کبریت کشاورزان بلای جان اراضی کشاورزی است

رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست هندیجان گفت: آتش زدن کاه و کلش محصولات کشاورزی غیر قانونی و ممنوع است.

مصطفی حق زاده رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: آتش زدن کاه و کلش محصولات کشاورزی غیر قانونی و ممنوع است و همه سال با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و برداشت محصولات کشاورزی بعضی کشاورزان با اهدافی، چون از بین بردن علف‌های هرز باقیمانده در مرزعه، از بین بردن آفات گیاهی، ایجاد سهولت در آماده کردن زمین‌های کشاورزی برای کشت دوم، اقدام به سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی می‌نمایند.

او بیان داشت: آتش زدن کاه و کلش علاوه بر آلودگی هوا باعث از بین رفتن میکرو ارگانیسم‌های خاک، فقر غذایی و کاهش مواد آلی و در نتیجه کاهش حاصلخیزی و کاهش محصول می‌گردد.

حق زاده بیان داشت: انتظار می‌رود که کشاورز ضمن خودداری از سوزاندن بقایای گیاهی حاصل از برداشت محصول با راهنمایی کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان نسبت به مدیریت اصولی پسماند‌های کشاورزی (کاه و کلش) اقدام نمایند.

رئیس اداره‌ حفاظت محیط زیست هندیجان در ادامه تصریح کرد: با سوزاندن چند مزرعه‌ کشاورزی کنار هم، خاکستر و دود ناشی از آن در اکثر اوقات کل فضای مسکونی روستائی و شهری همجوار را در بر می‌گیرد ودر نتیجه مشکلات و عواقب ناشی از آن به صورت بروز حساسیت، مشکلات تنفسی، آلودگی هوا و نارضایتی عمومی را در برمی گیرد.

این مقام مسئول در پایان گفت: طبق ماده‌ی ۲۰قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت ممنوع بوده و متخلفین حسب مورد به حبس و جزای نقدی درجه ۶ موضوع ماده‌ی ۱۹مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۳ مهر ۱۴۰۲
خب بفروشن به دامداری‌ها این چه کاریه که از قدیم ارث رسیده به بعضی از اهالی ........جهل