شهردار تهران مطرح کرد؛

بدهی میلیاردی شهرداری به یکی از بانک های پایتخت/ طرح‌های عمرانی تهران راه بنداز جا بنداز بود

حناچی درباره آخرین وضعیت بدهی‌های شهرداری تهران توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،پیروز حناچی شهردار تهران در تشریح آخرین وضعیت بدهی‌های شهرداری تهران گفت: در شرایط کرونا‌یی تلاش ما بر این است تا باری بر روی حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه نشود و از این رو همکاران ما با نشست‌های مشترک با مسئولان وزارت بهداشت و وزارت کشور طرحی را آماده کردند که بیشترین همپوشانی را در ساعات اداری دارد و از روی دیگر بار حمل و نقل عمومی را افزایش نمی‌دهد.

شهردار تهران با تاکید بر این نکته که با افزایش سفر‌های درون شهری مشکل پارکینگ ایجاد می‌شود، افزود: سیاست عمومی ما این است شهروندی با ماشین شخصی به مناطق مرکزی شهر نیاید، اما باید به این نکته توجه کرد که شرایط کرونایی وضعیت را متفاوت کرده است.

حناچی ادامه داد: به دنبال پیدا کردن روش‌های تعادلی هستیم و از این رو می‌دانید در ایستگاه‌های اتوبوس و مترو استفاده از ماسک اجباری شده است و همین امر می‌تواند که فاصله گذاری در مترو و اتوبوس را کمتر کند، زیرا اگر فردی از ماسک استفاده کند احتمال انتقال ویروس کرونا کاهش پیدا می کند.

او در تشریح کمبود پارکینگ در پایتخت بیان کرد: کمبود پارکینگ برای پایتخت درمان کوتاه مدت ندارد و این مشکل می‌تواند در میان مدت و بلند مدت حل شود، اما باید دانست که جنس مصوبات کرونا با شاخص سلامت محاسبه می‌شود و این موضوع وحی منزل نیست که بتوان در آن تجدید نظر کرد.

شهردار تهران افزود: با برداشتن محدودیت‌های ترافیکی در پایتخت تقاضای سفر به مرکز افزایش پیدا کرده است به طوری که من زمانی که میخواهم از دفتر خود خارج شوم ۴۵ دقیقه در ترافیک می‌مانم تا به سر خیابان برسم.

حناچی در تشریح میزان بدهی‌های شهرداری تهران گفت: بخشی از بدهی‌های شهرداری تهران مربوط به دعاوی است که شهرداری با آن درگیر است ، زیرا شهرداری تهران در بخشی با مردم در ارتباط است و در این حوزه دعاوی ایجاد می‌شود که باید اعلام کنم اگر در دعاوی حقوقی شهرداری تهران محکوم شود رقمی بالای ۶۰۰۰ میلیارد تومان باید به اشخاص پرداخت کند.

او با تاکید بر این نکته که اصراری نداریم داد بگوییم چه میزان بدهی داریم، بیان کرد: اگر شهرداری اعلام کند که چند برابر بودجه خود بدهی دارد به زبان ساده بیان می‌کند که ورشکسته است، اما اعتقاد ما این است که با مشکلات مالی نیز می‌توان شهر را اداره کرد.

شهردار تهران افزود: در بسیاری از بخش‌ها میتوان با پروژه‌های گردش مالی ایجاد کرد، اما توجه به این نکته که ما اگر بخواهیم در شهری طرحی را اجرا کنیم که جزء اولویت‌های مدیریت شهری نیست و برای شهروندان مشکلی را ایجاد می‌کند و یا بخواهیم طرحی را با اسم ۷۰۰ میلیارد بودجه شروع کنیم و در نهایت ۷ هزار میلیارد تومان تمام شود به طور حتم با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد.

حناچی ادامه داد: این شکل برنامه‌ریزی که در ابتدا بودجه انجام یک طرح عمرانی را اعلام می‌کنند و زمانی که طرح به پیشرفت ۳۰ درصدی میرسد آنگاه مدیریت شهری مجبور است با هر هزینه‌ای که هست طرح را به پایان برساند و به زبان ساده می‌توان گفت این سیستم راه بنداز و جا انداز است.

او بیان کرد: شاید بسیاری از مدیران شهری قصد برنامه‌ریزی برای اجرای چنین طرح‌هایی را نداشته باشند، اما در کنار آن‌ها ممکن است برخی افراد بال بیان کردن هزینه پایین برای اجرای طرح‌های عمرانی باشند.

شهردار تهران افزود: یک قلم از بدهی‌های شهرداری تهران به یکی از بانک‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان است که وضعیت آن مشخص است.

او با اشاره به این نکته که یک قلم دیگر از بدهی‌های شهرداری تهران به یک بانک دیگر روزی ۱۷ میلیون تومان است بیان کرد: با این وجود در تلاشیم بدهی‌های شهرداری تهران را با تهاتر احصا شده از سوی دولت (طلب شهرداری از دولت) تاخت بزنیم.

شهردار تهران در تشریح مضرات احداث خیابان در پایتخت بیان کرد: در بسیاری از کشور‌ها کانال‌های بسته و حتی فاضلاب‌های پوشیده به مکان‌های عمومی بدل شده که این اقدام موجب شکل‌گیری یک تئوری شده است و ما باید بدانیم که هر چه در شهر خود خیابان احداث کنیم این بدین معناست که می‌خواهیم شهروندان را به استفاده از خودروی شخصی ترغیب کنیم.

حناچی ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها در مناطق مرکزی شهر‌ها نبود پارکینگ داستان می‌شود تا بدین وسیله موجب شود فرد با استفاده از حمل و نقل عمومی به این مناطق تردد کند.

او با اشاره به ایده‌های مدیریت شهری برای برخی از طرح‌های عمرانی پایتخت گفت: پس از برچیدن پل گیشا بررسی‌های انجام شده با همکاری پلیس نشان می‌دهد که می‌توان پل حافظ را از منطقه مرکزی تهران نیز حذف کرد، زیرا بسیاری از طرح‌های عمرانی در زمان اجرای بازی‌های آسیایی در تهران انجام شده است.

شهردار تهران افزود: مطالعات دیگر نشان می‌دهد که گره ترافیکی برخی از معابر پایتخت را می‌توان با انتقال پل‌ها به آن معابر به برطرف کرد که باز هم این موضوع از سوی مدیریت شهری در حال مطالعه است.

حناچی با اشاره به آخرین وضعیت احداث پیاده راه خیابان لاله زار و میدان امام خمینی گفت:در حال انجام مطالعات  ایجاد پیاده راه گسترده در محدوده خیابان لاله زار و میدان امام خمینی هستیم، اما باید به این نکته اشاره کنم که با شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم کشور برخی از برنامه‌ها تغییر کرده است، زیرا شهرداری تهران به دلیل آنکه نهادی درآمد هزینه‌ای است، به واسطه شیوع کرونا و تحریم‌ها از لحاظ درآمدی به مشکل خورده، اما باید تاکید کنم که بسیاری از طرح‌ها با همین شرایط در حال انجام است.

او در تشریح آخرین وضعیت احداث چرخ و فلک چیتگر و نحوه بهره برداری از دریاچه چیتگر گفت: طرح احداث چرخ و فلک چیتگر در مرحله آزاد سازی زمین است، اما باید به این نکته اشاره کنم که احداث چرخ و فلک فرآیند پیچیده‌ای دارد و هنوز سرمایه‌گذاری پیدا نشده تا بتواند طرح را به شکل کلی اجرا کند.

شهردار تهران افزود: مسئولیت بازنشسته‌های شهرداری تهران با خود شهرداری است و من نمی‌دانم چرا این اتفاق افتاده است، زیرا پیش از انقلاب مسئولیت بازنشستگان شهرداری با سازمان بازنشستگی بود.

حناچی با اشاره به این نکته که شهرداری تهران مجبور است و فعالیت‌هایی انجام دهد تا عواید آن به بازنشستگان خود برسد، گفت: متاسفانه یکی از سازمان‌های ورشکسته که تحویل ما داده شد سازمان بازنشستگی شهرداری تهران بود که همکاران من تلاش گسترده‌ای کردند تا این نهاد را روی پای خود نگه دارند که مجموعه دریاچه چیتگر یکی از آن اقدام‌ها بود.

او با اشاره به ظرفیت‌هایی مانند لویزان، تپه‌های عباس آباد، دریاچه شهدای خلیج فارس گفت: بهره برداری از چنین مجموعه‌هایی در کنار مدیریت تعاملی با مناطق شهرداری تهران نیازمند مدیریت متمرکز است و از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت‌های قانونی در اراضی عباس آباد به دنبال تهیه لایحه ای هستیم که با استفاده از روح قانون بتوانیم در دیگر مجموعه‌ها نیز از این ظرفیت استفاده کنیم.

شهردار تهران افزود: موضوع دیگری که در رابطه با محدوده دریاچه چیتگر باید به آن اشاره کنم وجود طرح‌های خوردی است که پیش از تکمیل دریاچه‌چیتگر قرارداد آن بسته شده و بسیاری از آن‌ها مشکلات حقوقی نیز دارند که از جمله آن می‌توان به بام لند اشاره کرد.

حناچی در تشریح جزئیات بهره برداری از مجموعه‌هایی مانند پارک پردیسان گفت: همکاران ما در حوزه محیط‌زیست توجیهات متفاوتی برای پارک‌پردیسان دارند، اما می‌خواهم به موضوع اشاره کنم که ما نیز باید مانند همه جای دنیا وضعیت دولت محلی را به رسمیت بشناسیم و نمی‌توان در شهر مواردی که درآمد زا هستند  ارزش ملک را به دولت مرکزی بدهیم و پس از آن از شهرداری بخواهیم شهر را اداره کند.

او با اشاره به این نکته که باید مراکزی که جنبه گردشگری دارد در اختیار شهرداری قرار بگیرد گفت: اگر ما مکان‌ها و نقطه‌های گردشگرپذیر را خرد کنیم و به دستگاه‌های مختلف بدهیم هماهنگی‌ها جهت بهره برداری از آن و ایجاد درآمد پایدار سخت می‌شود.

شهردار تهران در تشریح جزئیات ضرر ۲۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری ناشی از شیوع ویروس کرونا گفت: از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز بسیاری از فعالیت‌های شهرداری تهران ادامه داشت و این اقدام در حالی بود که بسیاری از مراکز گردشگری و درآمدزای شهرداری تهران مانند برج میلاد و ۹۰۰ مرکز ورزشی تعطیل شده بود.

حناچی ادامه داد: از سوی دیگر شبکه حمل و نقل عمومی ما به ویژه مترو با ۲۴۰ کیلومتر طول و حدود ۱۴۰ ایستگاه با ۸۰ درصد ظرفیت کمتر از ۵ درصد جمعیت را جابجا کرد و در این شکل سربار (هزینه می‌کنیم، اما درآمد نداریم) مترو رقمی در حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات هیات دولت مشکلات مدیریت شهری را به گوش رئیس‌جمهور رسانده است یا خیر گفت: رئیس‌جمهور در بخش لایحه جامع مدیریت شهری نظرات خود را بیان کرد، اما مبانی اجرا همان موانعی است که در اصل ۴۴ قانون اساسی وجود دارد و این موضوع مشکل اصلی شهر ماست باید به این نکته تأکید کرد که هر موضوعی که در شهر استفاده کننده فراوان دارد نقطه نزاع مدیریت شهری است.

شهردار تهران ادامه داد: در بخش دریافت پول از محل صرفه جویی در مصرف سوخت با استفاده از مترو اواخر سال گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان دریافت شد و این چرخ به گردش درآمده است و امیدواریم این رقم به رقم واقعی خود نزدیک شود.

حناچی در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تهران از فرصت بورس و فرابورس توزیع اوراق مشارکت استفاده می‌کند یا خیر گفت: برای مجموعه‌های شهروند، شهر آفتاب و میادین میوه و تره بار می‌توان از ظرفیت بورس استفاده کرد، اما در بخش اوراق مشارکت باید به این نکته اشاره کرد که برای جذب اوراق مشارکت بانک عامل معرفی می‌شود که شهرداری نباید بدهی به آن‌ها داشته باشد و در کنار آن نیز وثیقه‌های مناسب ارائه کند.

او با تاکید بر این نکته که توسعه مترو تهران از محل توزیع اوراق مشارکت است، گفت: برای احداث خط ۱۰ مترو مطالعات اولیه انجام شد و طرح به تصویب شورای عالی ترافیک نیز رسید و ما امروز در حال مذاکره با سرمایه گذار جهت اجرای طرح هستیم.

شهردار تهران با اشاره به این نکته که نرخ بلیط حمل و نقل عمومی در تهران ارزان است، گفت: اگر نرخ بلیط ناوگان حمل و نقل عمومی به نرخ واقعی خود برسد می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد و باید گفت در مقایسه با دیگر کشور‌ها قیمت‌بلیط مترو و اتوبوس در تهران ارزان است.

شهردار تهران در تشریح آخرین وضعیت ارائه لایحه ساختار شهرداری گفت: اصلی ترین مانع در شهرداری تهران فربه بودن بدنه آن است و تا زمانی که مشخص نشود چه تعداد نفر باید درشهرداری حضور داشته باشند و چه میزان از کارها باید برون سپاری شود همواره با مشکل مواجه هستیم.

حناچی ادامه داد: به عنوان مثال در نیمه نخست سال ۹۶ تنها در یک مورد هشت هزار نفر به بدنه شهرداری تهران اضافه شدند و باید گفت یکی از مواردی که همواره مانع از ورود بخش خصوصی می‌شود همین تعداد نیروی کار بالاست زیرا بخش خصوصی به دنبال نیروی کیفی است.

او درباره آخرین وضعیت شکل گیری استارت آپ ها در شهرداری تهران، گفت: در بخش استارت آپ ها لایحه ای به شورای شهر تهران ارائه شد و شهرداران مناطق نیز موظف شدند از استارتاپ ها به ویژه شرکت هایی که مورد تایید معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور هستند حمایت کنند.

شهردار تهران تصریح کرد: در بخش استارت آپ ها به دنبال دو برنامه شهرداری هوشمند و تهران هوشمند هستیم که در فرصت مناسب درباره این طرح اطلاع رسانی می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار