علت خارش پوست بدن چیست؟

اگر احساس خارش می‌کنید و شاهد بثورات پوستی هستید، احتمالاً مشکلی در پوست شما وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حتماً تابه‌حال برایتان اتفاق افتاده که احساس خارش در برخی از نقاط بدنتان داشته باشید و اقدام به خاراندن آن کنید. ممکن است گاهی دلیل این خارش جنس لباسی باشد که می‌پوشید. اما می‌تواند نشانه موضوع جدی‌تری مانند بثورات پوستی و یا بیماری دیگری نیز باشد.

با ساده‌ترین راه‌حل‌ها شروع کنید. لباسی با جنس دیگر را امتحان کنید، از پوست خود مراقبت کنید و از هر چیزی که به نظر می‌رسد باعث خارش می‌شود، خودداری کنید. اگر این راه حل به کاهش احساس خارش کمکی نکرد، با مراجعه به پزشک علت و درمان مورد نیازتان را جویا شوید.

آیا پوست شما خشک است؟

اگر پوست شما خشک است، ممکن است بدن این موضوع را با ایجاد احساس خارش به شما اطلاع دهد. این امر به‌ویژه در زمستان و در مناطقی که هوا خشک است می‌تواند بدتر باشد. هرچه سنتان بالاتر می‌رود، این بیماری نیز شایع‌تر می‌شود.

برای رفع خارش پوست خشک می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • بعد از حمام پوستتان را با مرطوب‌کننده مرطوب نگه‌دارید و لباسی با جنس مناسب برای پوشیدن انتخاب کنید.
  • مایعات زیاد بنوشید تا از کم‌آبی بدن پیشگیری شود.
  • از دستگاه‌های بخور و رطوبت ساز در محیط استفاده کنید.
  • سریع دوش بگیرید و از آب خیلی گرم استفاده نکنید.
  • از صابون‌های ملایم و آب‌رسان استفاده کنید.

آیا این خارش نشان از ۱ راش پوستی است؟
اگر احساس خارش می‌کنید و شاهد بثورات پوستی هستید، احتمالاً مشکلی در پوست شما وجود دارد. این می‌تواند به خاطر علل زیر باشد:

عفونت‌های قارچی و باکتریایی مانند زرد زخم و فولیکولیت.

حشرات: هنگامی‌که توسط ۱ پشه یا عنکبوت نیش‌زده می‌شوید، آن را می‌شناسید. تشخیص نیش‌های بدخیم و کنه سخت‌تر است زیرا نشانه‌های آن شبیه بثورات پوستی به نظر می‌رسد. شپش نیز به همراه خارش شدید می‌تواند باعث ایجاد احساس خارش در پوست سرتان شود.

اگزما یا درماتیت آتوپیک: این مورد بر روی پوست شما به‌صورت خشکی، پوسته شدن و یا راش برآمده ظاهر می‌شود. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث آن می‌شود، اما بسیار خارش‌دار است. اگر خانواده سابقه آسم و آلرژی داشته باشند، بچه‌ها نیز به‌احتمال‌زیاد آن را دریافت می‌کنند. برخی از آلرژی‌های غذایی می‌توانند آن را بدتر کنند.

درماتیت تماسی (Contact dermatitis): این بثورات خارش‌دار ناشی از واکنش به چیزی که پوست شمارا لمس می‌کند ایجاد می‌شود. ممکن است علل ایجاد این بیماری، فلزات موجود در جواهرات شما یا مواد شیمیایی موجود در مواد آرایشی، لوازم‌آرایشی و بهداشتی و محصولات تمیزکننده باشد. پوی زن آی وی (Poison Ivy) نوعی درماتیت تماسی است.

از مصرف یا پوشیدن هر چیزی که فکر می‌کنید ممکن است دلیل این خارش باشد خودداری کنید و ببینید که احساس خارشتان بهتر می‌شود یا خیر.

آیا ممکن است خارش مربوط به مسائل روان باشد؟
گاهی علت خارش، چیزی مربوط به آنچه در ذهن شماست. برخی شرایط روحی و روانی افراد را به خاراندن منطقه‌ای از بدنشان تشویق می‌کنند. این احساس خارش ممکن است نتیجه‌ای از موارد زیر باشد:

افسردگی
اضطراب
وسواس فکری
روان‌پریشی یا پسیکوز
تریکوتیلومانیا

آیا خارش نشان از مشکلی در زیرپوست است؟
خارش می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات عمیق‌تر باشد. گاهی پوست شما از طریق ایجاد احساس خارش به شما نشان می‌دهد که چیزی در بدن شما درست نیست.

کهیر: کهیر جوش‌های برآمده است که می‌تواند به‌تنهایی یا در کنار چندین جوش دیگر ظاهر شوند و معمولاً شما آنها را از آلرژی دریافت می‌کنید. استرس، گرما، ورزش یا قرار گرفتن در معرض آفتاب مواردی هستند که می‌توانند باعث بروز کهیر شوند.

پسوریازیس: این بیماری پوستی باعث تولید بیش‌ازحد سلول‌های پوستی می‌شود، که در نتیجهٔ آن لکه‌های خارش‌دار و ملتهب روی سطح پوست جمع می‌شوند. این نتیجه سیستم ایمنی بیش‌فعال است.

بارداری: از هر ۱۰ زن باردار ۱ نفر، خارش پوستی را به‌عنوان ۱ مشکل تجربه می‌کنند، این خارش می‌تواند بین بثورات پوستی بی‌ضرر تا شرایط جدی‌تر متفاوت باشد.

داروها: برخی از داروها بدون این‌که احساس سوزش یا بثورات را ایجاد کنند، می‌توانند باعث خارش پوست شما شوند. اگر این خارش بیش‌ازحد ناراحت‌کننده است، با پزشک خود مشورت کنید. ازجمله داروهایی که می‌تواند منجر به خارش شود، می‌توانیم به موارد زیر اشاره‌کنیم:

برخی داروهای فشارخون بالا به نام مهارکننده ACE
آلوپورینول برای نقرس
آمیودارون برای مشکلات ریتم قلب
قرص‌هایی به نام دیورتیک‌ها که نفخ را تسکین می‌دهد
استروژن
هیدروکسی اتیل سلولز (در حین جراحی استفاده می‌شود)
سیمواستاتین برای کلسترول بالا
مسکن‌های ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و سدیم ناپروکسن

منبع: مجله سلامت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار