در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ویروس کرونا؛ سلامت روان سالمندان در خطر است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: تنهایی سالمندان در دوران قرنطینه، می‌تواند اختلالات افسردگی را در آن‌ها تشدید کند.

مژگان نیکنام، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: آسیب پذیرترین افراد در زمان شیوع ویروس کرونا سالمندان هستند و بیشترین میزان مرگ و میر در اثر کرونا نیز به افراد بالای ۶۵ سال اختصاص دارد؛ بنابراین تغییر شرایط محیط با اولویت رعایت اصول بهداشتی توسط این افراد و مراقبت از آن‌ها در این بحران اهمیت زیادی دارد.

او افزود: در کنار رعایت توصیه‌های بهداشتی توسط سالمندان، سلامت روان آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. افراد سالمند به طور طبیعی درصدی از افسردگی را با خود به همراه داشته و معمولا تنها و به دور از فرزندان زندگی می‌کنند؛ بنابراین تنهایی به وجود آمده در زمان قرنطینه می‌تواند افسردگی سالمندان را تشدید کرده و خطر ابتلا به اختلالات روانی را در این افراد افزایش دهد.

نیکنام تاکید کرد: این روز‌ها باید سلامت روان سالمندان مورد توجه قرار بگیرد. ممکن است ما به دلیل علاقه ای که به پدران و مادرانمان داریم برای پیشگیری از انتقال بیماری به آنها از رفتن به خانه شان خودداری کنیم، اما دور نگه داشتن آنها و ندیدن عزیزان می‌تواند عوارض روانی برای سالمندان ایجاد کند. اکنون خیلی از سالمندان دچار اختلالات افسردگی شده اند.

او گفت: با توجه به این که زمان پایان شیوع ویروس کرونا مشخص نیست، باید یک الگو و سبک زندگی جدید برای رفتار با سالمندان و دیدار آن‌ها پیدا کنیم؛ چرا که ممکن است این دوره طولانی مدت بوده و وضعیت روانی سالمندان با خطر جدی مواجه شود. این افراد نمی‌توانند بیش از حد تنهایی را تحمل کنند. تماس‌های غیرحضوری و تماس تصویری برای سالمندان کافی نبوده و آن‌ها دیدار مستقیم را ترجیح می‌دهند. اما توصیه‌های بهداشتی باعث شده فرزندان از دیدار سالمندان اجتناب کنند.

ویروس کرونا؛ سلامت روان سالمندان در خطر است/
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در خصوص ایجاد یک الگو و سبک زندگی جدید برای دیدار سالمندان، گفت: باید یک فضای محافظتی ایجاد کرده و نوه‌ها و فرزندان را به دیدار سالمندان ببریم. این اقدام می‌تواند برای دیدار حضوری و پیشگیری از تنهایی سالمندان مناسب باشد. رعایت نکات بهداشتی در دیدار حضوری الگوی جدیدی است که برای دیدار پدران و مادرانمان در زمان شیوع کرونا می‌توانیم به کار ببریم.

نیکنام در پایان اظهار کرد: برای این که سالمندان دچار مشکل نشوند، باید اول سلامت روان داشته باشند تا سلامت جسمشان تضمین شود. خیلی از مشکلات روانی فرد را دچار مشکلات فیزیکی از جمله بیماری‌های قلبی می‌کند که سلامتی سالمندان را به خطر می‌اندازد. پرستار یا کسانی که از سالمندان مراقبت می‌کنند، نمی‌توانند جای فرزندان و نوه‌ها را برای فرد پر کنند؛ بنابراین از تنها گذاشتن والدین خود اجتناب کنید.


بیشتر بخوانید: 

اختلال در واکسینه کردن کودکان به دلیل بحران کرونا

نکات تغذیه‌ای برای روزه داران مبتلا به کبد چرب

حشرات به کمک ساخت واکسن کرونا می‌آیند

پوشیدن کلاه‌های یک متری برای مبارزه با کرونا در مدارس چین

ویروس کرونا از طریق پوست منتقل نمی‌شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.