تکنیک روز موزه داری در جهان که ایران از آن عقب مانده است/نقش مهم فناوری های نوین در جذب مردم به موزه ها

روش های نوین موزه داری در جهان وجود دارد که ایران هم برای جذب مردم به موزه بهتر است از این روش های کاربردی استفاده کند.

حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان شاید این روزها صحبت های زیادی در مورد ضرر و زیان کرونا و اینکه چقدر به حوزه میراث فرهنگی خسارت وارد کرده به میان آمده باشد اما باتوجه به تمام این مسائل شایدبهتر است که در جستجوی راهکارهایی جدید باشیم.

نا گفته نماند که یکی از مکان های فرهنگی مهم در هر کشوری موزه ها هستند چرا که پیام آور تاریخ هستند و هر کدام از اشیای درون آن نشان دهنده  فرهنگ و آدابی است که می خواهد مطلبی را به ما منتقل کند اما باوجود این ارزش و نقش مهمی که ایفا می کنند در کشور ما کمتر مورد استقبال واقع می شود اما در روزهای کرونایی شاید خیلی بیشتر از ضرر و زیان آن بهره مند شدند که عمیدی رئیس موزه پست در این باره  و راهکارهای جدید برای رفع ضرر ها به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:همانطور که می دانید در ایام نوروز یعنی زمانی که مردم فرصت داشتند از امکانات تاریخی و فرهنگی بازدید کنند موزه ها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شدند.

رئیس موزه پست در ادامه گفت :در تمام دوران موزه ها رسالتی را بر دوش دارند اینکه بتوانند ارزش های جامعه را به تمام اقشار در تمام گروه ها منتقل کنند چرا که مرجع هستند اما متاسفانه در این شرایط حوزه میراث فرهنگی و گردشگری بسیار متضرر شد.

تکنیک روز موزه داری در جهان که ایران از آن عقب مانده است/نقش مهم فناوری های نوین در جذب مردم به موزه ها

او افزود: موزه ارتباطات به عنوان موزه پیشگام در زمینه فناوری های نوین از اواخر اسفند برنامه ریزی های خود را انجام داد و توانست شرایط بازدید موزه ها را به صورت مجازی فراهم کند و خوشبختانه با این کار توانست تعامل بین موزه ای بسیار خوبی را برقرار کند.

عمیدی مطرح کرد:ما برای اولین بار توانستیم شرایط پخش زنده بازدید از موزه ها را فراهم کنیم به طوریکه به طور مجازی مردم وارد موزه می شدند و در ابتدا رئیس موزه توضیحاتی درباره موزه بیان می کرد و راهنماهای موزه در زمان یک الی یک ساعت و نیم تمام موزه را توضیح می دادند.

رئیس موزه پست عنوان کرد:جالب است بدانید که این ایده‌ای که در کشور ما اجرایی شد پس از آن در فاصله ۱۰ الی ۱۵ روزه در بسیاری از نقاط جهان به اجرا درآمد. اما ما یک مشکل بزرگی داریم که مردم ما هنوز با موزه‌ها ارتباط خوبی ندارند.

تکنیک روز موزه داری در جهان که ایران از آن عقب مانده است/نقش مهم فناوری های نوین در جذب مردم به موزه ها

او گفت: شاید دلیل اینکه مردم نمی‌توانند ارتباط خوبی با موزه‌ها برقرار کنند این باشد که موزه داران ودست اندرکاران آن از فضای دیجیتالی سازی بسیار هراس دارند و از آن فاصله می‌گیرند و مسئله دیگر این است که شرایط برای انتقال مفاهیم بر‌ای تمام سنین مانند کودکان، جوانان و نوجوانان نداریم.

عمیدی افزود:باید بتوانیم موزه ها را به عنوان یک رسانه‌ای برای نمایش گذر فرهنگی تلقی کنیم که پیام آور تاریخ است. همچنین باید بتوانیم موزه‌ها را برای قشر جوان بیشتر معرفی کنیم.

رئیس موزه پست افزود: در جهان به تجربه‌ جدیدی برای اداره موزه‌ها رسیده اند که آن رویداد محور کردن موزه‌ها است؛ بطوریکه توانسته اند فضایی برای رویدادهای تمام سنین ایجاد کرده تا بتوانند از آن استفاده کنند. متاسفانه در کشور ما موزه‌ها بیشتر به صورت اختصاصی جلو می‌روند.

او بیان کرد:رویداد محوری کردن موزه‌ها از این جهت حائز اهمیت است که می‌تواند امکان گفتگو‌های بین رشته‌ای را برای تمام افراد فراهم کند از این رو ما هر روز باید اطلاعاتمان را به روز کنیم و موزه هایمان علاوه بر اینکه پیام آور تاریخ هستند باید تلاقی سه حوزه تاریخ، جامعه شناسی وموزه شناسی باشند.

تکنیک روز موزه داری در جهان که ایران از آن عقب مانده است/نقش مهم فناوری های نوین در جذب مردم به موزه ها

عمیدی گفت: من فکر می‌کنم ما باید با دانش روز، موزه هایمان را با یک روایت جدیدی از اشیا معرفی کنیم تا بتوانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم و بیشتر بتوانند با موزه‌ها انس بگیرند.

رئیس موزه پست مطرح کرد:در روزهای شیوع کرونا موزه‌های خصوصی بیشتر از موزه‌های دولتی دچار ضرر و زیان شدند که به نسبت، کار آنها برای جبران این خسارت‌ها دشوار است.

او عنوان کرد: نقش فناوری‌های نوین برای جبران خسارت‌ها کم نیست چرا که این فناوری‌ها همانند اینترنت، اشیا و سیستم ثبت اطلاعات که در دنیا به خوبی پیشرفت کرده می‌تواند برای ما هم کاربردی و مفید واقع شود.

شاید با کمی تامل و دقت نظر بتوانیم ایده‌هایی را ارائه دهیم که علاوه بر جبران خسارت‌ها بتوانیم با نهادینه کردن روش‌های نوین هم مردم را بیشتر ترغیب کنیم و برای استقبال از آثار فرهنگی و هم با استفاده از آن روش‌های کسب درآمدی و همچنین ارزآوری بهتری داشته باشیم.

انتهای پیام /



 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار