نظارت برطرح های مرتعداری در سمنان

مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان گفت: طرح نظارت بر اجرای طرح‌های مرتعداری شهرستان سمنان با هدف کنترل و جلوگیری از چرای بی رویه دام در عرصه‌های مرتعی اجرا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مریم رحیمی مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان گفت: طرح نظارت بر اجرای طرح‌های مرتعداری در ۴۰ سامان زمستانه شهرستان سمنان، در راستای صیانت از منابع ملی، کنترل و جلوگیری از چرای بی رویه دام در عرصه‌های مرتعی که مهمترین منبع علوفه به شمار می‌رود اجرا شده است.

او افزود: مراتع در اقتصاد منطقه از لحاظ تامین علوفه‌ی مورد استفاده دام و از دیدگاه حفاظت آب و خاک جایگاه ویژه ‏ای را به خود اختصاص داده ‏اند که علاوه بر موارد ذکر شده، در این دو مهم، مدیریت اصولی این اراضی را ضروری می ‏سازد.

رحیمی بیان کرد: ناظرین طرح‌های مرتعداری وظیفه کنترل پروژه‌های اجرا شده در طی سال در هر سامان عرفی و همچنین کنترل ظرفیت مراتع در تیپ‌های مرتعی و بررسی مشکلات بهره برداران و راهنمایی فنی آن‌ها با توجه به طرح مرتعداری مصوب و فعال را دارند و نهایتا با تکمیل فرم‌های نظارت موانع و مشکلات طرح‌های مرتعداری به اداره شهرستان و اداره کل متبوع انعکاس می‌یابد.

مسئول واحد مرتع اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان ابراز داشت: علاوه بر موارد فوق ناظرین طرح‌ها به همراه مامورین یگان حفاظت، با کنترل مواردی از جمله عدم وجود دام مازاد در مرتع، استمرار دامداری و مرتعداری، کنترل زمان ورود و خروج دام در مراتع و پرداخت عوارض پروانه چرا در هر سامان عرفی را بررسی می‌کنند که هدف از اجرای آن اهمیت برقراری تعادل بین دام و مرتع از سوی دامداران ذیحق، استفاده صحیح از پوشش مراتع علاوه بر حفظ خاک و تقویت منابع آب است.

انتهای پیام / م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار