگذاران باید شهر را بشناسند

سرپرست اداره گردشگری و زیارت شهرداری شیراز به مسئولیت متولیان شهر نیز اشاره و بیان کرد: در حوزه مسئولان و متولیان امر نیز ابتدا باید کسانی که سیاستگذار و تصمیم‌گیر هستند، شهر را بشناسند، به خوبی آنالیز و برنامه‌ریزی کنند تا تصمیمی درست برای شهر گرفته شود آنگونه که در شان شیراز است.

او عنوان کرد: سیاستگذار باید به این باور رسیده باشد که فرهنگ، آداب و رسوم و هنر ارکان شهرنشینی و حتی از آن بالاتر یکجانشینی است که اگر به خوبی دیده نشود منجر به نارضایتی، گسست فرهنگی و تبدیل شدن شهر به یک شهر فیزیکال می‌شود. اگر به هویت یک شهر در تصمیم‌گیری توجه شود، این اتفاق می‌افتد که «انسان مهم است و نگاه انسان محور می‌شود».

نیری تصریح کرد: در پایان همبستگی دولتی و اداری است که بای به آن توجه شود یعنی همه نهاد‌ها و ارگان‌ها باور کنند که این شهر در تقویم صاحب یک روز است که برای نکوداشت آن همه باید تلاش کنند.

منبع: تسنیم
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار