جلوگیری از هدر رفت مواد غذایی با استفاده از فناوری نانو

منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) به دنبال استفاده از فناوری‌نانو در بخش بسته‌بندی مواد غذایی است تا از هدر رفت مواد غذایی جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گلوبال دیتا (GlobalData) یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه داده‌ها و تجزیه‌وتحلیل است. این شرکت در گزارشی اعلام کرده که منطقه آسیا و اقیانوسیه برای مقابله با هدر رفت مواد غذایی و کاهش زباله‌های غذایی از فناوری‌نانو استفاده می‌کند. فناوری‌نانو می‌تواند ماندگاری مواد غذایی را افزایش دهد.

در منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) اقتصادهای بزرگی نظیر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در حدود ۲۵ درصد از زباله‌های غذایی جهان را ایجاد می‌کنند در حالی که دیگر مناطق جنوب و جنوب شرق آسیا روی هم، ۲۲ درصد سهم در تولید زباله‌های غذایی دارند.

گلوبال دیتا می‌گوید: «با توجه به این حجم بالای هدررفت مواد غذایی، شرکت‌های تولیدکننده و بسته‌بندی کننده مواد غذایی در این منطقه به دنبال استفاده از فناوری‌نانو برای افزایش ماندگاری مواد غذایی هستند تا این تلفات و ضایعات را کاهش دهند.»

براساس اهداف توسعه پایدار، کشورها باید سرانه تولید زباله خود را کاهش داده و این کار تا سال ۲۰۳۰ در سطح خرده‌فروشی و مصرف‌کنندگان انجام شود. همچنین باید تلفات مواد غذایی در طول زنجیره تولید و عرضه کاهش یابد. منطقه APAC بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد غذایی بسته‌بندی شده با حجم ۳۷۲٫۰۳ بیلیون کیلوگرم در سال ۲۰۱۹ بوده است.


بیشتر بخوانید: فضانوردان ناسا پس از طی دوران قرنطینه وارد ایستگاه فضایی بین المللی شدند


به حداقل رساندن تلفات و ضایعات مواد غذایی و استفاده اقتصادی از منابع، مهم‌ترین چالش در مسیر توسعه است که وظیفه شرکت‌های تولید و بسته‌بندی کننده مواد غذایی ایجاب می‌کند این چالش‌ را رفع کنند. استفاده از فناوری‌نانو در بخش بسته‌بندی به‌عنوان سدی محافظ در برابر عوامل محیطی بوده و منجر به افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شود.

بسته‌بندی با فناوری‌نانو به شرکت‌ها در کاهش نفوذ‌پذیری در برابر اکسیژن و بخار آب کمک می‌کند و در نتیجه عمر مفید مواد غذایی را افزایش می‌دهد. بسته‌بندی هوشمند به ردیابی دیگر ویژگی‌های کلیدی نظیر یکپارچگی بسته‌بندی، درجه حرارت و تاریخ انقضا در هنگام حمل‌ونقل کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار