۸ عملکرد اسرارآمیز ذهن ناخودآگاه

انسان با ذهن خودآگاه، فکر و با ذهن ناخودآگاه، احساس می‌کند، اما این تنها عملکرد این بخش از مغز نیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ذهن ناخودآگاه ما، بخش واقعا جذابی از وجود ماست. قسمت آگاهانه مغز همان بخشی است که ما هنگام حل یک معما یا یادگیری یک مهارت جدید، از آن استفاده می‌کنیم، اما حتی در چنین فرایند‌هایی نیز ذهن ناخودآگاه بار بخش عمده‌ای از کار را به دوش دارد. ذهن ناخودآگاه شما، ذهن احساسی و ذهن خودآگاه شما، ذهن منطقی شماست.

یعنی شما با ذهن خودآگاه‌تان فکر می‌کنید و با ذهن ناخودآگاه، احساس می‌کنید. ذهن خودآگاه شما دارای یک سری گیرنده‌هاست که اطلاعات عوامل بیرونی را دریافت و در ذهن شما یک فکر ایجاد می‌کند. این گیرنده‌ها شامل گیرنده‌های بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی هستند؛ بنابراین اغلب مردم طبق اتفاقاتی که در اطراف‌شان رخ می‌دهد، فکر می‌کنند. آن‌ها اطلاعات بیرونی را دریافت می‌کنند، در ذهن‌شان به آن فکر می‌کنند، برای آن تصویرسازی می‌کنند، سپس آن را به درون ذهن ناخودآگاه‌شان می‌فرستند و در نتیجه، طبق آن احساسی را برای خود ایجاد می‌کنند. مواردی که در ادامه مطرح می‌شود، شما را با دیگر عملکرد اسرارآمیز مغز ناخودآگاه بیشتر آشنا خواهد کرد.

در رویاهایتان با شما حرف می‌زند
آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا رویاهای‌تان تا این حد عجیب و غریب‌اند؟ حقیقت این است که رویا‌های شما آفرینش ذهن ناخودآگاه‌تان هستند. در واقع رویا دیدن، زمانی اتفاق می‌افتد که ذهن ناخودآگاه شما با تصاویر ذهنی‌تان ارتباط برقرار می‌کند. هرچند درباره این‌که اساسا چرا ما خواب می‌بینیم، فرضیه‌های متعددی وجود دارد با این حال، این موضوع همچنان به عنوان یک معما باقی مانده است.

همیشه فعال است
وقتی بخش خودآگاه مغز به خواب می‌رود، ذهن ناخودآگاه بیدار است و نه تنها عملکرد‌هایی مانند تنفس را حفظ می‌کند، بلکه هوشیار باقی می‌ماند و پیام‌ها را دریافت می‌کند. اگر در مقابل تلویزیون بخوابید، ذهن ناخودآگاه شما هر کلمه‌ای را که گفته می‌شود می‌شنود و همراه با آن فرایند یادگیری انجام می‌شود. در آزمایشی که در دانشگاه «جورج واشنگتن» انجام شد افراد مورد مطالعه به دو گروه تقسیم شدند و یک شب به مدت نیم ساعت در خواب، برای یک گروه موسیقی و برای گروه دیگر نیز تعدادی واژه چینی با معنای انگلیسی آن‌ها پخش شد. در آزمونی که فردای آن روز برگزار شد مشخص شد افرادی که در خواب واژگان چینی را شنیده بودند، در پاسخ‌دهی به پرسش‌های آزمون زبان چینی عملکرد بهتری داشتند.

عادت‌پذیر است
ذهن ناخودآگاه، الگو‌ها را تشخیص می‌دهد و به کاری که تکرار شود، عادت می‌کند. به عبارت دیگر اگر شما کاری را بار‌ها و بار‌ها تکرار کنید ذهن ناخودآگاه، الگوی آن را در خودش حفظ می‌کند. به عنوان مثال بعد از چند هفته رانندگی در یک مسیر، دیگر قادر خواهید بود بدون فکر کردن این کار را انجام دهید و به یک راننده خودکار تبدیل شوید. این ویژگی به ویژه در زمینه انگیزه‌دهی می‌تواند بسیار مفید باشد چراکه اگر کلمات و پیام‌های مثبت را همیشه تکرار کنید، دیدگاه شما در بلند مدت تغییر خواهد کرد.

ظاهربین است
وقتی پای ذهن ناخودآگاه درمیان است، دریافت شما از یک موضوع، همان چیزی است که می‌بینید. ضمیر ناخودآگاه ما قادر به استدلال نیست. یک نمونه ملموس از این موضوع، ترس ما هنگام تماشای فیلم‌های ترسناک یا تصاویر فتوشاپی است. ما می‌دانیم که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد، اما ذهن ناخودآگاه ما، بخشی از ماست که واکنش نشان می‌دهد.

فقط زمان حال را می‌شناسد
ذهن ناخودآگاه درکی از زمان ندارد و فقط می‌تواند در محدوده زمان حال فکر کند. این ویژگی را می‌توان به «یادگیری» ذهن ناخودآگاه که در موارد قبلی به آن اشاره شد، ارتباط داد. اگر می‌خواهید به طور ناخودآگاه باور داشته باشید که به چیزی دست خواهید یافت، باید خودتان را در زمان حال در حال دست یافتن به آن تجسم کنید.

قادر به پردازش کلمه «نه» نیست
از آن‌جایی که ذهن ناخودآگاه دارای قابلیت تجسمی است و نه کلامی، نمی‌تواند معنای کلمه «نه» را تجسم کند. به همین دلیل وقتی شما به عنوان مثال، به طور مکرر با خودتان فکر می‌کنید که «من شکلات نمی‌خورم»، تصور ذهنی که به صورت ناخودآگاه در شما ایجاد می‌شود، خوردن شکلات است! به جای این تصور شما می‌توانید، ذهنیتی از کاری که «انجام می‌دهید»، برای مثال خوردن سیب را مجسم کنید.

در حالت ناهوشیاری ما بالاترین کارایی را دارد
ذهن ناخودآگاه در حالتی که شما هوشیار نیستید بهترین کارایی را دارد. به این دلیل است که مبتکرانه‌ترین نتیجه‌گیری‌های شما هنگامی صورت می‌گیرد که زیر دوش هستید یا از پنجره اتوبوس به بیرون خیره شده‌اید! در زمان‌های آرامش ذهن ناخودآگاه‌مان می‌تواند مبتکر و زاینده باشد.

سریع‌تر از بخش خودآگاه وارد عمل می‌شود
مطالعات نشان داده است بدن ما تقریبا به اندازه یک‌سوم ثانیه، قبل از این‌که ما برای انجام کاری تصمیم آگاهانه‌ای بگیریم، خود را برای انجام آن اقدام آماده می‌کند. به عبارت دیگر، معمولا ما فکر می‌کنیم تصمیم آگاهانه‌ای اتخاذ کرده‌ایم، در حالی که ذهن ناخودآگاه (یا همان غریزه ما) قبلا برای ما تصمیم گرفته است.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۲ ۰۲ تير ۱۴۰۱
عالی بود ...
ممنون
آخرین اخبار