افزایش شاخص بورس منطقی یا حباب؟

دانشیار گروه‌های اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه،گفت: اگر حباب موجود در بازار بترکد، مردم در بعضی از سهام‌ها ممکن است سرمایه خود را تا ۳۰ برابر از دست بدهند.

افزایش شاخص بورس منطقی یا حباب؟به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، سهراب دل‌انگیزان دانشیار گروه‌های اقتصاد و کارآفرینی دانشگاه رازی کرمانشاه در خصوص نوع نقدینگی وارد شده به بورس و خسارت برخی از کسب و کار‌ها در دو سه ماه آینده هشدار دادو اظهار کرد: بیشتر پولی که امروز وارد بورس شده است، سرمایه در گردش کارخانه‌ها و کسب و کار‌های خرد است که در آینده هم این شغل‌ها را دچار بحران می‌کند و کشور را با بحران تولید کالا و خدمات مواجه می‌کند، چون پولی که در بورس قرار دارد هیچ نقشی در تولید کشور ندارد و نمی‌تواند جوابگوی سهامداران خود باشد.

دل انگیزان با بیان اینکه این روز‌ها عمق بازار سرمایه در حال افزایش است،افزود: امروز هرگز چنین اتفاقی نیفتاده، چون عمق بازار وقتی افزایش می‌یابد که علاوه بر افزایش سهامداران، عرضه‌کنندگان سهام هم افزایش داشته باشند که چنین اتفاقی را مشاهده نمی‌کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه رازی،افزایش شاخص بورس را غیرمنطقی دانست و تصریح کرد: علت افزایش شاخص بورس هجوم نقدینگی به سمت این بازار است و  تا زمانی که این حجم از نقدینگی بدون برنامه‌ریزی مشخصی وارد بورس شود،شاخص هم افزایش می‌یابد.

او ادامه داد: وقتی عرضه اولیه اتفاق نیفتاده و کارخانه‌های ما در بورس عرضه نشده اند این حجم از نقدینگی موجب عمق بخشی به بازار بورس نمی‌شود و فقط قیمت سهام‌های ثانویه را افزایش می‌دهد که در نهایت موجب ایجاد حباب سنگین در بازار می‌شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران از ورود مردم به بازار بورس استقبال کرد و افزود: قبل از ورود مردم به این بازار، دولت و وزارت اقتصاد باید کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که زیرنظر ارگان‌های مختلف است را وادار کند تا بخشی از سهام خود را در بورس عرضه کنند و با این کار هم عمق بازار بورس رشد می‌کند و هم بخشی از سیستم مالی این شرکت‌ها شفاف شده و مردم هم از ورود به این بازار نا امید نمی‌شوند.

این تحلیلگر اقتصادی ضمن ابراز نگرانی از سونامی بوجود آمده در بازار بورس و هشدار به مردم عادی،خاطرنشان کرد: بدون دانش و آگاهی،پول خود را وارد این بازار نکنند و برای بدست آوردن سودی معقول و منطقی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنند.
انتهای  پیام/ ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.