رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اختصاص ۳۲۹ تخت برای بیماران کرونا در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در مرحله اوج گیری کرونا، ۱۴۲ تخت اشغال شد که کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اختصاص یافته بود.

او با اشاره به برگزاری ستاد ملی کرونا در اسفند ماه پارسال، افزود: در خراسان جنوبی نیز اقداماتی برای این حوزه در نظر گرفته شد. 

دهقانی ادامه داد: اختصاص بخشی مخصوص برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان از جمله این اقدامات بود و ۳۲۹ تخت برای بیماران کرونا و یا بیماران مشکوک به آن اختصاص یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۷۷ تخت ویژه بستری در icu نیز برای بیماران کرونا در نظر گرفته شد، اظهار کرد:  در استان برای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵/۱۰ تخت در نظرگرفته شد که نسبت به استاندارد و میانگین کشوری که برای هر ۱۰۰ هزار نفر ۶.۴ تخت بوده، بالاتراست.

او با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی در استان از ۱۵ اسفند ماه پارسال تصریح کرد:  در این آزمایشگاه ابتدا روزانه ۳۰  مورد آزمایش انجام می شد اما در حال حاضر تا ۲۰۰ مورد در روز نیز نمونه گیری انجام می‌شود.

دهقانی گفت: در استان ۱۷ واحد تولیدی مجوز ساخت ماسک را کسب کردند که یک مورد مربوط به ساخت ماسک n۹۵ است.

راه اندازی ۱۴ مرکز تشخیص و غربالگری برای موارد مشکوک

مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از راه اندازی ۱۴ مرکز برای غربالگری و تشخیص بیماری کرونا در استان خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی این مراکز عدم نگرانی مردم برای حضور در بیمارستان‌ها بوده است.

اوافزود: به دلیل وجود این ویروس، بسیاری از بیماران سایر بخش‌ها از آلودگی بیمارستان‌ها نگرانی دارند، اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد و مردم می‌توانند بدون دغدغه برای انجام اعمال پزشکی خود به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

مهدی زاده ادمه داد: در حال حاضر از مراکز بهزیستی نیز نمونه گیری و غربالگری انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با اشاره به مثبت شدن تست ۶۰۸ مورد به کرونا در استان گفت: در کل استان از ابتدای شیوع این ویروس، ۴ هزار و ۱۶ مورد نمونه گیری انجام شده است که ۳ هزار و ۴۰۸ مورد آن منفی بوده است.

او با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا ۴۴ مورد فوتی در استان وجود داشته است، افزود: در حال حاضر ۶ مورد بستری در بیمارستان‌ها داریم و ۵۵۸ مورد نیز از مراکز درمانی ترخیص شده اند و یا سرپایی بوده و نیاز به بستری شدن نداشته اند.

مهدی زاده با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نمونه گیری‌های استان مثبت بوده است، گفت: بیشترین موارد مثبت با ۴۰ درصد، مربوط به رده سنی ۱۶ تا ۴۵ سال و کمترین میزان نیز مربوط به رده سنی زیر ۱۵ سال با کمتر از یک درصد موارد مثبت بوده است.

اختصاص ۴ بیمارستان در استان برای کرونا

احمدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۴ بیمارستان در ۴ شهرستان بیرجند، قاین، طبس و فردوس بخش مربوط به کرونا را دارند و سایر بخش‌های بیمارستان‌ها، بدون نگرانی و آلودگی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

او افزود: از لحاظ تامین دارو‌های مورد نیاز و منطبق با پروتکل‌های وزارت بهداشت برای کنترل ویروس، مشکلی وجود ندارد.

احمدی با اشاره به عدم وجود کمبود در تهیه اقلام بهداشتی و سایر وسایل و تجهیزات در بیمارستان های درگیر با کرونا، ادامه داد: پزشکان و پرستاران مربوط بخش کرونا در بیمارستان ها نیز در حال فعالیت هستند و مشکلی برای تامین نیروی این بخش نداریم.

تامین ماسک سه لایه و N95 در استان

آهنی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: از ابتدای شیوع کرونا، یک تیم ۲۰ نفره از این معاونت خدمات مربوطه را ارائه می‌کنند.

او از انجام ۲ هزار و ۳۴۰ نفرساعت کار تا پنجم اردیبهشت ماه توسط معاونت غذا و دارو خبر داد و افزود: در روز‌های اول شیوع کرونا، بیش از ۱۳ هزار لیتر مایع ضدعفونی کننده تهیه شد و در اختیار کادر نظام سلامت و ادارات مختلف قرار گرفت.

آهنی ادامه داد: ۱۴ مورد تقاضا برای اخذ مجوز تولید مواد ضدعفونی داشته ایم که به ۵ مورد مجوز داده شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد: از این ۵ مورد، ۴ واحد مواد ضدعفونی سطوح  و یک واحد  نیز به تولید ضدعفونی کننده دست می پردازند.

او تصریح کرد: تاکنون ۴۳ هزار ماسک N۹۵ بین مراکز بهداشتی و ۲۰ هزار عدد نیز بین اصناف و داروخانه‌ها توزیع شده است و ۵۲ هزار لباس و سایر تجهیزات حفاظتی نیز تامین شده است.

آهنی با اشاره به انجام ۳۰ بازرسی از داروخانه‌ها گفت:بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستکش نیز برای استفاده عموم تامین شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بیان درپایان از آمادگی برای موج‌های بعدی  پیش بینی شده کرونا خبر داد و گفت: دستگاه‌ها و تجهیزات آماده تولید محصولات بهداشتی هستند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.