راه‌اندازی واحد فراوری پشم در استان کرمانشاه

مدیر تعاونی فرش دستباف روستایی استان کرمانشاه گفت: برنامه داریم امسال حداقل یک سوم پشم تولیدی استان را برای بافندگان کرمانشاه خریداری کنیم و جلوی خروج آن از استان را بگیریم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ قدرت‌الله احمدی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه سه هزار تن پشم در استان، بیان کرد:متاسفانه هم اکنون آنطور که باید از پشم تولیدی استان استفاده نمی‌شود و بخشی از این پشم به عنوان ضایعات توسط دامداران سوزانده شده و بخش زیادی هم از استان خارج می‌شود.

او با بیان اینکه استان‌های دیگر پشم تولیدی کرمانشاه را کیلویی سه تا چهار هزار تومان می‌خرند، افزود: همین پشم پس از فرآوری با قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان به استان برگشته و در اختیار بافندگان قرار می‌گیرد.

مدیر تعاونی فرش دستباف کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای مدیریت پشم کرمانشاه در داخل استان خبر داد و عنوان کرد: بنا داریم حداقل هزار تن از این پشم را از دامداران بخریم و فرآوری آن را در داخل استان انجام بدهیم.

احمدی معتقد است، با این روند هم از دامداران حمایت می‌شود، هم پشم بعد از فرآوری با قیمت کمتر و نزدیک به ۳۰ هزار تومان در اختیار بافندگان قرار خواهد گرفت.

او اشتغالزایی که با ایجاد این طرح در استان ایجاد می‌شود را نیز نزدیک به هزار نفر اعلام کرد.

مدیر تعاونی فرش دستباف کرمانشاه با بیان اینکه برنامه‌هایی هم برای راه‌اندازی واحد فراوری پشم در استان وجود دارد، افزود: اگر این برنامه‌ها به نتیجه برسد می‌توانیم تمام سه هزار تن پشم تولیدی استان را فرآوری کنیم.

احمدی همچنین از کیفیت قابل توجه پشم کرمانشاه یاد کرد و با بیان اینکه در ایران سه نوع پشم مرغوب شامل پشم کرمانشاهی، پشم مشک آباد اراک و پشم سیرجان کرمان معروف است، یادآور شد: پشم کرمانشاه به دلیل الیاف بلندی که دارد بسیار مرغوب است و حتی دو مدل دیگر پشم کشور نیز باید حتما با پشم کرمانشاهی ادغام شود و به تنهایی قابل استفاه نیستند.

او افزود: بهترین پشم تولیدی استان نیز مربوط به پشم گیلانغرب یا همان پشم مشهور به سنجابی است و این پشم‌ها قابلیت استفاده در صنعت فرش و نساجی را دارد.
انتهای  پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار