یک توافق و داستانی که سر دراز دارد؛

وقتی ترامپ دست به دامان برجام می‌شود!

تیم ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حالی که دیگر عضوی در برجام نیستند، در تلاش هستند تا تحریم‌های تسلیحاتی ایران را دوباره تمدید کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رهادخت رستگار- در این روز‌هایی که دنیا در مسیر اتحاد برای مبارزه با ویروس کرونا و بازگشت به حالت عادی قرار دارد، آمریکا علی‌رغم اینکه رکورد بیشترین تعداد قربانی و مبتلا به این ویروس را شکسته، به جای همراهی با دیگر کشور‌ها به دنبال طرح تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است؛ تمدیدی که مانع از فروش و یا خرید تسلیحات نظامی ایران می‌شود که مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، اکتبر ۲۰۲۰ یعنی پاییز امسال این تحریم‌ها به پایان خواهد رسید.

اما اخیرا روزنامه نیویورک تایمزدر خبری اعلام کرد که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در حال تدارک ادله حقوقی جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است و همزمان در حال کار روی طرحی است که عضوی از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) باقی بماند؛ اینکه چرا در چنین شرایطی مقامات کاخ سفید به دنبال تمدید این تحریم هستند محل تردید بوده و از سوی کارشناسان دلایل و انگیزه‌های متفاوتی برای آن مطرح می‌شود؛ برخی معتقدند دولت ترامپ به دلیل شکست در سیاست‌های داخلی به ویژه کنترل بحران کرونا، در تلاش است تا توجهات را به سمت مسائل خارجی معطوف کند و به همین دلیل هم موضوعاتی مانند تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و قطع بودجه سازمان جهانی بهداشت را مطرح می‌کنند، اما اساسا مقامات کاخ سفید چه انگیزه‌هایی دارند؟

تخت‌روانچی سفیر ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک در پاسخ به سوالی در زمینه اقدام آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران برای مدتی نامحدود، گفت که طبیعی است که کشور‌ها چنین چیزی را نمی‌پذیرند و قبول نخواهند کرد که خودشان را در کار بسیار زشتی که آمریکایی‌ها خلاف حقوق بین‌الملل انجام می‌دهند، شریک کنند.

همچنین هفته گذشته بود که محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تبادل نظر کردند؛ در این گفت‌وگوی تلفنی طرفین طرح متوهمانه تازه آمریکا درباره برجام را مردود و غیر عملی ارزیابی کردند.

شورای امنیت سازمان ملل

اتحاد دنیا برای مقابله با کرونا و ترامپ به دنبال تحریم ایران!

ویروس کرونا تمام ابعاد زندگی انسان‌ها اعم از اقتصاد، بهداشت و ... را تحت تاثیر خود قرار داده است و سیاست خارجی کشور‌ها هم از این قاعده مستثنا نیست؛ در همین راستا دیپلماسی کشور‌ها را به همفکری برای مقابله با این بیماری معطوف است، در این میان شاید فقط مقامات آمریکایی باشند که منافع ملی کشور خود را وا نهاده، امنیت بهداشتی شهروندان خود را به فراموشی سپرده و سرگرم دخالت در امور داخلی ایران هستند.

همانگونه که پیش‌تر گفته شد ایالات متحده رکورد دار بیشترین قربانی و مبتلا به کرونا را دارد و علی‌رغم تمام انتقاداتی که شهروندان این کشور به نحوه مدیریتی دولت ترامپ وارد می‌کنند، مقامات کاخ سفید تمام توان و نیرو خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به کار گرفته اند؛ اما نظر به اینکه آمریکا از برجام خارج شده است، آیا این کشور می‌تواند برای تحریم تسلیحاتی ایران تصمیم بگیرد؟ به عقیده دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری «آمریکا علی‌رغم اینکه به وظایف خود در برجام عمل نکرد، قصد دارد از حقوق خود در این توافق استفاده کند که چنین چیزی ممکن نیست؛ زیرا اساس برجام بر مبنای توازن میان وظایف و تعهدات بود و زمانی کشوری می‌تواند حقی را در برجام مطالبه کند که خودش هم به آن عمل کرده باشد.»

او همچنین عقیده دارد «این استدلال که ایالات متحده می‌تواند مجدد وارد برجام شود و فقط از حقوق خود استفاده کرده و به وظایفش عمل نکند، به هیچ وجه نه مسبوق به سابقه هست و نه به لحاظ منطقی قابل قبول است؛ به همین دلیل شاهدیم که حتی اروپا هم خیلی مصرانه با این موضوع مخالفت می‌کند؛ بنابراین من فکر نمی‌کنم که آمریکایی‌ها بتوانند از این راه و از این ترفند عجیب و غریبی که مطرح می‌کنند، به نتیجه برسند.»

وقتی ترامپ دست به دامان برجام می‌شود!

راهی که ترامپ می‌رود به هیچستان است!

دولت واشنگتن تنها از طریق طرح تمدید تحریم‌های ایران در شورای امنیت می‌تواند راه لغو تحریم‌های معافیتی ایران را طی کند، اما از طرفی دیگر در شورای امنیت هم امکان وتو این درخواست توسط چین و روسیه بالا می‌رود.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا احتمال اینکه پکن و مسکو قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران را وتو کنند زیاد است، او در این باره اظهار می‌کند که «آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا شورای امنیت را وادار کنند قطعنامه‌ای که در اکتبر منقضی می‌شود را برای بار دوم تمدید کنند؛ اما از آنجایی که این درخواست نیازمند رای مثبت و موافقت تمام کشور‌های دارنده حق وتو هست و روسیه و چین هم باید بپذیرند، کمی دور از انتظار است که در شورای امنیت موضوع تحریم‌های تسلیحاتی ایران به بحث گذاشته شود و روسیه و چین وتو نکنند.»

او همچنین تاکید می‌کند «به ویژه اینکه پکن و مسکو هر دو علاقه‌مند به همکاری‌های نظامی- تسلیحاتی با ایران هستند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، احتمالا تحریم‌های تسلیحاتی به زمان انقضا می‌رسد و قطعنامه تمدید نمی‌شود؛ مگر اینکه آمریکا، اروپایی‌ها را وادار کند که مکانیسم ماشه را در قبال ایران فعال کنند.»

اما در همین رابطه هم محمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل نظر دیگری دارد و اظهار می‌کند که آمریکایی‌ها به دنبال تمدید معافیت تحریمی ایران هستند؛ شواهد حاکی از آن است که مذاکرات تاکنون ۵۰- ۵۰ بوده است و احتمال اینکه موفق شوند چندان دور از ذهن نیست؛ البته ایران هم تلاش‌هایی در راستای خنثی کردن اقدامات واشنگتن انجام می‌دهد.»

اما در نهایت نتیجه چه خواهد شد؟

اکثر قریب به اتفاق کارشناسان معتقدند این اقدامات ترامپ راه به جایی نخواهد برد؛ اما آیا مقامات آمریکا خود به بیهودگی اقداماتشان آگاه نیستند؟ برخی بر این باور هستند که دولت ترامپ با طرح موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران در چنین شرایطی تنها قصد دارد تا افکار عمومی جهان را برای این موضوع بسنجند و برخی هم عقیده دارند که ترامپ تنها قصد منحرف کردن افکار عمومی مردم آمریکا را دارد.

ساجدی همچنین با اشاره به تاثیر این اقدام بر افکار عمومی، اظهار می‌کند که «در حال حاضر شرایط ایالت متحده به دلیل انتخابات پیش رو از چند جهت قابل بررسی است؛ نخست اینکه بحران کرونا آمریکا را زیر و رو کرده است و روزی ۲۰۰۰ نفر قربای می‌گیرد که همین موضوع باعث شده پایگاه دولت ترامپ در افکار عمومی داخل کشور به شدت کاهش پیدا کند و از طرفی دیگر هم آمریکا به دلیل نداشتن موفقیت در سیاست خارجی به دنبال اتفاقی است تا ضعف‌های خود را پوشش دهد اما در مجموع ترامپ یک فرد شکست خورده بوده و بعید است که در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری موفق شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۰۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی ترامپ تاجر تونست دنیا را علیه تحریم نفتی و پولی ایران تحت فشار بزاره و کشورهای شریک تجاری ایران را مجبور به قبول خواسته هاش بکنه و شرایط اشفته و تورم در ایران ایجاد کنه پس احتمال دسیسه بعدی برای تمدید تسلیحاتی بالا است و زیاد دلخوش بنده پوسیده و موریانه خورده برجام نباشیم.
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۰:۲۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعیت اینه:همه کشورایه دنیا دنبال منفعت خودشون هستن خوب حالا خودتون قضاوت کنین منفعت اروپا توی کدوم کشوره اگه ایران قدرت آمریکارو داشت الان اروپا طرف مابود ما فقط میگیم ماتاریخ چندهزارساله داریم ولی واقعیت اینه تواین چندهزارسال چیکار کریم که الان ازهمه لحاظ ما ابرقدرت باشیم رفتیم قرارداد نوشتیم خودمونو محدود کنیم چرا باید برایه هرچیزیکه برایه پیشرفت کشورهستش رو به بحث بزاریم اجازه بدیم تکلیف برامون بزارن
Iran (Islamic Republic of)
...
۰۹:۵۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
فعلا که موفق بوده فرانسه یابهتربگم اتحادیه اروپا تحریم تسلیحاتی وینو تاسال۲۰۲۳تمدیدکردن واقعا برجام یعنی چی ما حتی نتونستیم تجهیزات پزشکی وارد کنیم چه برسه تسلیحات نظامی اگه انقد ترسو هستیم که انقد آشکار جلویه چشم مردم دنیا داریم باج میدیم یه طرفش کنیم یا خواستشونو اجرا کنیم یا برجامو بدیم دست ظریف ببره سازمان ملل آتیش بزنه کارخودمونو بکنیم ما ابر قدرتیم؟پس عین ابرقدرتا حقمونو بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم هر روز وضعشون بدتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۰۰:۲۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
هرگاه توانستیم وابستگی به دیگران کم کنیم خصوصا درصنعت می توانیم بگویم مرگ بر امریکا که بااین مدیران داخلی بعید میدانم
Iran (Islamic Republic of)
sajad
۰۰:۰۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ملت ایران هرچی بدبختی میکشن ازاین ترامپ خبیث میکشن اگرترامپ ازبرجام خارج نمیشد مطمئنا وضع کشورخیلی بهترازالان بود مرگــــــــــــــــــــــــ برامــــــــــریکا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۴۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
حمارابن الحمارابن الحمار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
غلط کرده
Iran (Islamic Republic of)
بلبل
۲۱:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه مشکلات این کشور از وجود آفازاده های هست که با گرین رفتن خوش بگذرونن ....تا صحبتی میشه امریکا اف میشه اله میشه ....بفکر بچه هاشون هستن آقایون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
برو بمیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
نه. این موضوع برای انحراف افکار نیست. مردم آمریکا خیلیهاش حتی شاید ندونن ایران کجاست. ما دلمونو به این چیزا خوش نکنیم. اونا واقعاّ دنبال اینکارن و احتمالاّ با خواب ناز ما و یک معامله با چین و روسیه میتونن موفق هم بشن. چینیها را فعلاّ با اتهامات کرونایی تحت فشار میذارن و روسا را هم با یک پشت پرده دیگه. ما هم داریم تحلیلای رنگی میکنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
این هم نتیجه ی برجام نافرجام و اطمینان بی مورد به غرب جنایتکار کثیف.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
برجام هم کشکه بی فایدس
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۵۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام تحریمها باید برداشته شوند و بعد عضوی از برجام شود و بعد یاوه گویی بسراید.
تا تحریم‌های ایران بطور کامل رفع نشود هیچ ایرانی حق مذاکره ای که باج دهی باشد و از باجگیری در آن خبری نباشد را ندارد و او حتما در پیشگاه خدا و شهیدان و انسانیت و آیندگان و ملت خودش ،مسولیت دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام تحریمها باید برداشته شوند و بعد عضوی از برام شود و بعد یاوه گویی بسراید.
تا تحریم‌های ایران بطور کامل رفع نشود هیچ ایرانی حق مذاکره ای که باج دهی باشد و از باجگیری در آن خبری نباشد را ندارد و او حتما در پیشگاه خدا و شهیدان و انسانیت و آیندگان و ملت خودش ،مسولیت دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
قیافه ترامپ که میبینم یک میمون جلونظرم میادازمیمون همه چیزبعمل میادبدترین رئیس جمهوری که تاریخ آمریکاداشته همین میمون است اوکه ازشکستهای پی درپی ازجمهوری اسلامی متحمل شده ودنبال حفظ آبروی رفته اش است مگرماچندسال تحریم همه جانبه نبودیم به کوری چشم این میمون چندروزپیش ماهواره هواکردیم وروزبروزبردوقدرت موشکی ماچندبرابرمیشوداین پیروزیهاست که خون این میمون بجوش میاورد
Iran (Islamic Republic of)
محمد سلیمی فرد
۱۶:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
این هم نتیجه ی برجام نافرجام و اطمینان بی مورد به غرب جنایتکار کثیف.
خدا شمارو نمیبخشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
شخص محترم، برجام نتایج داعمی برای ایران داشته ک خیلی مثمر ثمر بوده. شماکه خیلی اصلاع ندادی نظر کارشناسی نده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
جناب ناشناس 17:13
از نتایج دایمی برجام یک کم بگو مثلا از دست رفتن دایمی صنعت هسته ای بتون ریزی دایمی راکتور خارج شدن دایمی کیک زرد و آب سنگین و اورانیوم غنی شده.
از ثمرات آن که خیلی مثمر ثمر بوده یک کم توضیح بده آقای کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
سحر خداوردی
۱۶:۲۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر دم از این باغ....
Germany
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
نزدیک روز قدس شد و بازی غرب شروع شد ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تحریم تسلیحاتی چه برداشته شود و چه برداشته نشود جریان مقاوت با پرچمداری سرداران و پاسداران سپاه و ارتش به راه خودش ادامه خواهد داد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ایران باید طبق بند های مصرح ، از کمیسیون مشترک برجام استفاده کرده تا شاید مانع از این تصمیم شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
کمیسیون مشترک برجام مگر کاری میکند فقط اظهار تاسف از خارج شدن آمریکا از برجام و دیگر هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکی از مهم‌ ترین ادعاهای تیم مذاکره کننده در طول سال های گذشته اشاره به انقضای این تحریم بود ، بازگشت مجدد آن کل دستاورد های برجام را از بین خواهد برد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
برجام مرده متعفن مگر دستاوردی داشت.
Iran (Islamic Republic of)
Amir Ali
۱۵:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
حقیقت اینه که طبق بند ۱۰ و ۱۱ قطعنامه ۲۲۳۱ آمریکا یکی از کشورهایی شمرده شده که میتواند طرح ادامه تعلیق تحریم ها را به شورای امنیت ارائه کند.اسم طرح ادامه تعلیق تحریم هاست،یعنی تنها کافیه آمریکا طرحی رو که خودش ارائه می‌کنه رو وتو کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
انهایی که هی دم از برجام می زدند بیان تحویل بگیرند حتی مردشم دست از سرما بر نمی داره آمریکا هیچ غلطی نمی تونه بکنه اگه خائنین بزارند
Iran (Islamic Republic of)
وطنم
۱۶:۵۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما بهتره صبر کنی و افطاری یه آب سرد بخوری تا عصبانیتتون بخوابه. بعدش هم، دو سال جنگیدن با شیاطین جهان، خیلی کمه. کمی صبر پیشه کن.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۴:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بخدا اگه یه بار دیگه دست دوستی با اینا دراز کنین .......
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۶:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
برا چی سانسور کردین بقیشو
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۲۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
همون اول آقا گفتند نگاه به غرب نباشه امیدوارم فهمیده باشید چی می گم. بازی برجام آخرش باخت باخته. رمز پیروزی ما شعار مرگ بر آمریکاست . وای به روزی که جنگی بین ما آمریکا در بگیرد حتی انتقام سردارجنگل را هم از آنها خواهیم گرفت
مرگ بر آمریکا
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
وای از دست این برجام لعنتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
درحماقت ترامپ وآمریکائیها شکی نیست مااگرراستگوئیم وهمچنان که ادعامیکنیم خردورز هستیم نبایدازروی جهالت تسلیم برجام تحمیلی شویم،هربچه ای هم حالادیگردانسته که رهبرمعظم انقلاب حکیمانه فرمودندمن به برجام خوش بین نیستم
Iran (Islamic Republic of)
دانیال
۱۲:۳۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مقامات و مسئولین محترم
آگاه باشید دنیا با اقتصاد و سیاست اداره میشه و ما کشورهای جهان سوم با این مدیران کوتوله ای و احمق راه به جایی نخواهیم برود قطعا ترامپ رای اول مردم آمریکا را کسب خواهد کرد و پیروز انتخابات است این ما هستیم که منافع خودمان را فدای بقای دیگران کرده ایم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا اینها پررو و بی شرم هستند. لعنت بر مسئول نماهایی که به حرف این بیشرم ها توجه کنند.
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۲:۳۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
امضای کری هم تضمین بود!! اما اینها چکار کردند با تضمین. آمریکا به کدام قانون و عرف پایبند بوده که این هم دومیش باشه؟ اصلا دنیا قبول نکنه به خرجش نمیره که نمیره!! آقایان سیاستمدار ما این همه اشتباهات را انجام داده اند ولی هنوز خود را به ندانم کاری میزنند. بابا ول کنید این شیاطین را . بچسبید به خدای یگانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مراجع تقلید باید در خصوص عدم استفاده از تسلیحات اتمی بازنگری کنند. و ایران نیز باخروج از پروتکل ظالمانه اتمی که برای فریب کشورها است خارج شود . چرا که هیچ سودی جز دردسر و مسئولیت مازاد برای ما ندارد ، کشور هایی که عضو نیستند به راحتی هر کاری می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوساله زندگی رابه مردم حرام کردید و به فکر سراب نشستید شما که زجر نمی کشید مردم بیچاره اند عذاب می کشند لعنه الله علی الظالمین و المغفلین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
"ترامپ یک فرد شکست خورده بوده و بعید است که در دور بعد انتخابات ریاست جمهوری موفق شود." عجب!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چهره بدون رو توش آمریکا همین ترامپ است به قول رهبرمان
که امیدوارم رییس جمهور شود نه مثل رییس جمهور اوباما ی دموکرات مودب به قول روحانی...که هنوز جوهر برجام خشک نشده ایران را تحریم کرد.
البته اصلاح طلبان و غرب زده ها باز چشم امید حتی به این ترامپ عیاش و دروغگو دوخته اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اروپا یه اینستکس نشون می ده دوباره همه چی یادمون می بره . ایا به این نتیجه نرسیدن که تاریخ های تو برجام همش الکی بوده و می خواستن تو موقعیت مناسب بزن زیر همه چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر کسی بیاد باز همین آش و همین کاسه!افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
جواب سئوال آخر اینه: همه پیروی می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
میدونید خنده دار ترین حرفها چیست وقتی ترامپ میخواست از برجام خارج بشه مسولان همه گفتند نمی‌تواند اما آمریکا خارج شد وقتی خواست نفت را تحریم کند مسولان همه گفتند نمی‌تواند نفت را تحریم کند چون بیشتر کشورها بی که از ما نفت میخرند سالیان سال طول میکشد که سیستمی که با نفت ایران سازگاری دارد عوض کنند و اگر نفت ماتحریم شود قیمتها سر به فلک کشیده میشود اما تحریم شدیم صادرات به صفر رسید قیمتها هم کنترل شد حالا هم میگند نمیشود تحریم تسلیحاتی بکنند اما در. آخر تحریم تسلیحاتی هم میکنند آقایان مسول دنیا چیز دیگری است خودتان در کاخ های مرفه نشسته آید فرزندانتان چه در داخل و چه در خارج زندگی مرفه دارن ؛ اما الان خانواده ها بخاطر فقر و تورم داره از هم می پاشد
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۰:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
می دانید ما چند سال درگیر برجام بودم و اعصاب ما خورد شد هر روز و شب توافق هسته ای و برجام داشتیم الحمدالله که از برجام نجات پیدا کردیم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیچ غلطی نمیتونن بکنن در ضمن امریکا برای تمدید تحریم ها نیاز به هیچ قطعنامه و مصوبه و قانونی نداره تحریم قانون قلدریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
آمریکا تحریم تسلیحاتی علیه ایران تمدید می کنه روسیه و چین هم بخاطر منافع خوشون هم شده ممکن آمریکا رو همراهی کنن پس بهتر خودمون به فکر تجهیزات نظامی مورد نیازمون باشیم و به سمت ساخت و طراحی و تولید بریم موقعی که آمریکا از برجام خارج شد کسی در دنیا حاضر شد جرات کند حرفی به نفع ایران به آمریکا بزنه اگه ایرا این کارو می کرد دنیا با ما سر جنگ پیدا منی کرد و سرزنشمون می کردن بد عهد !!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
احسنت . اگر ترسوها بگذارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا آمريكا نميخواد بفهمه جنگ با ما عين جنگ با چين و روسيه جنگ جهاني سومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا چین و روسیه باید بخاطر ایران بجنگن و کلی هزینه بدن؟! هیچ کشوری منافع ملی خودشو فدای دیگری نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چین و روسیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۲ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
جز ایزان
Canada
ناشناس
۱۰:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
برای منحرف کردن ملت و کاهش فشار عدم مدیریت کرونا .حتی امکان اش است که جنگ جهانی سوم راه بیندازد
چونکه فقط موفقیت در انتخابات اتی و گرفتن جایزه نوبل برایش مهم است و بس ِ
و برای بدست اوردن اش هرکاری میکند
Iran (Islamic Republic of)
محمد از استان گلستان
۱۰:۱۸ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام دوست ناشناس.کاملا با شما موافقم.امریکای جهان خوار برای منافع خودش دست به هرکاری میزنه حتی جنگ سوم جهانی.هرچند جنگ برای برنده و بازنده مفید نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تحريم تسليهاتي چي؟؟!
ما كه همه چي رو خودمون ميسازيم!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مخصوصا جنگنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام پست هاتون دیر باز میشه سایت زود میاد ولی پست ها کلیک میکنی ۳۰ ثانیه طول لطفا درست کنید با تشکر والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقایان دولت مردان و سیاستگذاران محترم
آمریکا یک کشور استعمارگر بواسطه قدرت اقتصادی و جنگ افزار های پیشرفته است . ترامپ با حمایت از تجار اسلحه و قدرت اقتصادی و همچنین ثروت خود انتخاب خواهد شد . به گوش باشید و یه فکری به حال مملکت بکنید تا دیر نشده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظر من هم توی تحریم تسلیحاتی ایران موفق میشه هم تو انتخابات برنده میشه.
خودمون هم احتمالا بخاطر انفجار تورمی که قراره بخاطر بدهیهای دولت برامون ایجاد بشه زندگی سختی پیش رو داشته باشیم
yJCلطفا نظر منو بذار.فکر کنم نمیذاری
Canada
ناشناس
۰۹:۳۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
میخواهد مردم کشورش را سرگرم کند و فشار خبری برای شکست در کنترل و مدیریت کرونا به جای دیگه ای سوق دهد
فرار از مشکلات عدیده داخلی که خارج ار کنترل شده
Australia
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو خوبی
-
ali
۰۹:۲۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهیم دید/
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چی رو خواهید دید
Iran (Islamic Republic of)
ناش
۰۴:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ول کنید این برجام را مردم رابیچاره کردین با این دروغاتون این همه هزینه کردین از ملت که برجام را درست کنید دوسال دیگه ادامه بدین برجام برجام
آخرین اخبار