صدرنشینی جهانی ایران در تولید دارو‌های متنوع زیست فناوری

افزایش فعالیت‌های زیست‌فناوری به دنبال نیازهای کشور در این زمینه، ایران را به رتبه نخست تولیدات زیست‌فناورانه در جهان رسانده است.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اعضای انجمن علمی زیست‌فناوری «بیوتکنولوژی» و مدیران شرکت‌های تولیدکننده محصولات زیست‌فناوری روز شنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با سعید رضا عاملی دبیر این شورا دیدار کردند.

 عاملی در این دیدار ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: شنیدن مشکلات حوزه دارو و زیست‌فناوری در کشور ناراحت کننده است.

او افزود: انحصار در زمینه زیست فناوری موجب بر باد رفتن سرمایه‌گذاری‌ها و ضایع کردن سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی در این حوزه است. واردات دارو در زمینه‌هایی که مشابه مناسبی وجود دارد یک نوع خراب کردن خانه خودی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: علم زیست‌فناوری با توجه به موضوع این علم که کشف قوانین حاکم بر تکوین موجودات هستی است، یک علم توحیدی محسوب می‌شود که زمینه‌های معرفت را توسعه می‌بخشد. خصوصا در حوزه شبیه سازی هستی (Bio-mimetic) نکات و دقایق بسیار زیادی وجود دارد.

عاملی گفت: باید گزارشی در زمینه مشکلات این بخش تهیه و در سطوح عالی نظام ارائه شود.

 تراریخته‌ها باید به دور از هر افراط و تفریط برای جامعه تبیین شود

او افزود: در زمینه زیست‌فناوری مسائلی مانند تراریخته‌ها مطرح هستند که باید به دور از هر افراط و تفریط این موضوع برای جامعه تبیین علمی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابعاد امنیتی حوزه غذا و دارو ادامه داد: جامعه در این زمینه حساس است و باید این حساسیت به نحو مناسبی پاسخ داده شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به لزوم حمایت از تولید داروی ملی گفت: این موضوع باید در دستور کار ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور قرار گیرد تا با توجه به شرایط کشور و شیوع کرونا اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

او افزود: اصلاح ساختار و تفکیک میان حوزه سیاست‌گذاری و اجرا یک موضوع لازم است.

 ایران رتبه نخست  تنوع تولیدات دارو‌های زیست فناوری را در جهان  دارد

در ابتدای این دیدار مدنی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و سوابق این انجمن علمی گفت: از اوایل دهه هفتاد شمسی و با توجه به نیاز‌های کشور، فعالیت‌های زیست‌فناوری در کشور آغاز شد و با توجه به پیشرفت‌های برخی کشور‌های جهان در این زمینه سعی شد تا با برقراری ارتباط با این کشورها، دستاورد‌های علمی کشور در این زمینه گسترش پیدا کند.

او افزود: در همان زمان جمعی از متخصصان کشور به منظور کسب آموزش‌های لازم و انتقال فناوری‌های این حوزه به سایر کشور‌ها اعزام شدند و بعد از کسب مهارت‌های لازم به کشور بازگشتند.

مدنی ادامه داد: یکی از دلایل موفقیت‌های کشور در این زمینه ایجاد امکان حضور شرکت‌های خصوصی بخش زیست‌فناوری است که امروز بیش از ۴۰ شرکت خصوصی در این زمینه فعالیت دارند.

او گفت: جلوگیری از واردات غیر ضروری محصولات زیست‌فناوری از لوازم پیشرفت‌های بیشتر در این حوزه است.

مدنی افزود: ۲۱ داروی زیست‌فناورانه در کشور تولید می‌شود که از نظر تنوع تولیدات کشورمان رتبه نخست را در جهان دارد.

او ادامه داد: در زمینه تشخیص و مقابله با بیماری کووید ۱۹ (کرونا) هم اکنون شرکت‌های فعال در بخش زیست‌فناوری دستاورد‌های بسیار چشم‌گیری داشته‌اند.

مدنی گفت: با توجه به سند ملی زیست‌فناوری زمینه‌های بسیار مناسب و خوبی برای فعالیت در این بخش وجود دارد.

تولیدات دارو‌های زیست فناوری

دارو‌های تولید شده کشورمان در جهان با مقبولیت و تقاضای زیادی روبه‌رو هستند

پس از مدنی، فریدون مهبودی نیز طی سخنانی گفت: ۱۲ سال بعد از تولید نخستین داروی زیست‌فناورانه در جهان کشورمان موفق شد تا در این زمینه نخستین داروی خود را تولید کند.

او افزود: هم اکنون دارو‌های تولید شده کشورمان در سطح جهان با مقبولیت و تقاضای زیادی روبه‌رو هستند و این ظرفیت مناسبی برای توسعه این بخش است.

مهبودی ادامه داد: فعالان حوزه زیست‌فناورانه کشور سفیران سلامتی در سطح جهان هستند و امروز بسیاری از کشور‌های منطقه بازار مناسب عرضه و مصرف تولیدات زیست‌فناورانه کشورمان هستند.

این فعال عرصه زیست‌فناوری گفت: ساختار‌های رسمی کشور در زمینه تولید، صادرات و ... محصولات زیست‌فناوری نیازمند اصلاح و بهبود است.

تأکید هوشمندیان بر سرعت در تولید محصولات زیست‌فناوری

در ادامه هوشمندیان نیز طی سخنانی گفت: سرعت در تولید محصولات زیست‌فناوری یک عامل مهم و تعیین کننده است.

وی افزود: اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد توان اقتصادی شرکت‌های فعال در این زمینه آسیب خواهد دید.

این فعال عرصه زیست‌فناوری ادامه داد: اگر بخواهیم زیست‌فناوری در کشور وجود داشته باشد باید به‌روزرسانی اطلاعات و دانش در این عرصه توجه لازم را داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: صنایع دفاعی کشور، حد و مرزی در عرصه علم و دانش ندارد


هزینه بالای بیمه‌های درمانی، مشکلاتی برای صنعت زیست‌فناوری ایجاد کرده است

پس از هوشمندیان، محمدرضا فاضلی نیز طی سخنانی گفت: روند تأیید محصولات در سازمان غذا و دارو یک فرآیند زمان‌بر و طولانی است که باید برطرف شود.

او افزود: نگاه افراطی و تفریطی و یک‌سویه به این بخش آسیب‌رسان است.

این فعال عرصه زیست‌فناوری ادامه داد: با توجه به بالا بودن هزینه بیمه‌های درمانی در کشور، مشکلاتی برای صنعت زیست‌فناوری کشور ایجاد شده است.

فاضلی گفت: محصولات تولیدی کشورمان قابلیت رقابت با محصولات تولید شده در سایر کشور‌ها را دارند.

 فعالان زیست‌فناوری کشور توانایی تولید داروی کرونا را دارند

 امیر فرشچی نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: هم اکنون شرکت آریوژن فارمد حدود ۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور ایجاد کرده است.

او افزود: کشورمان موفق شده تا انحصار در تولید بسیاری از دارو‌های زیست‌فناورانه در جهان را برطرف کند.

این فعال عرصه زیست‌فناوری ادامه داد: یک تغییر کوچک در لیست دارو‌های زیست‌فناورانه، می‌تواند حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را با مخاطره مواجه کند.

فرشچی با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: اگر حمایت‌های لازم در این زمینه صورت گیرد، فعالان زیست‌فناوری کشور توانایی لازم برای تولید داروی این بیماری دارند.

او افزود: تحریم زیست‌فناوری کشورمان توسط دشمنان یکی از تحریم‌های سخت بر علیه ملت ایران است.

این فعال عرصه زیست‌فناوری ادامه داد: موضوع زیست‌فناوری با توجه به مسائل و بیماری‌های جدید یک موضوع امنیتی و مربوط به حیات یک ملت است.

تولیدات دارو‌های زیست فناوری

واردات محصولات زیست‌فناورانه به کشور به راحتی انجام می‌شود

پس از فرشچی، بهروز حاجیان نیز طی سخنانی گفت: در زمینه تولید کیت‌های تشخیص بیماری هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

او افزود: این در حالی است که واردات محصولات زیست‌فناورانه به کشور به راحتی انجام می‌شود.

این فعال عرصه زیست‌فناوری ادامه داد: این در حالی است که هزینه‌های تولیدکننده که شامل حقوق کارکنان، خرید مواد اولیه وغیره است دائماً در حال افزایش است.

حاجیان گفت: محصولات تولید شده در کشورمان دارای مجوز مصرف در بسیاری از کشور‌های اروپایی است.

او افزود: این در حالی است که این محصولات با توجه به استفاده از ظرفیت‌های داخلی قیمت کمتری دارد.

این فعال عرصه زیست‌فناوری ادامه داد: حدود یک میلیون کیت تشخیص بیماری کرونا در کشور روزانه تولید می‌شود و باید زمینه برای مصرف این محصول فراهم شود.

حاجیان گفت: از تهدید بیماری کرونا می‌توانیم فرصت خوبی برای گسترش فعالیت‌های زیست‌فناورانه ایجاد کنیم.

تاکید کارگاه بر استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری برای جهش تولید در زیست فناوری

در ادامه جلسه، کارگاه نیز طی سخنانی گفت: با حمایت‌های خوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شتاب‌دهنده‌های زیادی در عرصه زیست‌فناوری ایجاد شده است.

او افزود: برخی از مشکلات این حوزه موجب دلسردی و یأس فعالان و متخصصان شده است.

این فعال عرصه زیست‌فناوری ادامه داد: استفاده از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری و سایر توانمندی‌های کشور می‌تواند حوزه زیست‌فناوری را با جهش بزرگی مواجه کند.

در ادامه جلسه، کاظم علی نیز گفت: با توجه به تقاضای داخلی در این زمینه باید کار تسریع شود.

محمدی در این زمینه طی سخنانی بیان کرد: باید موانع حرکت فعالان بخش زیست‌فناوری که با همه مشکلات و تحریم‌ها در حال فعالیت هستند، برطرف شود.

او افزود: یک کمیته تخصصی در زمینه غذا و دارو باید در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شود.

سرمایه اصلی کشور در بخش زیست‌فناورانه نیروی انسانی متخصص و توانمند است

روح‌الامینی نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: یکی از کار‌های بزرگ کشور که می‌تواند به عنوان یک فعالیت دانش‌بنیان مورد توجه قرار گیرد، موضوع زیست‌فناوری است.

او افزود: برخی حسادت‌ها وغیره در این زمینه مشکلاتی برای فعالان زیست‌فناورانه ایجاد کرده است.

روح‌الامینی ادامه داد: سرمایه اصلی کشور در بخش زیست‌فناورانه نیروی انسانی متخصص و توانمند کشور است.

این استاد دانشگاه گفت: برخورد‌های سلیقه‌ای و خارج از ضوابط باید حذف شود.

در پایان عاملی تاکید کرد که پیشنهادات اعضاء انجمن در کارگروه زیست‌فناوری که مسئولیت آن بر عهده روح‌الامینی است طرح و تدوین شود تا در نهایت مورد بررسی ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار