دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بیشترین آمار بیماران تالاسمی در کشور را دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر گفت: هزار ۴۶۸ بیمار تالاسمی ساکن شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

دکتر امینی فرد رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: هزار ۴۶۸ بیمار تالاسمی ساکن شهرستان‌های زیرپوشش این دانشگاه خدمات درمانی دریافت می‌کنند که از مردم نوعدوست انتظار است با اهدای مقداری از خون خود این بیماران نیازمند را یاری رسانند.

دکتر امینی فرد گفت:سه مرکز جامع خدمات بیماران خاص در حوزه دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در شهر‌های ایرانشهر، نیکشهر و چابهار وجود دارد و در این علاوه بر تزریق خون کار مراقبت‌های تکمیلی بهداشتی نیز صورت می‌گیرد و سالیانه بیش از یکصدمیلیاردتومان هزینه درمان این بیماران میشود.

او عمده دلیل گسترش تالاسمی در منطقه بلوچستان را انجام ندادن آزمایش‌های لازم قبل از ازدواج عنوان کرد و افزود: متاسفانه برخی عاقدان محلی بدون در نظر گرفتن آزمایشات قبل ازدواج به جاری کردن عقد اقدام می‌کنند و همچنین مقاومت خانواده‌ها در مقابل سقط جنین تالاسمی ماژور از دیگر علل آمار بالای این بیماری است

او  گفت: مجوز شرعی سقط جنین در سه ماهگی با انجام آزمایشات مخصوص از علما شیعه و سنی گرفته شده و افراد در صورت تشخیص جنین به این بیماری می‌توانند آن را سقط کنند.

امینی فرد افزود:با اقدامات پیشگیرانه بهداشتی و آگاهسازی حدود ۵۰۰عاقد محلی، برگزاری جلسات همفکری با روحانیون و معتمدین و متنفذین خوشبختانه میزان بروز تالاسمی از ۵۸ مورد در سال ۹۲ به ۱۲ مورد در سال ۹۸ کاهش پیدا کرده است، اما هنوز باید تلاش کنیم تا به صفر برسیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر تنها راه جلوگیری از بیماری تالاسمی را انجام آزمایش‌های قبل از ازدواج دانست و به جوانان توصیه کرد: برای جلوگیری از تولد فرزندان بیمار، آزمایش‌های لازم را قبل از ازدواج به درستی انجام دهند.


بیشتر بخوانید:  ۶۵۰ بیمار تالاسمی چابهار نیازمند اهدای خون هستند

کرونا اهدای خون در سیستان و بلوچستان را کاهش داد


انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار