نشریه آتلانتیک: در شرایط شیوع کرونا، چین به ایران کمک و آمریکا تهران را تحریم می‌کند

نشریه شورای آتلانتیک، طی گزارشی به تفاوت رفتار آمریکا و چین در قبال ایران آن‌هم در بحبوحه شیوع ویروس کرونا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی آتلانتیک طی گزارشی ضمن اشاره به تحریم‌های گسترده آمریکا علیه کشورمان آن‌هم در شرایط شیوع گسترده ویروس کرونا، این مدل رفتاری را با کمک‌های متعدد چین برای مبارزه موثرتر ایران علیه ویروس کرونا مقایسه کرد.

در این گزارش تاکید شده است که پکن علاوه بر ارسال کمک‌های متعدد به تهران اصلا در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کند. 

اندیکشده «شورای آتلانتیک» ضمن تاکید بر استراتژیک بودن رابطه ایران و چین طی ده سال اخیر، تاکید می‌کند که روابط تهران و پکن حتی زیر سایه شیوع ویروس کرونا، مستحکم‌تر هم می‌شود.

این گزارش سپس به مقایسه دو رویکرد متفاوت آمریکا  و چین در بحبوحه شیوع ویروس کرونا می‌پردازد و می‌نویسد: «هنگامی که رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به لغو تحریم‌ها علیه ایران برای مبارزه با ویروس کرونا نشده، چینی‌ها در حال ارسال تجهیزات پزشکی به ایران هستند».

در این گزارش آمده است علیرغم فشار گسترده اقتصادی آمریکا علیه ایران، ارزش داد و ستد ایران و چین در سال ۲۰۱۹ به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

نشریه آتلانتیک در ادامه توسعه روابط بین ایران و شرق آسیا را یک راهبرد بسیار مهم برای ایران ارزیابی کرده است.از جمله همکاری‌های چین و ایران، استمرار خرید نفت و خدمات بانکی آن‌هم در سخت‌ترین شرایط تحریمی بوده است.

نشریه شورای آتلانتیک نهایتا این را هم می‌گوید که تقویت رابطه با شرق آسیا از جمله چین راهبرد بسیار مهمی برای ایران محسوب می‌شود، چراکه پکن هیچ دخالتی در امور داخلی ایران انجام نمی‌دهد.

گفتنی است، تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران فرآیند مبارزه با شیوع ویروس کرونا در کشورمان را با مشکلات متعددی روبرو کرد. ریچارد نفیو، معمار تحریم‌های ضدایرانی آمریکا در این‌باره گفته که معافیت‌های تحریمی در موارد بشردوستانه در این تحریم پیش‌بینی نشده است.

انتهای پبام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار