پشت پرده شایعه شهادت فرماندهان ایرانی چیست؟

برخی رسانه‌های نزدیک به سعودی مدعی شهادت فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سوریه شدند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته برخی رسانه‌های عربی‌زبان نزدیک به عربستان سعودی با انتشار خبری مدعی شدند سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به ریف شرقی حمص در سوریه به شهادت رسیده است.

اشاره این رسانه‌ها به انفجار‌هایی بود که روز جمعه در پادگان «ابن هیثم» در جنوب شرقی شهر حمص و در اثر انفجار زاغه‌های مهمات ارتش سوریه در این پادگان رخ داد. این انفجار در حالی بود که بامداد همان روز جمعه نیز بالگرد‌های رژیم صهیونیستی مناطقی را در استان قنیطره سوریه هدف قرار داده بودند.

تکرار یک سناریو/ پشت پرده شایعه شهادت فرماندهان ایرانی چیست؟

اما این نخستین بار نیست که شایعه شهادت سردار حاجی‌زاده و یا فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود؛ بامداد دوشنبه دوم دی‌ماه ۱۳۹۸ یعنی به فاصله ده روز قبل از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه، به ناگهان در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های عربی شایعه‌ای مبنی بر شهادت سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه منتشر شد.

این شایعه به فاصله چند دقیقه پس از حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به منطقه عقربا در حومه دمشق منتشر شد.

صبح روز دوشنبه در پیگیری خبرنگار فارس از منابع آگاه کذب بودن این شایعه مشخص شد.

بعدازظهر همان روز نیز سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی کل سپاه با تکذیب شایعه منتشر شده مبنی بر شهادت سردار حاجی زاده، تاکید کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران، آمال و آرزو‌های باطل خود را در دروغ پردازی‌ها و شایعه پراکنی‌ها و انتشار اخبار کذب و بی اساس دنبال می‌کنند.

اما این پایان شایعه پراکنی رسانه‌های معاند و کاربران مجهول الهویه شبکه‌های اجتماعی نبود؛ آن‌ها مدعی بودند که سردار حاجی زاده به شهادت رسیده و یا دستکم مجروح شده است و این تکذیب‌های کلامی فاقد اعتبار است؛ در نهایت چهار روز بعد یعنی جمعه ششم دی‌ماه ۱۳۹۸ حضور فرمانده نیروی هوافضای سپاه در نماز جمعه تهران، پایانی بر چند روز شایعه پراکنی آن‌ها شد.

تکرار یک سناریو/ پشت پرده شایعه شهادت فرماندهان ایرانی چیست؟

** شایعه مجدد شهادت سردار حاجی‌زاده

بامداد دهم اسفندماه ۱۳۹۸ بار دیگر شایعه به شهادت رسیدن سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های منطقه منتشر شد؛ این بار، اما منشأ این شایعه نه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی عربی، بلکه ترکیه بود.

ماجرا مربوط به شامگاه روز قبل یعنی نهم اسفندماه و حمله پهپادی ارتش ترکیه به مواضع نیرو‌های ارتش سوریه و مقاومت در جنوب شرقی استان ادلب بود.

** شایعه شهادت سردار قاآنی در سوریه

بامداد چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹؛ یک رسانه با نام «لبنان الجدید» مدعی شهادت سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به پایگاه الشعیرات در استان حمص سوریه شد.

تکرار یک سناریو/ پشت پرده شایعه شهادت فرماندهان ایرانی چیست؟

انتشار این شایعه ساعتی پس از حمله هوایی رژیم صهونیستی به پایگاه هوایی الشعیرات (+) و انتشار خبری از سوی روسیا الیوم مبنی بر سفر سردار قاآنی به عراق صورت گرفت.

در عین حال علاوه بر شایعه شهادت فرمانده نیروی قدس، برخی از کاربران مجهوال الهویه شبکه‌های اجتماعی شایعه شهادت امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران را نیز در این حمله مطرح کردند که بلافاصله هر دو خبر تکذیب شد؛ و در نهایت بامداد امروز مجددا خبری مبنی بر شهادت سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حمص سوریه منتشر شد که این شایعه نیز مانند گذشته تکذیب شد.

تکرار یک سناریو/ پشت پرده شایعه شهادت فرماندهان ایرانی چیست؟

** چند نکته درباره شایعه شهادت فرماندهان ایرانی

با بررسی چند نوبت شایعات مطرح شده پیرامون شهادت فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، الگو‌های قابل توجه و تکرارشونده‌ای را پیش روی ما قرار می‌دهد.

۱- منشأ شایعات

تمام این شایعات ابتدا توسط یک منبع رسانه‌ای خارجی مانند رسانه‌های عربی نزدیک به عربستان سعودی منتشر شده است و در ادامه تبدیل به یک خط عملیات روانی برای کاربران حساب‌های مجهول الهویه (فیک) شبکه‌های اجتماعی برای اثرگذاری بر افکار عمومی شده است.

بررسی این اکانت‌ها فیک نشان می‌دهد که منشأ عمده آن‌ها یگان سایبری گروهک منافقین مستقر در مقر این گروهک در تیرانا پایتخت آلبانی است که پس از انتشار این شایعات، نسبت به ضریب‌دهی به آن در شبکه‌های اجتماعی اقدام می‌کنند.

۲- زمان انتشار شایعه

نکته دیگر در خصوص شایعه شهادت فرماندهان سپاه، زمان انتشار این شایعات است؛ بدون استثناء تمام این شایعات در ساعات نخستین بامداد منتشر شده است. انتخاب چنین زمانی برای انتشار شایعات از سوی رسانه‌های معاند را می‌توان اقدامی هوشمندانه برشمرد چراکه در چنین ساعاتی دسترسی اصحاب رسانه به منابع خبری برای پیگیری صحت و سقم اخبار محدود است و بدین ترتیب زمان بیشتری برای جولان شایعات مختلف در فضای افکار عمومی فراهم می‌شود.

۳- عادی‌سازی

عموم مردم در برخورد با شایعات کمتر خود را برای بررسی درستی یا نادرستی محتوای آن به دردسر میاندازند و از سوی دیگر، منشأ‌های انتشار شایعه نیز امروز با ابزار شبکه‌های اجتماعی که قابلیت نظارت بر محتوای منتشر شده در آن‌ها نیز وجود ندارد، شایعه را با رنگ و لعاب و قالب‌های جذاب برای مخاطبان مطرح می‌کنند.

از سویی حضور هویت‌های جعلی و ناشناس در صفحات و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی و علاقه عمومی برای حضور فعال و پررنگ در فضای مجازی سبب شده که بسیاری از کاربران این فضا بدون توجه به صحت و سقم و راستی آزمایی شایعات، بعنوان یک کانال ارتباطی برای گسترش بیشتر این اخبار در جامعه عمل کنند.

گسترش یک شایعه در جامعه، تهدیدی جدی است که متوجه افراد آن جامعه می‌شود؛ در حقیقت تکرار مداوم یک شایعه در جامعه می‌تواند به عادی شدن آن اتفاق که در قالب شایعه مطرح شده است دامن بزند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
بجای این همه اسمون ریسمون بافتن آیا بهتر نبود باخود سردار حاجی زاده تو تلویزیون مصاحبه می کردید .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خدا بر سردار شجاع و قهرمان و مخلص مان سردار حاجی زاده عزیز . پاینده باد تا ظهور مولا (عج)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سردار جان جانم به فدایت تو را به قران مواظب باشید هنوز فراق ودوری حاج قاسم یادمان نرفته
Iran (Islamic Republic of)
شهرزاد
۲۰:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتما میخوان سردار حاجی زاده رو ب شهادت برسونن ک از الان دارن خبرشو میدن. هوشیار باشیم، دشمن میخواد سردار. رو ب شهادت برسونه
نباید از شایعات ساده گذشت، دشمن هروقت میخواد کاری کنه قبلش ب عنوان شایعه خبر میده تا واسه مردم عادی بشه، بعد انجامش میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
با همین موتور برین...فیتیله ی امریکا و رژیم اشغال صهیونیستی رو سریعتر بپیچیم انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
رضاکیخسروی
۱۹:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
نگید فیک بگید تقلبی یا قلابی فیک واژ انگلیسیه
Iran (Islamic Republic of)
سید
۱۹:۰۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا ریشه آل سعود ام الفساد قرن را از زمین بکن
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا کسانیکه برای اسلام وآسایش آرامش خلق الله تلاش می کنن محافظت بفرما مخصوصاً این دو سردار بزرگوار الهی آمین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشاالله تمام رزمندگان اسلام در هر نقطه ای از جهان سلامت باشن
اسلام به این سرداران از جان گذشته نیاز دارد.
Finland
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
سردار جان دوستت داریم فراق حاج قاسم مارا بس مواظب خودت باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو رو خدا مواظب سرداران مان ک گنجینه های ایران و انقلاب هستند باشید بخدای مولایم علی علیه السلام ک هنوز قلبم در غم از دست دادن سردار دلها مجروح و زخمی ست و هنوز اشک چشمم خشک نشده.روح بزرگ سردار دلها شاد اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Germany
ناشناس
۱۶:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
الله نگه دارتون باشه انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
پیروزی با حزب خداست
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۴:۳۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا ایشون کجا هستن؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بانشستنوحرف زدن کاری پیش نمیره منتظرباشیم رهبران غرب به درک برن بایددست به کارشدواقدام کرد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
به کوری چشم دشمنان مدرس هنوز زنده است،از عصبانیت بمیرید........سپاه عزیز جانمان فدایت.سرداران دلها خدا پشت و پناهتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
دروغ است شما هرگز باور نکنید دشمن نمی داند که فرماندهان سپاه ما قابلیت ترور شدن را ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سرداران عزیز شما را به خدا مواظب خودتان باشید.
با اینکه شهادت آرزوی مردان خداست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینا همه از نقشه هاشونه . میخوان کاری کنند که این سرداران عزیز ما خودشون رو نشون بدند که کجا هستند تا اونا بتونند برنامه ریزی کنند . اگه قرار باشه اونا هی حرف بزنند و ما هم باور کنیم و هی انتظار داشته باشیم خبر بدن که نمیشه . بابا تا کی باید ثابت بشه که دشمن دروغگوست . تا کی باید حرف اونا رو قبول کرد . کار دشمن دشمنیه . ما باید عاقل باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما فیلم زیاد دیدی توی قرنطینه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
حالا شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من تو این ماجراها سپاه را مقصر میدونم.اگر در مسئله شهادت سردار سلیمانی به یک حمله کلی موشکی اکتفا نمیشد(که البته به نوبه خود پاسخی درخور و خوارکننده بود لکن کافی نبود) و در عوض یکی از سران عالیرتبه این دو رژیم منحوس به خونخواهی سردارمان هدف قرار میگرفت اینها دیگر به گور پدرشون میخندیدن شایعه درست کنند مخصوصا این سران وهابی ترسو که با یک اخم خودشون را خیس میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما ابعاد انتقام سخت رو خوب درک نکردید ظاهرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند نفر از بلند پایه هاشونو زدنا...البته کافی که نیست...خود ترامپم بکشن کافی نیست....منتهی چون رسانه های دنیا دست اوناست صداشو در نمیارن...شاهزاده تاریکیشون که جزغاله شد...شاهزاده تاریکی؟!!!!!خخخخخخ...هالیوودیه ارتششون
Iran (Islamic Republic of)
ج .م از تبریز
۱۲:۵۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام سردار دلاور ما سردار حاجی زاده از نسل شفیع زاده و تهرانی مقدم هاست وبه کوری چشم دشمنان ایران و اسلام ، قاسم سلیمانی دیگر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مهمترین و مهمترین دلیل گزینه آخر هست یعنی عادی سازی که به مردم مانند قبل شوک وارد نشود و واکنش خاصی نشان ندهند
Iran (Islamic Republic of)
س ص ح پ ق
۱۲:۵۱ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
جواب این شایعه ها این شعر است " ازآن مارپای راعی زند - که ترسد بکوبد سرش را به سنگ " همه ئش از ترس است . خدای متعال خوف را دردل دشمنان گذاشته است . آرام ندارند . دردل موئمن خوف خدا هست وآرام ندارد . در دل کفرو نفاق خوف از اسلام هست که آرام ندارند . بخوان از این مجمل حدیث مفصل را ...
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی صهیونیستها شاهد شمارش معکوس برای نابودی خودشان هستند : هر دروغی خواهند گفت.
شاید اگر صهیونیستها ضربه ای مثله عین اسد دریافت کنند از ماجراجویی در سوریه دست بردارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ان شاالله فقط صهیونیست ها ضربه دریافت کنند و هواپیمای دیگری سقوط نکند
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۱۲:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ان شالله خبر به درک واصل شدن نتانیاهو و همدستانشان در رسانه های خبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
و همچنین نابودی آل سعود جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ان روز بسیار نزدیک است انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینم جزو فتنه های آخر و زمانی هست
که هیچ وقت تاثیر گذار نخواهد بود و از بین خواهد رفت
فکر کردم میتونند عادی سازی کنند
اما مردم برای سردار سلیمانی هم این شایعات را شنیدن، اما عادی نشد شهادت سردار
Iran (Islamic Republic of)
بیات
۱۲:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خبرمرگ ترامپ ونتانیاهو وجوان مرگ شدن بن سلمان انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سردارن عزیز خسته نباشید و امیدواریم هر کجا هستید سالم و تندرست باشید
Iran (Islamic Republic of)
راضی
۱۰:۵۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینا از جون ما چی میخوان خدا میدونه.برن دنبال سردارای خدشون.باسردارای ایرانی چیکار دارن.اخه ادم اینقدر فضول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید یه درس اساسی به این عرعرستان داد چرا اینقدر تحمل و صبر من نمیفهمم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
این سردار حاجی زاده ما مگه ایران نیست که هردم براش شایعه درست میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۵۲ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خیلی ازش میترسن اسمون را برا دشمنان نا امن کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خسته نباشيد، يك احتمال ديگه هم وجود داره، امكان داره اين حرامزاده ها فكر ترور در سر داشته باشن، و اين شايعات شايد باعث اين بشه كه سرداران عزيز ما مجبور بشن خودشونو به عموم مردم نشون بدن و به اين صورت اونا از مكان حضورشون مطلع بشن و فكري كه تو سر دارنو عملي كنن، پس لطفا لطفا حتما هرجوري هست اين موضوع رو به سرداران عزيزمون برسونيد،تشكر روز بخير
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۶ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سردار یک موشک بزن تلاویوتابفهمند که سردار ایرانی عمرش دست خداست.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۸:۰۸ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ان شاءالله خبر به درک واصل شدن نتانیاهو
آخرین اخبار