در آستانه روز مامایی مطرح شد؛

ابتلای ۷۰۰ مادر باردار به کرونا/ ۲۴۰ ماما کرونایی شدند

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت:۵۰۰ مادر باردار کرونایی بستری در بخش زایمان و ۲۰۰ مادر در بخش سرپایی داشتیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،شهلا خسروی مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور مامایی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: هر سال پنجم ماه می‌ (May) به منظور به تصویر کشیدن نقش ماماها به عنوان «روز ماما» نامگذاری شده است و این روز را به همه ماما‌ها در ایران و جهان تبریک می‌گوییم.

خسروی بیان کرد: در ابتدای اپیدمی کرونا کاربری بیمارستان‌ها تغییر کرد و برخی ماما‌ها وظیفه مراقبت از بیماران کرونایی را به عهده گرفتند و بیمارستان هایی که برای زایمان و مراجعه مادران باردار در نظر گرفته شده بود، بار مراجعه بیشتری داشتند، در طول ایپدمی ماما‌ها مادران مشکوک به کرونا را به بیمارستان‌های سانتر کرونا منتقل می‌کردند، در ابتدا بخش‌های زایمان با کمبود وسایل حفاظتی رو به رو بودند که به تدریج این مشکل حل و مدیریت شد.

او افزود: در حوزه درمان ماما‌ها به صورت تلفنی وضعیت مادران باردار را پیگیری کردند،‌ باید توجه داشت که شغل از جمله مشاغل حساس و سخت محسوب می‌شود، ماما‌ها در بحران کرونا مجبور بودند استرس و اضطراب خود را مدیریت کنند تا مادران باردار مشکوک به کرونا دچار نگرانی نشوند،‌گاهی ماماها حتی علامت‌های ابتلا را کتمان می‌کردند تا مادران باردار نگران نشوند.

آمار ابتلای مادران باردار به کرونا

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به آمار مادران باردار مبتلا به کرونا اظهار کرد: ۵۰۰ مادر باردار بستری کرونایی در بخش های زایمان و ۲۰۰ مادر باردار کرونایی در بخش سرپایی داشتیم،‌باید توجه داشت بعد از زایمان باید تماس پوست به پوست مادر و جنین را داشته باشیم و به دلیل ابتلای مادر باردار به کرونا شرایط سخت‌تر می‌شود و ماما‌هایی که در زایمان مادران باردار کرونایی نقش داشتند، بسیار در خطر بودند و همچنان در خط مقدم مقابله با کرونا خدمت رسانی می کنند.

خسروی گفت: ۲۵ میلیون غربالگری در ۲ بار انجام شد و به دست ۱۲ هزار ماما در بسیج ملی مقابله با کرونا رقم خورد.

آمار فوتی‌ها و ابتلا به کرونا در ماما‌ها

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در ماما‌ها اظهار کرد: ۲۴۰ ماما کرونا مثبت و ۴۰ تا ۵۰ ماما بستری شدند و ۳ نفر فوت کردند که ۲ نفر در بخش بهداشت و یک نفر در بخش درمان بودند.

ابتلای ۲۰ نوزاد به کرونا 

خسروی درباره آمار نوزادان کرونایی از مادران باردار در پاسخ به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: ما ۲۰ نوزاد کرونا مثبت از مادر باردار کرونایی داشتیم و همکاران ما پس از شیوع کرونا سعی کردند ۶۰۰ هزار مادر باردار را ۲ بار غربالگری کردند و هنوز درباره انتقال کرونا از مادر به جنین هنوز بحث‌های بسیاری وجود دارد و تست های بعدی برای نوزادان انجام می شود و ما سعی می کنیم احتیاط های لازم را داشته باشیم و اگر غربالگری‌ها به خوبی انجام شود، می‌توانیم از ابتلای نوزاد به مادر جلوگیری کنیم.

پوشش بیمه ای تعرفه های ماما تا ۲ ماه آینده

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی درباره پوشش بیمه‌ای تعرفه‌های مامایی در پاسخ به خبرنگار حوزه بهداشت و درمان بیان کرد: مصوب هیئت دولت را در پوشش بیمه‌ای تعرفه‌های مامایی داریم و جلسات متعددی داشتیم، این دغدغه مهم وزیر بهداشت و وزارت بهداشت است و امروز دبیر شورای عالی بیمه سلامت اعلام کردند و قول دادند که در یک تا ۲ ماه آینده پوشش بیمه‌ای تعرفه‌های مامایی رقم بخورد، پوشش بیمه ای تعرفه های مامایی می تواند خیر بزرگی رقم بخورد، با این اقدام می‌توان خدمات ارزان رقم زد و برای افراد کمتر برخوردار شرایط بهتری ایجاد کنیم.

او با اشاره به نتایج مثبت پوشش بیمه ای تعرفه های مامایی در ترویج زامیان طبیعی و رشد جمعیت گفت:‌ با این پوشش بیمه ای می توانیم زایمان طبیعی را ترویج دهیم، ماماها نقش خوبی در ترویج زایمان طبیعی دارند و این کار برای افراد کم‌تر برخوردار کمک کننده خواهد بود و ما با این اقدام به سمت تسهیل و ترویج زایمان طبیعی و رشد جمعیت گام بر می‌داریم.

خسروی درباره بیکاری ماما‌ها اظهار کرد: بحث بیکاری در بسیاری از رشته‌ها وجود دارد و ما بیش از نیازمان در بخش دولتی ماما تربیت کردیم و اکنون با توجه به نیاز دانشجوی مامایی جذب می‌کنیم و یکی از مشکلاتی که وجود دارد، این است که اگر ماما‌ها بتوانند در بخش‌های زنان و نوزادان جذب شوند، تعداد ماما‌های بیکار کمتر خواهد بود و با معاونت توسعه در حال بحث و بررسی هستیم تا مشکلات بیکاری را حل کنیم باید توجه داشت که جذب نیرو مستلزم همکاری و مشارکت وزارت بهداشت، سازمان برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی است و وزارت بهداشت برای مشکل کمبود نیرو در دوران کرونا قرارداد ۸۹ روزه منعقد کرد.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی اظهار کرد: ما در حال حاضر و شرایط قبل کرونا کمبود نیروی مامایی در بخش های زایمان داریم و کمبود نیروی انسانی در سطوح مختلف وزارت بهداشت وجود دارد و در جریان استخدام اخیر وزارت بهداشت شماری از ماماها استخدام شدند و قول هایی دادند ماماها را بتوانیم تبدیل وضعیت کنیم و اگر وضعیت به حالت عادی برگردد، بیشتر می توانیم موضوع را پیگیری کنیم.

او درباره اینکه چرا باید نسخه های ماماها به تایید پزشکان برسد، گفت: ماماها بر اساس شرح وظایف وزارت بهداشت می توانند نسخ را برای بیماران بنویسند اما اگر قرار به استفاده از دفترچه بیمه باشد به دلیل نبود پوشش بیمه ای باید نسخه را پزشک مهر کند تا بیمار از بیمه خود استفاده کند.

کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت مامایی در سال های آتی

خسروی درباره آمار فارغ التحصیلان مامایی در ایران اظهار کرد:‌ما سالانه حدود یک هزار و ۲۵۰ ورودی به دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و تا سال ۹۸ ما حدود ۴ هزار فارغ التحصیل مامایی داشتیم و با توجه به برنامه ریزی‌ها میزان ورودی‌ها به نصف کاهش پیدا کند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به ترس مادران باردار پس از شیوع کرونا برای انجام سونوگرافی و آزمایش بیان کرد: از زمانی که کرونا شیوع پیدا کرد، مراکز مشاوره مامایی صدای مشاور ماما را راه اندازی کردند و توضیحات لازم را به مادران باردار می‌دهند و مادران باردار بدانند تمام تلاش‌ها در این راستاست که مادران باردار به بیمارستان‌هایی با آلودگی کمتر مراجعه کنند.

او ادامه داد: مادر باردار برای مراجعه به بیمارستان یا مرکز تصویربرداری برای سونوگرافی از وسایل حفاظتی استفاده کند، در بخش بهداشت تمام توصیه‌های بهداشتی به مادران باردار آموزش داده می‌شود و مادرانی که به مراکز بهداشتی مراجعه ندارند می‌توانند از خط پاسخگویی صدای ماما استفاده و سوالات خود را مطرح کنند و تا جایی که از شروع ویروس کرونا در کشور بیش از ۱۶۰ بسته آموزشی توسط تیم تحقیقاتی ما تدوین و به مادران باردار داده شد.

 

خسروی پاسخ به سوالی درباره بیمارستان‌های دوستدار مادر و کودک بیان کرد: بیشتر بیمارستان‌های دولتی تلاش کردند تا اعبتار دوستدار مادر و کودک را دریافت کنند، اما تلاش تنها کافی نیست و باید معیارهای اعتباری خود را افزایش دهیم.

راه های پیشگیری از انتقال کرونا از مادر به نوزاد

مشاور وزیر بهداشت درباره راه های پیشگیری از انتقال کرونا از مادر به نوزاد اظهار کرد: برای مادران کرونا مثبت 2 بحث شیردهی و پیشگیری از انتقال وجود دارد و مادر باردار با استفاده از وسایل حفاظتی و کاهش تماس با نوزاد و دوشیدن شیر می تواند از انتقال بیماری کرونا به نوزاد پیشگیری کند و مادران باردار مشکوک و مبتلا پروتکل های بهداشتی را دریافت می کنند و در حوزه بهداشت تا 2 هفته مادران باردار کرونایی را پس از ترخیص از بیمارستان پیگیری می کنند.

خسروی درباره احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد  بیان کرد: در این زمینه مقالاتی وجود دارد که بیان می‌کند احتمال انتقال ویروس کرونا از این راه وجود دارد، اما همچنان نمی‌توان به طور قطعی در این زمینه صحبت کرد. بنابراین با آموزش‌هایی که به مادر داده می‌شود سعی می‌کنیم تماس پوستی مادر با نوزاد را تا حد امکان کاهش داده و اقدامات براساس پروتکل‌های مشخص انجام شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی درباره تاریخ تولدهای لاکچری بیان کرد: حق  مسلم جنین این است که در فاصله طبیعی داخل رحم مادر بماند، زایمان لاکچری یک موضوع فرهنگی است و باید اقدامات فرهنگی بر آن انجام شود. با برگزاری کلاس‌های پیش از زایمان برای مادران توضیحات لازم داده می‌شود. هر چند که شاید تعدادی از مادران متقاعد نشوند و بخواهند در تاریخ خاصی فرزند خود را به دنیا آورند و معاونت باردار هم محدودیت هایی برای سزارین الکتیو در نظر گرفته است، اما یک مادر نباید فراموش کند که در مقابل سلامت نوزاد خود مسئول خواهد بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
كار كردن تو بخش كروناييا = بازي با مرگ
آخرین اخبار