هشدار دامپزشکی؛

فرارسیدن فصل بیماری ویرمی بهاره کپور ماهیان (SVC)

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبور عسل و آبزیان اداره کل دامپزشکی استان به آبزی پروران در مورد احتمال بروز بیماری ویرمی کپور ماهیان در فصل بهار هشدار داد.

ناصح کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان دامپزشکی استان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت:بیماری Spring Viraemia of Carp یک بیماری ویروسی است که در ابتدای فصل بهار در کپور ماهیان بروز می‌کند در این بیماری ماهیان بیمار از گله جدا شده و در کناره‌های استخر تجمع می‌یابند.

او افزود: در مشاهده ظاهری ماهیان بیمار، برجستگی و بیرون زدگی چشم‌ها، زخم‌های عمیق روی پوست بدن و باله‌ها و سرپوش آبشش ها،   اتساع محوطه بطنی یا آب آوردگی (آسیت)، بیرنگ شدن آبشش ها، و بیرون زدگی مخرج دیده می‌شود.

ناصح ادامه داد: تلفات در این بیماری حدود ۱۰ تا ۴۰ درصد است و شرایط نامناسب  آب استخر مانند کمبود اکسیژن، پی اچ بالا و تراکم زیاد باعث کاهش سیستم ایمنی بدن ماهی شده و شدت بیماری و تلفات حاصله را افزایش می‌دهد این بیماری با ورود آب و یا غذای آلوده و یا ورود بچه ماهیان آلوده به استخر ایجاد می‌شود و هیچ درمانی ندارد.  

کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و آبزیان دامپزشکی استان در مورد ضرورت گزارش بیماری گفت: در صورت بروز تلفات با علائم گفته شده یا وجود هر گونه سئوال و یا  مشکل، با شبکه‌های دامپزشکی و یا کارشناس آبزیان اداره کل دامپزشکی با شماره ۳۲۲۳۳۸۲۴ و داخلی ۱۶۶ تماس بگیرید.  

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار