بازخوانی چند اولویت‌ مجلس آینده در گفتارهایی از ولی فقیه؛

شما برای خدا این چهار سال را وقف کنید

اولویت‌های مجلس یازدهم فراتر از مسائل اقتصادی و معیشتی، به خود نمایندگان بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم اسدی بیدمشکی؛ ششم خرداد ۹۹، یازدهمین پارلمان پس از انقلاب اسلامی بر سر کار می‌آید و بیش از ۲۰۰ نماینده بر صندلی‌های سبز بهارستان تکیه خواهند زد که تقدیرش، در انتخابات دوم اسفند ۹۸ رقم خورد. آنها مسیر پرچالشی مقابلشان دارند،  ملت منتظر پاسخگویی بیش از پیش وکلای خود در پارلمان هستند تا به قول علیرضا رحیمی، عضو هیئت رئیسه نهاد قانون‌گذاری، «تلاش کنند دل حداقل ۷۵ درصد مردم را در تهران و ۵۵ درصد مردم در کشور را به دست بیاورند» تا مردم در همراهی و یک‌دلی بیشتر با قوا بر سر ذوق بیایند؛ در نتیجه رُکن دوم قوی شدن مجلس شورای اسلامی را مستحکم کنند(۱).

مجلس شورا زمانی اسلامی است که مردم سالاری دینی در آن جریان پیدا کند. نمایندگانش چیزی جز رفع موانع و مشکلات زندگی مردم کشورش نخواهند و به تعبیری از رهبر انقلاب، قوانین مصوب آن به نفع صاحبان قدرت و آلت دست صاحبان زر و زور نشود و البته اولویت شناسی در حوزه قانون‌گذاری شکل بگیرد.

«نگاه کنید ببینید چه اولویت دارد؛ بعضی از قوانین ممکن است مطرح بشود، وقت مجلس را هم بگیرد، یک مسئله‌ای را هم در محیط اجتماعی کشور درست بکند درحالی‌که هیچ اولویتی هم ندارد؛ این‌ها را باید کنار گذاشت؛ یعنی مثل پولی که انسان احتیاج ندارد و همین‌طور بی‌دریغ خرج می‌کند، وقت مجلس را این‌جوری نباید خرج کرد. وقت مجلس محدود است؛ شما چهار سال بیشتر که وقت ندارید، باید از ذره ذره و لحظه لحظه این وقت استفاده کرد؛ بنابراین صرفاً موضوعات اولویت‌دار [مطرح شود](۲).»

مجلس، ریل‌گذار عرصه اقتصاد و تولید

یکی از اولویت مجلس شورای اسلامی برگرفته از شعار سال است. جمهوری اسلامی با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند که به اصطلاح، ریل‌گذاری قانونی برای حل آنها بر عهده نهاد قانون‌گذاری است. نمایندگان برای زمینه‌سازی رخدادی به نفع مردم، نه فقط در وضع قانون‌هایی جدید، بلکه باید در جهت اصلاح و تنقیح قوانین پیشین و برداشتن سد راه تولید و پیشرفت اقتصاد حرکت کنند.


بیشتر بخوانید: چالش‌های قانونگذاری و راه حل‌ها/ کمیسیون‌های تخصصی مجلس مامور اصلاح قوانین شوند


فروردین ۹۹، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در پیام نوروزی ضمن نامگذاری سال جدید به نام «جهش تولید»، گفتند «کسانی که دست‌اندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید ان‌شاء‌الله جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم ان‌شاء‌الله به وجود بیاورد. البته این احتیاج به برنامه‌ریزی دارد؛ سازمان برنامه به نحوی، مجلس شورا و مرکز تحقیقاتش به نحوی، قوه‌ی قضائیّه به نحوی -قوه‌ی قضائیه هم نقش دارد.»

یک سال پیشتر و در حرم امام رضا (ع)، فرمانده کل قوا ضمن تشریح رونق تولید تأکید کردند «.. صاحبنظران و کسانی که مطلع از مسائل اقتصادی هستند، تصدیق می‌کنند، تأیید می‌کنند که اگر تولید در کشور رونق پیدا بکند، مسلماً یک چنین فواید و نتایجی خواهد داشت. این باید انجام بگیرد و در برنامه قرار بگیرد؛ هم در برنامه‌ی دولت، هم در برنامه‌ی مجلس، هم در برنامه‌ی آحاد مردمی که توانایی ورود در وادی تولید را دارند.»

قوی شدن کشور در گرو قوی شدن مجلس

اما اقتصاد را تنها یکی از اولویت‌های مجلس می‌توان دانست و صرفاً وعده‌های معیشتی، کشور را به سمت هدف و چشم اندازهایش پیش نخواهد برد. آن‌طور که از گفتار رهبری بر می‌آید، نماینده مجلس شورای اسلامی با ایمان، شجاعت، کارآمدی و وظیفه شناسی، به اسلام، مردم و انقلاب وفادار است؛ او پر از انگیره است و در مقابل دشمن احساس ضعف و اظهار ضعف ندارد و همین ویژگی‌ها همراه با شناخت عرصه و نحوه قانون‌گذاری، می‌تواند مجلس را قوی کند.

شما برای خدا این چهار سال را وقف کنید

آیت‌الله خامنه‌ای دو روز مانده به انتخابات پارلمانی ۹۸ در دیدار با مردم آذربایجان شرقی در این باره یادآور شدند که «ما مکرّر عرض کرده‌ایم ایران باید قوی بشود؛ اگر قوی بشود، دشمن مأیوس می‌شود، توطئه‌های دشمن در نطفه خفه می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد؛ این نتیجه‌ قوی شدن است. یکی از مصادیق قوی شدن همین است که یک مجلس قوی داشته باشیم؛ مجلسی که در مقابل توطئه‌های دشمن، با وضع قوانین لازم، با هدایت دولت‌ها به سمت مطلوب، بتواند کشور را مصونیّت ببخشد.»

نماینده چشم و دل سیر، شایسته وکالت ملت

رهبری انقلاب در ادامه بر پاک‌دستی منتخبان تأکید کردند و یکی از ویژگی‌های مهم نماینده شایسته را چنین تشریح کردند «[نامزد انتخاباتی] چشم و دل حریص به مال دنیا نداشته باشند؛ چشم و دلشان سیر باشد. بعضی ممکن است وارد میدان نمایندگی بشوند برای اینکه بتوانند به مال و منالی، به امکاناتی دست پیدا کنند؛ این آدم شایسته‌ی نمایندگی این ملّت نیست.»

فرماندهی کل قوا در برهه‌ای دیگر مجلس را به تلاش در راستای رفاه مردم، عدالت اجتماعی، گشایش اقتصادی، به دنبال پیشرفت علم، پیشرفت فناوری، به دنبال عزت ملی و استقلال ملت فراخواندند و پارلمان مرعوب آمریکا و دنباله‌رُویِ حاکم کردن اشرافی‌گری را عامل بدبختی کشور دانستند(۳).

مجلس دولتی و مجلس ضد دولتی یعنی چه!

پیش از برگزاری انتخابات، نامزد‌هایی از فشار بر دولت می‌گفتند و حتی وعده انتخاباتی بعضی از آنها، استیضاح رئیس جمهور بود. نماینده مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی اجازه استیضاح، تحقیق و تفحص، مؤاخذه، اظهارنظر، تذکر و البته نظارت را دارد، اما گاهی جناح بندی‌ها مسیر حرکت نهاد قانون‌گذاری را از هدف‌هایش دور می‌کند؛ اندیشه زعیم جمهوری اسلامی در این مسئله، نفی دو قطبی‌های کاذب و فراموش نشدن راه اصلی با وجود اختلاف سلیقه‌هاست: «مجلس دولتی و مجلس ضد دولتی یعنی چه! این‌ها دوقطبی‌های کاذب است. شما با یکایک ملت ایران تماس بگیرید و بگویید آیا شما مجلسی می‌خواهید که درد‌های کشور را، مشکلات کشور را، مشکلات مردم را بشناسد و بخواهد آن را حل کند یا مجلسی که طرف‌دار زید یا عَمرو باشد. جواب چیست از طرف مردم؟ معلوم است که مردم آن اولی را می‌خواهند؛ برای مردم این مهم است؛ مجلس متدین، مجلس متعهد، مجلس شجاع، مجلس فریب‌نخور که فریب ترفند دشمن را نخورد؛ مجلسی که به عزت ملی و استقلال ملی اهمیت بدهد و عزّت ملی را پایمال نکند... مسئله‌ اقتصاد درون‌زا را ما مطرح کردیم؛ مردم مجلسی می‌خواهند که برای اقتصاد درون‌زا، به معنای واقعی کلمه وقت‌گذاری کند، ریل‌گذاری کند و دولت موظف بشود بر اساس این حرکت بکند؛ آنچه مردم می‌خواهند این‌ها است(۴).»

شما برای خدا این چهار سال را وقف کنید

هیچ اصرار ندارم که جریان‌ها بیایند همه یکی بشوند

به علاوه رهبر انقلاب اسلامی در دیداری با نمایندگان دوره نهم پارلمان گفتند «در مجلس، سلایق مختلف و جریان‌های مختلف هستند. بنده هیچ اصرار ندارم که جریان‌ها بیایند همه یکی بشوند؛ نه، اختلاف سلیقه، اختلاف فکر، اختلاف مذاق و اختلاف عقیده‌ی سیاسی وجود دارد و طبیعی است. این اختلاف سلیقه‌ها در موارد بسیاری مفید است؛ حالا ممکن است یک جا‌هایی هم ضرر‌هایی داشته باشد. اصراری نیست بر این که این خطوط حتماً برداشته شود؛ اصرار اولاً بر آن چیزی است که قبلاً گفتم: یقه‌ی یکدیگر را نگیرند؛ اختلاف سلیقه منتهی نشود به کشمکش و دعوا و چالش و دشمن خونی همدیگر شدن و فراموش کردن آمریکا. متأسفانه بعضی از جناح‌های ما اینجوری‌اند... دوم هم اینکه در بین خودشان خودکنترلی داشته باشند، خودمراقبتی داشته باشند، نگذارند جریانشان انحراف پیدا کند؛ و الّا در میان این جریانات، آدم‌های خوب کم نیستند؛ اما وقتی جریان اشکال پیدا کرد، آدمِ خوب را هم با خودش می‌غلتاند و می‌برد (۵).»

تقوای جمعی، اولویت مجلس شورا در تراز اسلام

برای مسئولیت پذیری در مجلس شورای اسلامی، می‌توان یک قاعده کلی ترسیم کرد و اولویت دوره بعد را این دانست که نمایندگان منتخب و ایجاد کنندگان مجلس شورا، اصلاح را ابتدا باید از خود شروع کنند. موضوع مذکور در گفتار ولی فقیه جمهوری اسلامی، خودنظارتی و تقوای جمعی است: «.. در داخل مجلس شورای اسلامی، خودنظارتی بگذارید. این، همان تقوای جمعی است. مجموعه، خود را بپاید. حالا حرف‌هایی گوشه کنار زدند که نماینده باید آزاد باشد، چه باشد. کسی با آزادی نماینده مخالف نیست؛ با کج‌رفتاری نماینده مخالف است. یک نماینده‌ کج‌رفتار ممکن است مجلس شورای اسلامی را بدنام کند، متهم کند؛ حیف نیست؟»

شما برای خدا این چهار سال را وقف کنید

ایشان به مسئولان یادآور شدند که «این چهار سال مسئولیت را از دورانی که بناست برای آینده‌ی مادی زندگیتان منشأ سودی باشد، خارج کنید. ممکن است انسان شصت سال، هفتاد سال، هشتاد سال عمر کند؛ ولی این چند سالی که وزیر هستیم، از دوره‌ای که باید به فکر آینده‌ خود باشیم، خارج کنیم. وکالت مجلس هم همین‌طور است؛ این چند سال را از آن دوره خارج کنید. خیال خودتان را راحت کنید؛ نخواهید پایه‌ زندگی آینده‌ مادی را در این چند سال بچینید؛ نه، این چند سال را وقف کنید؛ خدای متعال به شما عوض خواهد داد. شما برای خدا این چهار سال را وقف کنید... و بگویید برای زندگی و آینده‌ی خودمان نمی‌خواهیم از این چهار سال و از این موقعیت استفاده کنیم؛ خدای متعال هم متقابلاً چشم شما را روشن می‌کند؛ هر طور که به مصلحت شما باشد(۶).»


پی‌نوشت:

۱. یک رکن قوّت مجلس همین است که کسان زیادی، جمع بیشتری به مجلس رأی بدهند. آن مجلسی که با آرای اکثریت قاطع مردم به وجود آمده، مجلس قوی و معتبری خواهد بود(دیدار رهبر انقلاب با مردم آذربایجان شرقی( ۱۳۹۸/۱۱/۲۹)

۲. دیدار رهبر انقلاب با نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی(۱۳۹۷/۰۳/۳۰)

۳. دیدار رهبر انقلاب با مردم آذربایجان شرقی (۱۳۹۴/۱۱/۲۸)

۴.  دیدار آیت الله خامنه‌ای با مردم نجف‌آباد (۱۳۹۴/۱۲/۰۵)

۵.  دیدار رهبری با نمایندگان مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۰/۰۳/۰۸)

۶. بیانات در دیدار نمایندگان مجلس  (۱۳۸۴/۰۳/۰۸)

انتهای پیام/

 

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خداوکیلی این فرمایش رهبری ... چی بگم والا آقایان نماینده دیگه خودتون تحویل بگیرین دیگه چی فرموده اند این چهار سال باقی مانده رو شما بخدا برا مردم بجنگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آزمون استخدامی را بردلرید و بدون آزمون نیرو جذب کنید واسه دستگاه های دولتی، دیگه بعده دو سال سربازی همه چیز پریده دیگه ذهنمون کشش درس نداره، انصافا دیگه ۲۹ سالمونه نمیتونیم یک سالم بشینیم تو خونه واسه آزمون بخونیم آدم دیوونه میشه ، حرف فک فامیل، خانواده ، مردم و غیره را نمیشه تحمل کرد، واقعا یک فکری کنید مشکل بزرگیه، خب از آدم ها پول در بیارید منابع طبیعی زیادی داریم از نیروی انسانی هم استفاده کنید هم درامد کشور و هم درامد مردم درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
شما گزارش تهیه کنید در این مورد مهم
۲۲:۲۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقای زاکانی هیچ امری مهمتر از بازگشت ارزش پول ملی نیست چرا که قدرت خرید مردم بالا می رود و حقوق ها ارزش پیدا میکنه
افغانستان سوریه در حال جنگ و عراق و سایر کشورها ارزش پولشان مثل ایران نشد در حالیکه اینهمه ثروت معدنی نفتی صنعتی پالایشگاهی طلا و... و نیروی انسانی تحصیل کرده چرا این وضع پول ما شد؟
Netherlands
ناشناس
۲۱:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه شون مثل هم هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینا همون آدمایی هستن که موگرینی میاد ایران، همه پشتش ردیف میشن واسه ی سلفی گرفتن، وقتی سپاه رو تحریم می کنن، لباس سبز می پوشش، و هر چند وقت یکبار شعار مرگ بر آمریکا می دن و توی دلشون به ریش یه ملت می خندن.
Canada
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
شعار شعار شعار شعار
اگر یه بار شعار دادیم که مسولی که خطا کرد یا بد بود رو مجازات میکنیم!!!!
مبادا وجهه انقلاب خراب شه.
گند زدین گند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
امیدواریم امسال که بیشتر رای دهندگان موافق نظام بودند و افراد را نه برای اینکه دیگری انتخاب نشود انتخاب کردند، مجلس بهتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۴۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسانی که هنوز فرق بین طرح و لایحه رو تشخیص نمیدن چطور میتونن بدنبال رفع مشکلات متعدد و پاسخگوی مردم باشند؟
United Arab Emirates
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
قربون اون دغدغده هات آقا،،، فقط انگار یکی از دلت با خبر بود اونم رفت،،، مالک اشترحاج قاسم،،،، ان شاء الله که امام زمان با شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
اين چهار سال دوران طلايي عمر هر نماينده ايي است چگونه راضي مي شود آن را وقف كند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
هر سال داریم بیشتر از سال قبل تو لجن فرو میریم اوضاع مان اصلا خوب نیست توان خرید نداریم امید نداریم این حرفا همه برایمان تکراری شده و همش بی ثمر !!!
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۲:۵۶ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
دو سوم موقوفات شهرستان اقلید تصرف شده است
موقوفات شهرستان اقلید زمانی که اقلید زمانی که روستا بود و دادگاه و نظارتی بر اموال وجود نداشت با بردن چند شاهد به آباده تصرف شده است آنها هم تحقیق نکرده اند که وقفی است یا نه کسی مدعی نبوده است
موقوفات شهرستان دارای اجاره نامه و امضای مردم قدیم است و این تصرفات توسط فامیل خانوادگی خدامی انجام شده است که اصالتا اقلیدی نیستند و مستاجر این زمین ها بوده اند
فامیل خدامی یعنی خادم امام زاده یا خادم مسجد
آخرین اخبار