مدیرعامل توانیر:

اصلاح الگو، راهکار عملیاتی برای کاهش مصرف برق است

مدیرعامل شرکت توانیر بر لزوم رعایت الگو برای عبور از نقطه اوج مصرف برق در تابستان امسال تاکید کرد و گفت: میانگین رشد مصرف برق در کشور حدود هفت درصد در سال است که اگر این میزان رشد همچنان تداوم داشته باشد، تاسیسات این صنعت هر ۱۰ سال باید دو برابر شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدحسن متولی‌زاده در آیین تودیع و معارفه مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای فارس که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: دو برابر شدن تاسیسات صنعت برق نیازمند سرمایه گذاری ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی است که هزینه‌ای بسیار هنگفت است بنا بر این باید با تاکید بر روش‌های تشویقی و مصرف بهینه و صرفه جویی در مصرف برق به تامین و انتقال برق پایدار به ویژه در فصل تابستان همت گماشت.

او در ادامه به نگاه تشویقی وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق اشاره کرد و گفت: تعرفه گذاری مصرف برق به گونه‌ای طراحی شده که با کاهش ۱۰ درصدی مشترکان در مصرف، قبوض برق ۲۰ درصد کاهش قیمت خواهد داشت.

متولی زاده اضافه کرد: تابستان گذشته برنامه‌های مدیریت مصرف برق به خوبی اجرا شد، اجرا نشدن این برنامه‌ها می‌توانست هفت هزار میلیارد تومان برای خرید برق هزینه به دنبال داشته باشد.

مدیرعامل توانیر همچنین بر لزوم هماهنگی و تبادل تجارب برای گذر از پیک تابستان ۹۹ تاکید کرد و افزود: برنامه‌های مدیریت مصرف که با نگاه تشویق محور در تابستان گذشته اجرا شد، با پرداخت رقمی بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان پاداش همراه بود که درصورت اجرا نشدن این برنامه، باید هفت هزار میلیارد تومان برای خرید برق، هزینه و یا خاموشی اعمال می‌شد.

او اضافه کرد: اجرای این برنامه با یک بیستم هزینه، سبب شد تا تابستان بدون خاموشی پشت سرگذاشته شود.

مدیرعامل توانیر همچنین با بیان اینکه اکنون پوشش صد درصدی برق در کشورمان ممکن شده که نشان از پیشتازی صنعت برق کشور در جهان دارد، گفت: این در حالی است که برآورد سازمان‌های بین المللی در حوزه انرژی تحقق این مهم در افق ۲۰۵۰ بوده است.

همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در این مراسم بر لزوم اتخاذ راهکارهایی که به صرفه جویی بیشتر کمک می کند تاکید کرد و گفت: مدیریت مصرف برق سبب صرفه‌جویی سه هزار و ۸۰۰ مگاواتی برق در کشور در تابستان سال گذشته شد.

حائری  بیان کرد: میزان صرفه جویی برق در مدت مشابه پارسال ۲هزار مگاوات بوده است؛ صرفه جویی در حوزه مصرف سبب کاهش هزینه های بسیار از جمله ساخت نیروگاه های جدید می شود.

محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس هم اظهار داشت:  بیش از سه هزار پروژه استانی و ملی در استان فارس در دست اجراست که بخش قابل توجهی از آن در حوزه برق و انرژی است و  با تلاش و عزم مسوولان، بخش زیادی از آن در سال جاری و تا پایان دولت تدبیر و امید تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

او اظهار داشت: با توجه به اینکه پروژه‌های در دست اجرا به لحاظ اعتباری نیاز به اعتبار بالایی دارند و از طریق بودجه‌های سنواتی قابل تامین نیست به طور طبیعی باید از مشارکت بخش خصوصی، سرمایه گذاران، بانک‌ها و روش‌های تامین مالی مناسب برای این پروژه‌ها استفاده کرد. در حوزه برق و انرژی نیز با همین رویکرد میتوان نسبت به راه اندازی طرح‌های تامین برق و انرژی همت گماشت.

رضایی ادامه داد: حدود سه هزار پروژه از اعتبارات استانی و ۱۶۰ پروژه از اعتبارات ملی استفاده می‌کنند  که قسمت قابل توجهی از این پروژه‌ها د استان فار سدر حوزه زیر مجموعه شرکت‌های برق است.

معاون استاندار فارس گفت: نباید صرفا متکی به بودجه‌های دولتی باشیم، به خصوص در شرایطی که امکان استحصال منابع دولتی برای تکمیل پروژه‌ها در حد مورد نیاز مقدور نیست و تنها اعتبارات سالیانه داریم که این اعتبارات با نیاز استان فاصله دارد.

رضایی کوچی افزود: در همه حوزه‌هایی که به توسعه استان مرتبط می‌شود از جمله حوزه برق و انرژی، حمل و نقل، راه‌های اصلی، بزرگراه‌ها، شبکه‌های ریلی، آب، مسکن، بهداشت و درمان و ورزش، طرح‌های جامعی برای اجرای پروژه‌ها در اختیار داریم که بر اساس آن اقدام می‌کنیم.

عبدالعزیز کریمی مدیر عامل پیشین برق منطقه‌ای فارس گزارشی از اقدامات انجام شده در این شرکت در سال‌های مسوولیت ارائه داد و اظهار داشت: برآیند فعالیت‌های انجام شده رشد شاخص‌های توسعه تاسیسات و ظرفیت‌های بهره برداری و انتقال و توزیع و فوق توزیع در دو استان فارس و بوشهر بوده است.

او با بیان اینکه بهینه سازی تامین وانتقال برق و انرژی در سال‌های گذشته مورد تاکید بوده است گفت: در سال‌های گذشته ظرفیت‌هایی  قابل توجه در تامین و تولید و انتقال برق و انرژی در استان‌های فارس و بوشهر ایجاد شده است.

کریمی با بیان اینکه فقط در سال گذشته شاهد افتتاح و بهره برداری از ۲۶ پروژه در هفته دولت با اعتبار۱۷۰ میلیارد و ۳۴۹میلیون تومان در استان‌های فارس و بوشهر بودیم گفت:  دراین سال با  احداث ۲۳ پروژه برقرسانی با صرف اعتبار ۸۳۹ میلیارد و ۷۶۳ میلیون تومان در دهه مبارک فجر، شرایط جدیدی جهت تامین برق پایدار و مطمئن در استان‌های فارس و بوشهر  ایجاد شد.

در این مراسم که در سالن جلسات شرکت برق منطقه‌ای استان فارس برگزار شد، از خدمات عبدالعزیز کریمی مدیر عامل پیشین برق منطقه‌ای فارس تقدیر و غلامرضا نصیری به عنوان مدیر عامل جدید این شرکت منصوب شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار