بهمن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ادلب، محور رایزنی‌های نشست آتی آستانه

کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز گفت: موضوعاتی مانند ادلب می‌توانند از موضوعات نشست فردا آستانه باشند.

ادلب، محور رایزنی‌های نشست آتی آستانهشعیب بهمن کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نشست مجازی گروه آستانه امروز برگزار می‌شود، گفت: نشست آستانه قرار بود در سطح سران و در ایران برگزار شود که به دلیل مسئله ویروس کرونا برگزاری آن عملا ممکن نبوده و به زمان دیگری موکول شده است.

او افزود: اما این موضوع باعث نمی‌شود که رایزنی‌های میان سه کشور در مورد مسئله سوریه متوقف شود؛ در همین راستا در هفته‌ها و ماه‌های گذشته رایزنی‌های مختلفی در این باره بین همه طرف‌های ضامن صلح در سوریه به صورت مذاکرات دو جانبه انجام شده است.

بهمن با بیان اینکه تحولات در سوریه ادامه دارد و با اشاره به محورهای نشست فردا، اظهار کرد: با توجه به اینکه کشورها قصد دارند اوضاع سوریه را به یک سرانجام مشخص برسانند، این ضروریت ایجاد می‌شود که نشست آستانه حتی به صورت آنلاین هم برگزار شود؛ در حال حاضر موضوعاتی مانند ادلب می‌تواند محوریت رایزنی‌های نشست فردا آستانه را تشکیل دهد.


بیشتر بخوانید: دمشق؛ نخستین مقصد ظریف در روز‌های کرونایی


این کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز ادامه داد: در ادلب به عنوان آخرین نقطه‌ای که گروه های تروریستی در آن حضور دارند و طی یک، دو ماه گذشته به ویژه میان نیروهایی که ترکیه از آن حمایت می‌کرد با نیروهای دولتی سوریه، ارتش روسیه و... درگیری های زیادی شکل گرفته است.

او با بیان اینکه استان ادلب سوریه در حال حاضر وضعیت نا مشخصی دارد، گفت: محوریت این مذاکرات ضمن اینکه تاکید بر حل و فصل بحران سوریه به صورت مسالمت آمیز خواهد داشت، اما دستور کار اصلی حول مسئله ادلب خواهد بود و طرف ها تلاش می‌کنند به یک راه حل جامع و منطقی برای پایان دادن به حضور تروریست ها در منطقه ادلب دست پیدا کنند.

بهمن در پاسخ به این سوال که آیا این نشست ارتباطی به سفر ظریف به سوریه داشته یا خیر اظهار کرد: قطعا ارتباط دارد، زیرا به هر حال ایران یکی از متحدان و کشورهای نزدیک به دولت سوریه بوده و در مذاکرات هم بیشترین همراهی را با دولت سوریه داشته است.

این کارشناس مسائل آسیای مرکزی و قفقاز ادامه داد: قاعدتا سفر ظریف به سوریه هم در راستای بررسی آخرین شرایط میدانی حاکم بر تحولات و تصمیم گیری بوده است؛ دیدارهای ظریف برای همگرایی بیشتر تهران و دمشق در مذاکرات آتی بسیار موثر بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار