قطعنامه آمریکایی تحریم تسلیحاتی ایران از بدو ورود در شورای امنیت رد خواهد شد

یکی از دیپلمات‌های شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران از ابتدای ورود به این نهاد رد می‌شود.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت دیپلمات‌های غربی بر این باورند آمریکا برای پیشبرد برنامه خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با مسیر دشواری در شورای امنیت سازمان ملل روبرو است.

یک دیپلمات شورای امنیت درباره قطعنامه آمریکایی تمدید تحریم تسلیحاتی ایران پیش بینی کرد: این طرح از بدو ورود متوقف خواهد شد. این قطعنامه برای تصویب به ۹ رای نیاز دارد و هیچیک از پنج عضو دائم شورای امنیت نباید آن را وتو کنند.

با این حال دیپلمات‌های غربی پیش بینی می‌کنند مسیر آمریکا برای همراه کردن روسیه و چین برای تصویب چنین قطعنامه‌ای قطعا دشوار خواهد بود.

یک مقام آمریکایی، که نخواست هویتش فاش شود، گفت واشنگتن استراتژی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را با کشور‌های آلمان، فرانسه و انگلیس به اشتراک گذاشته است.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران در اکتبر (مهر) سال میلادی جاری به پایان می‌رسد. یک مقام آمریکایی آگاه اعلام کرد کشورش پیش نویس طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به متحدان اروپایی خود ارائه کرده است. با این حال دیگر کشور‌های عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین در جریان این پیش نویس قرار نگرفتند.

در صورتی که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشود، گام بعدی طرح آمریکا تلاش برای راه اندازی مکانیسم ماشه برای از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است که تحریم‌های تسلیحاتی را نیز در برمی گیرد.

مقامات دولتی آمریکا مدعی هستند دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور با خروج از برجام، آن را نقض نکرده و همچنان می‌توانند به عنوان یکی از طرف‌های آن به بند‌های مندرج در این توافق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متوسل شود.

اما یک دیپلمات اروپایی که نخواست نامش فاش شود، نظر دیگری دارد. وی گفت بسیار دشوار است که خود را به عنوان ناظر قطعنامه‌ای نشان داد که قصد خروج از آن را دارید. برخی از دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند عقاید متناقضی درباره اینکه آیا آمریکا از نظر حقوقی قادر به این کار است یا خیر. در نهایت اعضای شورای امنیت تصمیم می‌گیرند که آیا شکایت آمریکا مبنی بر «عدم عملکرد قابل توجه» از سوی ایران پذیرفته است یا خیر.

دیپلمات‌های غربی پیش بینی می‌کنند این اقدامی است که احتمالا به چالش کشیده می‌شود.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین نیز روز گذشته ادعا‌های مقامات آمریکا برای استناد به یکی از بند‌های توافق هسته ایران، برجام، برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را زیر سوال برد. اوایل روز دوشنبه ریچارد گلدبرگ، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در پیامی توئیتری مدعی شد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل امکان استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه را برغم خروج از برجام می‌دهد. مقامات آمریکایی امیدوارند با توسل به بند موسوم به مکانیسم ماشه یا سازوکار حل اختلافات بتوانند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند.

روزنامه نیویورک تایمز به تازگی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد دولت ترامپ درصدد است محدودیت‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند. بر این اساس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی است تا واشنگتن را علی‌رغم خروج از برجام، یکی از طرف‌های این توافق عنوان کند و محدودیت‌های وضع شده از سوی شورای امنیت برای صادرات تسلیحات به ایران را تمدید کند.

پس از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، قطعنامه ۲۲۳۱ ذیل این توافق در شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه خرید تسلیحات تهاجمی از سوی ایران را تا اکتبر ۲۰۲۰ محدود کرد. با رفع محدودیت‌های شورای امنیت، ایران می‌تواند از کشور‌های جهان تسلیحات خریداری کند.

۲۴ دی آلمان، انگلیس و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام (ماشه) را فعال کردند.

بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز گذشته در پاسخ به تلاش‌های مقامات آمریکایی برای تمدید تحریم تسلیحاتی گفت واشنگتن باید رویاپردازی خود را کنار بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
روسیه و چین به یه دردی بخورن بالاخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا ما این قدر از نظر حقوقی ضعیفیم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه و با توجه به جو آینده مجلس که عمدتاً اصولگرا و مخالف برجام هستند، مجلس به احتمال زیاد رای به خروج از NPT، اخراج کارشناسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی از ایران و حتی خروج از برجام خواهد داد. به منظور جلوگیری از فعال شدن مکانیسم ماشه، ایران باید از همین الان با تهدید انجام موارد فوق و تهدید به حداکثر میزان غنی سازی تمام تلاش خود را انجام داده تا حتی الامکان مانع از انجام تحریم های بیشتر شود و اصلا نباید انفعالی عملکرده تا ببیند که آنها چه می کنند. بلکه باید شدیداً فعال عملکرده و جلوی تحریم های بیشتر آنها را تا آنجا که ممکن است بگیرد.
ای که دستت میرسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا کنه بازرسا رو اخراج کنن...اینا همه جاسوسن...اومدن دانشمندا رو شناسایی کنن و بعدم تروز
آخرین اخبار