آشتی پرندگان مهاجر با تالاب گاوخونی/ ۱۰۰ قطعه فلامینگو مهمان شرق اصفهان

بارش‌های بهاری توانست بیش از ۱۰ هزار هکتار از تالاب بین‌المللی گاوخونی را‌تر کند و مهمانان قدیمی به ضیافت تالاب آمدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،قطار زندگی زاینده‌رود به ایستگاه پایانی خود در شرق شهرستان اصفهان به تالاب گاوخونی می‌رسد، تالابی که بعد از حدود ۱۵ سال که حال ناخوشی داشت و زمینش از تشنگی ترک خورده بود و تمام حیات پویا و زنده در این تالاب، جای خود را در چشم‌ها به سفیدی نمک داده بود، بالاخره در سال گذشته با بخشش آسمان آب را به خود دید.

آبی که بخشی از آن از زنده رود و بخشی از زهکش‌های زمین کشاورزی و بخش قابل توجه آن نیز روان آب‌ها بود که به تالاب وارد شد تا همان‌طور که خشکی این تالاب را قدیمی‌ها حتی در خواب و خیال و خود نمی‌دیدند، رسیدن دوباره آب به این تالاب هم باورنکردنی باشد.

اما فقط این انسان‌ها نبودند که از رسیدن آب دوباره به تالاب شوک زده بودند بلکه ضیافت تالاب برای پرندگان و حیوانات که بسیاری از همنوع‌های آنان در این خشکی تلف‌شده بودند، باور کردنی نبود و آن‌ها میلی برای حضور در این تالاب در سال گذشته نشان ندادند، هرچند که مردم محلی از حضور گونه‌های از پرندگان در تعداد انگشت شمار در این تالاب خبر دادند.

بعد از این هشدار‌های محیط زیستی که هر روز بیش‌تر از پیش می‌شد و به لطف ذخیره آب از بارش‌های سال گذشته، برای محیط‌زیست سهمیه‌ای در نظر گرفته شد، که البته سهم تالاب از این تدابیر بسیار اندک بود و شاید دردی از این درد و خشکی بزرگ درمان نکرد.

امسال با توجه به رهاسازی آب برای کشت کشاورزان وضعیت تالاب هم بهتر شد، هر چند با توجه به اینکه آب از طریق کانال‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد، نمی‌تواند به طور مستقیم ورودی برای تالاب ایجاد کند، اما به هر حال برای تالاب شرایط بهتری ایجاد کرد.

کشت کشاورزان و نفس‌های اندک تالاب با توجه به بارش‌های بهاری توانست بیش از ۱۰ هزار هکتار از این تالاب را‌تر کند و یک‌بار دیگر برای مهمانان قدیمی این تالاب چراغ سبزی شد، مهمانانی که امسال به ضیافت تالاب آمدند.

محمود قهرمانی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اصفهان می‌گوید: حدود ۳۰۰ قطعه پرنده از ۹ گونه پرنده مختلف را در تالاب مشاهده کردیم، که ۱۰۰ قطعه فلامینگو از شاخص‌های این پرندگان بودند.

هر چند که هنوز تالاب گاوخونی تا گذشته‌های دور خود بسیار تفاوت دارد و چشم دوختن به بارش‌های محلی برای حفظ یک تالاب چندان مستمر نخواهد بود، اما این اتفاق می‌تواند مقدمه‌ای برای روز‌های خوب برای این تالاب باشد.

منبع:فارس

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.