گزارش/

بازی ترافیکی شهرداری با جان مردم به خاطر یک مشت ریال

شهرداری تهران با توجه به عدم تحقق وعده دولت برای تزریق ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، باز می‌خواهد محدودیت‌های ترافیکی را اجرا کند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نیمه اردیبهشت ماه گذشت و حالا تنها ده روز تا پایان این ماه باقی است و همچنان وعده مدیران پایتخت رنگ و بوی عمل به خود نگرفته است، وعده‌ای که از زبان انوشیروان محسنی بندپی مطرح شد و در مصاحبه‌ای اعلام کرد تا پایان اردیبهشت ماه تعداد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه می‌شود، وعده‌ای که در روز‌های کرونایی پایتخت مطرح شد و از سوی بسیاری از کارشناسان و مدیران حوزه حمل و نقل عمومی وعده‌ای دور از دسترس است.

مدیران پایتخت در حالی وعده توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس را از طریق خرید و تزریق ۵۰۰ دستگاه اتوبوس دادند که پایتخت روز‌های سخت مقابله با کرونا را در حال سپری کردن است و این وعده می‌توانست آب سردی بر آتش انتقادات از مدیریت شهری در سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی باشد، اما می‌توان نگاهی انداخت به گذشته که موجب وعده استاندار تهران شد.

بازی ترافیکی شهرداری با جان مردم به خاطر یک مشت ریال

انتقادات از مدیریت شهری زمانی بالا گرفت که با شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی، کمبود ناوگان بیش از گذشته به چشم آمد و تصاویر ارسالی از ازدحام جمعیت در مترو و اتوبوس مُهر تأییدی بر اجرا نشدن فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی بود که موجب شد به واسطه همین کمبود ناوگان، اجرای محدودیت‌های ترافیکی به حالت تعلیق درآید تا مردم کمتر از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند و این اقدام به قول محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران که همواره تندترین انتقادات‌ را با چاشنی طنز بیان می‌کند، اجرای فاصله گذاری خودرویی و آهنی بود.

بازی ترافیکی شهرداری با جان مردم به خاطر یک مشت ریال

با لغو محدودیت‌های ترافیکی در پایتخت میزان سفر‌های درون شهری با حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرد، اما باز هم محدودیت و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی به چشم آمد و همین امر موجب چالش در بین مدیران شهری شد، به گونه‌ای که هر یک از مدیران به شکل ساعتی نظر خود را درباره محدودیت‌های ترافیکی بیان می‌کردند.


بیشتر بخوانید: لغو اجرای طرح‌های ترافیکی در پایتخت تا اطلاع ثانوی/ احتمال بخشیده شدن عوارض اخذ شده 


در ابتدای لغو محدودیت‌های ترافیکی به گفته مدیران، ترافیک در محدوده‌های مرکزی پایتخت به حدی افزایش یافت که این معابر به حالت قفل در آمدند و از سوی دیگر بسیاری نظری بر خلاف نظر مدیران شهری داشتند و لغو اجرای محدودیت‌های ترافیکی را گامی موثر در جهت اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی بیان کردند.

کشمکش مدیران شهری با یکدیگر تا جایی بالا گرفت که فارغ از توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، هر یک وارد رینگ دفاع از ایده خود برای اجرای محدودیت‌های ترافیکی شدند.

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران طرح محدودیت‌های ترافیکی پایتخت از پانزدهم فروردین ماه باید اجرا می‌شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا و مصوبه ستاد مقابله با این بیماری لغو شد.

از همان ابتدای این تصمیم گیری رضایت شهروندان از لغو اجرای محدودیت‌های ترافیکی ملموس بود، به گونه‌ای که این اقدام را امری بسیار لازم در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی بیان می‌کردند.

اما مدیریت شهر تهران کم‌کم ساز افزایش ترافیک و آلودگی هوا را با لغو محدودیت‌های ترافیکی کوک کرد، مشکل برخورد در این موضوع به گونه‌ای بود که هر لحظه و ساعت اظهارنظر‌های متفاوتی از درون مدیریت شهری به گوش می‌رسید.

مصداق اظهارنظر‌های متفاوت را می‌توان در تقابل شورای شهر و شهرداری تهران دید که اعضای شورای شهر به اتفاق آرا موافق ادامه لغو اجرای محدودیت‌های ترافیکی در پایتخت بودند و به گونه‌ای بیان می‌کردند اگر مردم در ترافیک بمانند بهتر است تا در تراکم جمعیت ناوگان حمل و نقل عمومی به کرونا مبتلا شوند.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: باید بپذیریم مزیت‌های لغو اجرای محدودیت‌های ترافیکی بیشتر از اجرای آن است، اما در مقابل یوسف حجت معاونت وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز اعلام کرد ترافیک افزایش پیدا کرده و معابر پایتخت به دلیل لغو اجرای محدودیت‌های ترافیکی قفل شده است.

بازی ترافیکی شهرداری با جان مردم به خاطر یک مشت ریال

این اظهارنظر‌ها در حالی بود که ترافیک در تمام روز نبود و تنها در ساعات کار ادارات و تعطیلی آن‌ها شکل می‌گرفت، اما همین اظهارنظر‌ها کافی بود تا در جلسه شورای ترافیک تهران که در آن نمایندگان وزارت کشور، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور تهران بزرگ حضور دارند تصمیم بر این باشد که طرح ترافیک در پایتخت از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ساعت ۱۹ اجرا شود و تنها بین ساعت ۱۴ تا ۱۶ رانندگان بتوانند یک بار خروج رایگان از محدوده‌های ترافیکی داشته باشند.

عمر اجرای مصوبه شورای ترافیک تهران تنها یک روز بود و عصر اجرای طرح ترافیک، وزیر بهداشت اجرای طرح ترافیک در پایتخت را غیر قانونی اعلام کرد و مجدد اجرای آن را به حالت تعلیق در آورد.

تعلیق طرح ترافیک در پایتخت سبب شد کمیسیون عمران و حمل و نقل ترکیبی را به عنوان بسته ترافیکی پایتخت با ۲۵ بند تهیه کند و پس از برگزاری جلسه مشترک با نمایندگان پلیس راهور تهران بزرگ و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آن را به تصویب برساند و جهت تصویب و اجرای نهایی به ستاد مقابله با کرونا‌ی شهر تهران ارسال کند که در آن باز هم پیشنهاد اجرای طرح ترافیک گنجانده شده بود و این بار ساعت اجرای آن تغییر کرد.


بیشتر بخوانید: آخرین اخبار از بسته ترافیک روزهای کرونایی پایتخت


در بسته پیشنهادی ساعت اجرای طرح ترافیک از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۶ در نظر گرفته شد که خروج خودرو از ساعت ۱۴ تا ۱۶ رایگان است.

اصرار مدیریت شهری به اجرای طرح ترافیک در پایتخت به اندازه‌ای بود که زمزمه کیسه دوزی مدیریت شهری برای کسب درآمد از محل عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک بیشتر به چشم بیاید.

کاهش درآمد‌های شهرداری ناشی از شیوع ویروس کرونا، افزایش هزینه‌ها در حوزه نگهداری ناوگان حمل و نقل عمومی و ضدعفونی آن‌ها از جمله مواردی بود که موجب شد رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در صحن شورای شهر به شهردار تهران برای بخشیدن غیرقانونی عوارض ورود به محدوده‌های طرح ترافیک تذکر دهد تا  پیروز حناچی به دلیل بخشش عوارض و خودرو به دلیل ورود به محدوده‌های ترافیکی بدون مصوبه شورای شهر منجر به پاسخگویی شود.

اظهار نظر‌ها و واکنش‌ها در مقابله با طرح ترافیک به همین جا ختم نشد و مدیریت شهری این‌بار نوک پیکان انتقادات خود را به سمت مسئولان حوزه بهداشت کشور نشانه گرفت که اخذ و یا بخشیدن عوارض ورود به محدوده ترافیکی چه ربطی به بهداشت کشور دارد که آن‌ها برای این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنند.

افزایش پیدا نکردن آلودگی هوا، کاهش ترافیک عمومی شهر و اظهارنظر‌های متفاوت و مقطعی مدیران شهری تبدیل به تیکه‌های پازلی شد که با کنار هم چیدن آن‌ها می‌توان به این نتیجه رسید که مهمترین خواسته مدیریت شهری از اجرای طرح ترافیک، به جریان انداختن دوباره این منبع درآمد است.

اظهارنظر‌ها تا حدی بالا گرفت که در نهایت استاندار تهران آب پاکی را روی دست مدیران شهری ریخت و گفت تا زمانی که فاصله گذاری اجتماعی در ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت نشود، طرح ترافیک در پایتخت اجرا نمی‌شود.

بازی ترافیکی شهرداری با جان مردم به خاطر یک مشت ریال

حال این اظهارنظر را در کنار وعده خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس آقای استاندار قرار می‌دهیم تا به جمع بندی برسیم تا چه زمانی طرح ترافیک در پایتخت اجرا نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: استمرار لغو طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی 


در حال حاضر به گفته مدیران شهری ناوگان حمل و نقل عمومی با کمبود ۳ هزار دستگاه واگن و اتوبوس دست و پنجه نرم می‌کند که کمبود در هر بخش ۱۵۰۰ دستگاه است.

پس از شیوع ویروس کرونا سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی از ۵ میلیون سفر به روزی ۵۰۰ هزار سفر کاهش پیدا کرد و باید به این نکته تاکید کرد که در بخش مترو در حال حاضر ۱۵۰۰ دستگاه واگن در حال خدمت‌رسانی است که تعداد مسافران در روز به بیش از ۵۰۰ هزار نفر برسد، به طور حتم اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی غیر ممکن است.

در بخش اتوبوسرانی با تعطیلی مراکز دانشگاهی و مدارس، اتوبوس‌های خطوط کم مسافر به خطوط پر مسافر انتقال پیدا کرد تا با کاهش سر فاصله اتوبوس‌ها فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود که این ایده نیز با توجه به فعالیت اصناف و بازگشایی مراکز علمی و دانشگاهی و بازگشت اتوبوس‌های تزریقی از سایر خطوط به مسیر‌های اصلی باز هم  موجب می‌شود مدیریت شهری در ادامه اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی به توفیقی دست پیدا نکند.

از سوی دیگر محمود ترفع مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: در هیچ جای دنیا اتوبوس آماده وجود ندارد که ما آن را خریداری کنیم و لازم است اتوبوس مورد نیاز با توجه به شرایط معابر پایتخت در کشور سازنده سفارش گذاری شود.

بازی ترافیکی شهرداری با جان مردم به خاطر یک مشت ریال

یوسف حجت سرپرست وقت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: اگر بخواهیم نگاه حمل و نقلی به موضوع داشته باشیم، با قیمت یک دستگاه اتوبوس می‌توانیم چهار دستگاه مینی‌بوس خریداری کنیم که همین امر در کنار صرفه اقتصادی می‌تواند در فاصله گذاری اجتماعی به ما کمک کند.

سرپرست وقت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر شرایط اقتصادی مناسب باشد و مشکل مالی نداشته باشیم، سفارش امروز خرید اتوبوس ما تا زمان تحویل بازه زمانی سه ماهه را طلب می‌کند و به طور حتم نمی‌توان در اردیبهشت ماه وعده خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را عملی کرد.

بازی ترافیکی شهرداری با جان مردم به خاطر یک مشت ریال

در پایان می‌توان گفت مدیریت شهری پایتخت توانی در تحقق وعده خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را ندارد و تا زمانی که ناوگان حمل و نقل عمومی توسعه پیدا نکند، به توفیقی در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی دست پیدا نمی‌کند.

شکل نگرفتن فاصله گذاری اجتماعی موجب می‌شود که همچنان خواست مردم مبنی بر ادامه لغو طرح ترافیک در پایتخت ادامه پیدا کند و مدیریت شهر تهران فکر تازه‌ای برای منبع درآمد خود از این محل کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تحلیل بسیار خوبی ارائه دادید. برای جلوگیری از رفتارها و احیاناً تصمیمات غیر منطقی برخی مدیران شهری لطفاً به همین ترتیب پیگیری و شفاف سازی کنید. باور کنیم جان شریف همشهریانمان از هر چیزی مهمتر است و تصمیم در این مورد به کمیته مبارزه با کرونا و متخصصین سپرده شده بطوریکه رهبری همین امروز هم بر این نکته اساسی تاکید کردند. در واقع کرونا ثابت کرد که اگر بخواهیم میشود در خصوص بسیاری از موضوعات از موازی کاری و دخالتهای چند گانه پرهیز نمود. از بخش اجتماعی ب خ ج تشکر میکنم.
Germany
ناشناس
۱۶:۵۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
از زمان تاسیس شهرداریها همیشه مردم از آنها گله داشتند.
Iran (Islamic Republic of)
شرايط متفاوت
۱۳:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شهرداري مصوبات خود را بايد بر اساس پيوستهاي اجتماعي ارائه دهد يعني اينكه هر مصوبه نياز به تحقيق و تفحص و پژوهش دارد و اثرات مثبت ومنفي آن را در شرايط زندگي مردم بررسي كنند اگر ساعاتي براي كنترل و ترافيك مطرح ميشود بايد ميزان تردد روزانه و مشاغل كارمندي و كارگري و صنوف در محدوده تردد در نظر گرفته شود و آمار و اطلاعات و دوربين هاي مدار بسته تجربه هاي گذشته ميتواند اثرات مثبت و منفي هر طرح را توجيح كند بنابراين هر دستور عملي نبايد بدون پيوست اجتماعي و زيست محيطي و فرهنگي و اقتصادي آن به تصويب برسد و مردم در شرايط دشوار و سخت اقدامات سخت گيرانه درآمدي شهري قرار گيرند .
Iran (Islamic Republic of)
saeid
۱۱:۱۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفانه شهرداری دلش نمیخواد به مردم خدمت بکنه و فقط دوست داره درآمد برای خودش کسب کنه. متاسفانه شما وضع راهها و خیابانها رو در سطح شهر نگاه کنید. بسیار وضع بدی داره بطوری که باعث چه هزینه های سنگینی به صاحبان خودرو و مردم میشه. اینا همش مورد بی توجهی هستش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
شورای شهری واقعا به چه دردی میخوره؟
Iran (Islamic Republic of)
از مردم
۰۸:۳۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک مشت ریال!؟
مسئولین بخاطر یک مشت یک مشت ریال ها زندگیو برای همه ی ما سخت کردن ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه دولت و چه مسولین
کی پیگیری می کنه؟
چرا اخه اینهنه وعده الکی میدین.
بعد اخرش از ملت مایه میذارین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودشون که با ماشینای آخرین مدل میرن و میان عین خیالشونم نیست. تازه قسطای قرض الحسنه رو هم بانکها پس ندادن. فقط بلدن وعده بدن.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۱۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیچکس فکر مردم نیست
آخرین اخبار