سیر صعودی کشت و تولید زعفران در خراسان شمالی

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت و تولید زعفران در استان سیر صعودی داشته است و رتبه سوم سطح کشت و تولید را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   عبداله یوسفی رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت:سطح ۳۴۳ هکتار زعفران در سال ۸۶ به سطح سه هزار و ۹۹۷ هکتار و تولید ۲۰ تن با میانگین عملکرد ۶ کیلوگرم در هکتار  رسیده است.

یوسفی با اشاره به اینکه زعفران در هشت شهرستان خراسان شمالی کشت و کار می‌شود ،افزود: شهرستان فاروج با سطح دو هزار و ۴۵۳ هکتار و تولید سالانه حدود ۱۴ تن جایگاه نخست را دارد و شهرستان شیروان و اسفراین در رتبه‌های دوم و سوم تولید قرار دارند.

او گفت: ارزش اقتصادی تولید زعفران در خراسان شمالی هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است که ۱۷ درصد ارزش کل تولیدات باغی را شامل می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر افزایش کشت زعفران در استان تاکید کرد و اظهار داشت:در هر هکتار زعفران در مراحل کاشت، داشت و برداشت و فرآوری آن یک شغل مستقیم و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ شغل غیرمستقیم و فصلی ایجاد می‌شود.

او گفت: امکان حذف و جایگزینی باغ‌های آب بر با زعفران، سهولت در کشت مکانیزه و ارزش اقتصادی بالا، سهولت در نگهداری محصول، وجود پنج واحد فرآوری و بسته بندی زعفران با ظرفیت سالانه ۳.۴ تن و امکان صادرات آن از جمله مزایای کشت این محصول است.

یوسفی افزود: کمبود ماشین آلات برداشت مکانیزه، ضعف دانش فنی در محیط تولید، احتمال طغیان آفات و بیماری‌های خاص با توجه به سرعت توسعه کشت، نابسامانی بازار و عدم وجود برنامه‌های صادراتی مشخص، صادرات فله‌ای و نبود فرآوری محصول زعفران از جمله مشکلات و دغدغه‌های حوزه زعفران در استان است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی بر حمایت از کشاورزان زعفران کار تاکید کرد و گفت: تامین تسهیلات ارزان قیمت با هدف استفاده از فن آوری‌های نوین، انجام مطالعات تحقیقاتی، ایجاد مشوق‌های لازم برای سرمایه گذاری در صنایع پس از برداشت و فرآوری، حمایت و تقویت تشکل‌های مرتبط با زعفران در زنجیره تولید، تقویت عملکرد بیمه‌ای محصول و زمینه سازی برای تولید محصول ارگانیک باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.