در برنامه گفت و گوی خبری سیمای قم مطرح شد؛

۱۲ هزار و ۵۰۰ کارگر قم متقاضی دریافت بیمه بیکاری

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت:با شیوع کرونا ۱۲ هزار و ۵۰۰ کارگر در استان قم متقاضی دریافت بیمه بیکاری شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ،کاویانی،مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی که دیشب به مناسبت فرا رسیدن ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر طی سخنانی در برنامه گفت و گوی خبری سیمای قم گفت: تا اسفند ماه در استان قم تنها دو هزار و ۱۵۰ نفر بیمه بیکاری دریافت کردند امابا شیوع کرونا دوازده هزارو پانصد نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری شدند که مجموعا به چهارده هزار و ششصد و پنجاه نفر نفر رسیدند.

او تاکید کرد: البته نه هزار نفر از این تعداد مشمول قانون کار بودند و خیلی از این افراد هم بعدا به علت بازگشت به کار انصراف از دریافت بیمه بیکاری خود را اعلام کردند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی در عین حال از نرخ بیکاری ۱۰ درصددر قم خبر داد و گفت: هم اکنون چهل هزار نفر از جمعیت فعال چهارصد هزار نفری قم بیکار هستند.

 کاویانی با اشاره به تصویب قانون ممنوعیت به کارگیری کارگران به صورت موقت تصریح کرد: از زمان ابلاغ دستور العمل این قانون که هنوز انجام نشده هیچ کارفرمایی نمی‌تواند بیش از ۳ بار کارگران را به صورت موقت به کار گیرد و ملزم است از سال چهارم به بعد قرار داد دائمی ببندد.

او همچنین هر نوع قرار داد سفید امضا با کارگران را منتفی دانست و خاطر نشان کرد این نوع قرار داد‌ها در مراجع رسمی مسموع نیست.

 کاویانی همچنین از تفاهم با شهرداری قم به منظور اختصاص مکانی برای کارگران ساختمانی خبر داد و گفت این کار قرار است تا پایان خرداد انجام شود تا هم کارگران از حضور در میادین شهر منع شوند و هم به کارگیری آن‌ها از طریق سامانه صورت گیرد.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی قم همچنین بیمه کارگران را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر کارفرمایی کارگرش را بیمه نکند علاوه بر الزام به پرداخت، مشمول جریمه هم می‌شود.

او در خصوص حقوق و دستمزد کارگران در سال ۹۹ هم گفت: اگر چه حقوق در نظر گرفته شده ۲۱ درصد متناسب با تورم امروز جامعه نیست، اما بیم آن هم می‌رود که با اعلام رسمی افزایش بیش از این تعداد، تورم انتظاری شکل بگیرد و عملا کارگران نفعی از آن نبرند.

کاویانی تاکید کرد پایه حقوق روزانه کارگران ۶۱ هزار تومان تعیین شده، اما با احتساب حق مسکن، بن و امثال آن این میزان به ۳۲ درصد می‌رسد که البته قرار است به صورت رسمی مطرح نشود.

آقایان شیری سخنگوی انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان و مطهری رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان هم در این برنامه از تناقض گفتار و رفتار تامین اجتماعی در ایام شیوع کرونا سخن گفته و افزودند: در حالی که دولت کارگران را برای جلوگیری از گسترش کرونا الزام به خانه نشینی کرده است بازرسان تامین اجتماعی برای آن‌ها غیبت در محل کار لحاظ می‌کنند تا بیمه به آن‌ها تعلق نگیرد.

آن‌ها همچنین دستمزد در نظر گرفته شده برای کارگران در سال ۹۹ را بسیار ناکافی دانستند و گفتند این میزان به هیچ وجه با تورم ۴۰ درصدی جامعه انطباق ندارد.

مدیر کل تامین اجتماعی استان قم هم که میهمان تلفنی این برنامه بود از وجود ۱۸ هزار کارگر ساختمانی در قم خبر داد و گفت بیمه هیچیک از این‌ها در ماه‌های اسفند ۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۹۹ قطع نشده و نباید بشود.

دادخواه تصریح کرد :در صورتی که از قطع بیمه این کارگران مطلع شویم به صورت قانونی وارد شده و از حقوق آن‌ها دفاع می‌کنیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار