از غسل و دفن فوت شدگان کرونا در فارس تا دوری از خانواده با یک اتفاق جدید

پوشیدن لباس ضد آب و زدن ماسک شیمیایی طلبه های گمنام با زبان روزه در گرمای شیراز تا غسل و کفن و دفن فوت‌شدگان کرونا یک اتفاق جدید در زندگی آنان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در ‌خط مقدم مقابله با ویروس کرونا تنها کادر بهداشت و درمان حضور ندارند بلکه در کنار آنان طلبه ها و روحانیون جوانی به صورت گمنام و داوطلبانه کار غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونایی را دنبال می کنند.

در میان آنان طلبه هایی جوانی هستند که بیش از یک ماه است پدر و مادر یا همسر و فرزندان خود را ندیده اند.

بی هیچ چشمداشتی تنها در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر رعایت مسایل شرعی در دفن فوت شدگان کرونا، پا به عرصه غسل، کفن و دفن این فوت شدگان گذاشتند، آن هم در شرایطی که خانواده متوفیان نیز ترس از نزدیک شدن با جنازه دارند.

رهبر معظم انقلاب دوشنبه در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه گفتند: مکرر از پرستاران، پزشکان و کادر درمانی- بهداشتی تشکر کرده‌ایم که جا هم دارد اما در کنار این‌ها، باید از نیروهای داوطلبِ جوان، بسیجی و طلبه نیز قدردانی کرد که در عرصه‌های سخت و خطرآفرین از جمله غسل و کفن و دفن ورود کردند و این کار دشوار را بر عهده گرفتند.

این پیام تشکر رهبر معظم انقلاب، اشک شوق بسیاری از طلبه ها و روحانیون جوانی که در این عرصه فعالیت می کنند را به دنبال داشت.

برخی با انتشار یادداشت هایی در فضای مجازی خوشحالی خود را از رضایت رهبر معظم انقلاب و تشکر ایشان اعلام کردند.

راهیان نور تا خلق اتفاق‌های جدید در دوران کرونا

حجت الاسلام مجید ایمنی مسئول بخش غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونای گروه جهادی شهید روحانی مدافع حرم محمد مسرور، بلافاصله پس از پیام تشکر رهبر معظم انقلاب از طلبه ها و روحانیون فعال در عرصه غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونا مطلبی با عنوان (یک متن دلی) در فضای مجازی منتشر کرد.

او، بیان کرد: قبل از کرونا قرار بود یک ماه در قسمتی از فضای راهیان نور کار کنم که با برنامه ریزی و برگزاری جلسات،  فضا سازی  و جذب نیرو توجیه و تقسیم مسئولیت شد.

ایمنی، تصریح کرد: تماس گرفتند و گفتند بخاطر شیوع کرونا همه کاروانهای راهیان نور تعطیل هستند اما من یک هفته خواب می دیدم آنجا هستم و خیلی دلم می گرفت.

مسئول بخش غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونای گروه جهادی شهید روحانی مدافع حرم محمد مسرور ادامه داد: نیروها به من پیام می دادند که کاری کنید تا به این سفر برویم اما نشد و بعد از مدتی داخل اتفاقی افتادم که  سر و ته آن معلوم نبود و خیلی جدید بود.

او، افزود: ترس و دلهره قاطی بود با سرزنش دل که فلانی کار روی زمین است، گفتند باید به سردخانه بیمارستان بیایی و از داخل کشو، میت را ببرون بیاوری و کاور را باز کنی و تیمم بدهی و کفن کنی و دوباره کاور را در کشو سردخانه قرار دهی.

ایمنی اضافه کرد: این حرفا را می شنیدم و  صحنه ها را با تاپ تاپ چکشی قلبم تصور می کردم، خلاصه گذشت و امکانات بهداشتی فراهم شد و برنامه غسل شروع شد.

مسئول بخش غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونای گروه جهادی شهید روحانی مدافع حرم محمد مسرور اظهار کرد: نیروی بیشتری باید جذب می شد، در صحبت و جذب دلهره داشتم، دوست داشتم قبول کنند چون نیرو نبود اما بعد به خودم می گفتم حالا اگر قبول کردند، اگر خدای نکرده به کرونا مبتلا شدند چه کار کنم؟

او، گفت: نیروها جمع شدند و آموزش دیدند و من هنوز دلهره داشتم و نمی توانستم بعدش را تصور کنم، شب ها خواب می دیدم و روزها گوش هایم از فکر کَر میشد و خانواده های افراد را تصور می کردم و با شهدا صحبت می کردم و از آن ها کمک می خواستم.

عضو گروه جهادی شهید مسرور بیان کرد: دلم می خواست با بقیه صحبت کنم اما نمی شد، این روزها گذشت و تصور این چیزهایی را که دیدم نمی کردم، نیروی پاکار داشتیم، نیروی باصفای خادم الشهید داشتیم، نیروی کار بلد داشتیم و این صحنه ها خیلی جدید بود.

ایمنی تصریح کرد: اینجا با همه جا فرق داشت، خاک هویزه نبود اما صلابت کار خادمی را دیدم، شن های فکه نبود اما عشق به کار را دیدم، گل پر دست کسی نبود اما حس غریب غروب شلمچه را دیدم.

او، ادامه داد: من نیت شکر روزه را دیدم که سیدی به خاطر شکر، روزه می گرفت و سپس اموات مبتلا به کرونا رو با احترام تجهیز می کرد.

عضو گروه جهادی شهید مسرور افزود: من اشک نیروها را پای جنازه ای دیدم که هیچ کس بالای سر آن نمی آمد، من ساعت ۱۱ظهر تشنگی نیروها را در دو دست لباس ضد آب در ماه رمضان دیدم.

ایمنی اضافه کرد: من احساس درد فک و سر بچه ها را بخاطر تحمل چند ساعته ماسک شیمیایی دیدم.

او، اظهار کرد: این روزها مشاهده کردیم بعضی نیروها سعی می کنند متوفی را تنها نگذارند و وقتی همه برای استراحت بیرون می آیند آن ها بالای سر متوفی می نشینند و  آرام آرام صحبت می کنند و هر از گاهی نیم نگاهی به آسمان می کنند و از پنجره چیزی می گویند.

عضو گروه جهادی شهید مسرور گفت: من سلام دادن دسته جمعی نیروها سمت شش گوشه اباعبدالله(ع) را پس از کفن کردن متوفی دیدم، همچنین نفس نفس زدن نیروها بخاطر سنگینی پیکر را دیدم.

ایمنی بیان کرد: من سلام دادن دسته جمعی نیروها سمت شش گوشه اباعبدالله(ع) را پس از کفن کردن متوفی دیدم، همچنین نفس نفس زدن نیروها بخاطر سنگینی پیکر را دیدم.

تشکر رهبر معظم انقلاب برای من کافی است

او، تصریح کرد: من سلام دادن دسته جمعی نیروها سمت شش گوشه اباعبدالله(ع) را پس از کفن کردن متوفی دیدم، همچنین نفس نفس زدن نیروها بخاطر سنگینی پیکر را دیدم.

ایمنی ادامه داد: این نیست که دغدغه ای نسبت به سلامت نیروهای خود و خودمان وجود نداشته باشد و چشم و گوش بسته وارد کار شویم بلکه حواسمان به همه چیز است.

عضو گروه جهادی شهید مسرور افزود: هر کدام از طلبه ها که می خواستند به این حوزه وارد و دچار فضای احساسی شدند به آن ها می گفتیم ما شهید نمی خواهیم بلکه ما نیروی کاری می خواهیم و هر کسی که می‌خواست به این عرصه بیاید بر اساس احساس وظیفه بود و آن چه می خواستیم حاصل شده است.

او، اضافه کرد: در اوایل غسل، کفن و دفن فوت شدگان برای طلبه ها و روحانیونی که در این عرصه فعالیت می‌کردند بسیار سخت بود اما در حال حاضر وقتی رفتار و رضایت خانواده فوت شدگان را می بینیم سختی ها آسان می شود، طلبه ها و روحانیون فعال در این عرصه دلسوزانه فعالیت می کنند.

ایمنی اظهار کرد: چندین مرتبه پیشنهاد مالی به روحانیون و طلبه های فعال در این عرصه صورت داده شد اما طلبه‌ها چک ۲۰ میلیونی  و غیره را رد کردند.

عضو گروه جهادی شهید مسرور  تاکید کرد: من زحمات و سختی‌های طلبه‌ها و روحانیون فعال در این عرصه را مشاهده می کنم، یکی از دغدغه‌های مهم این بود که چگونه می توانیم از این افراد تشکر کنیم چند روز بود که به دلیل تخلیه انرژی حالم کمی خوب نبود اما پس از شنیدن پیام رهبر معظم انقلاب دلهره عجیبی در دلم ایجاد شد و قلب من کامل صاف شد و دیگر چیزی نمی خواهم.

او، گفت: همین تشکر رهبر معظم انقلاب برای من کافی است، همین که لبخند رضایت بر لبان رهبر معظم انقلاب مشاهده می‌شود یعنی امام زمان(عج) نیز از کار ما راضی است و ما چیز دیگری نمی خواهیم.

اشک شوق و خوشحالی از تشکر رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام والمسلین میثم همایی معاون تهذیب حوزه های علمیه استان فارس و یکی از روحانیون فعال در عرصه غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونایی نیز از گریه خود پس از شنیدن پیام تشکر رهبر معظم انقلاب سخن گفت.

او، بیان کرد:روز گذشته با خودرو خود در حال رفتن به خانه بودم که صحبت های رهبر معظم انقلاب را شنیدم و اشک ریختم.

همایی تصریح کرد: اوایل شیوع ویروس کرونا در استان فارس، فوت شدگان کرونایی با تیمم دفن شدند و مشکلاتی وجود داشت و خانواده ها دغدغه هایی داشتند اما از زمانی که روحانیون و طلبه ها به این عرصه وارد شدند، دغدغه مذهبی و دینی مردم و نگرانی های آنان برطرف شد.

معاون حوزه های علمیه استان فارس ادامه داد: مردم نگران بودند که افرادی که از دنیا می روند مسایل شرعی آنان در بحث غسل، کفن و دفن رعایت می شود یا خیر؟

او، افزود:  پس از فتوای رهبر معظم انقلاب در کارگروه سلامت معنوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از متخصصین امر دعوت شد و این بحث مطرح شد که طبق پروتکل های بهداشتی می توان مسایل شرعی را در بحث دفن شدگان کرونایی رعایت کرد.

همایی اضافه کرد: با همکاری مسئولان جامعه روحانیت شیراز و مدیریت حوزه علمیه استان فارس و حمایت های نماینده ولی فقیه در استان فارس این امر را عملیاتی کردیم.

معاون حوزه های علمیه استان فارس اظهار کرد: فضایی برای غسل و کفن فوت شدگان فراهم شد و طلاب و روحانیون بزرگوار و برخی از دانشجویان و افرادی که دارای شغل آزاد بودند نیز به صورت جهادی وارد این عرصه شدند.

او، تاکید کرد: همه به اتفاق فتوای رهبر معظم انقلاب را به جدیت پیگیری کردند و تا به امروز نیز کار در حال انجام است.

معاون حوزه علمیه استان فارس گفت: غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونایی یک واجب شرعی و کفایی است که باید یک تعداد این کار را انجام دهند تا از گردن افراد جامعه ساقط شود، طلبه ها اقدام کردند تا این واجب کفایی از گردن بقیه ساقط و کار انجام شود.

همایی بیان کرد: افراد حاضر در این کار انگیزه ای جز رعایت مسایل شرعی و لبیک به فتوای رهبر معظم انقلاب نداشتند و خودشان را خادم مردم می دانند و در عرصه های مختلف خدمتگزار مردم هستند.

او، تصریح کرد: بیشترافراد و طلبه ها و روحانیونی که در بحث غسل، دفن و کفن فوت شدگان کرونایی فعالیت می‌کنند روز گذشته پس از شنیدن تشکر رهبر معظم انقلاب بسیار خوشحال و خرسند شدند.

معاون حوزه علمیه استان فارس ادامه داد: تنها چیزی که ما را در این عرصه خوشحال کرد این بود که توانستیم گوشه‌ای از خواسته رهبر معظم انقلاب را جامه عمل بپوشانیم.

همایی افزود: در این ایام طلبه‌ها در عرصه‌های مختلف از جمله غسل کفن و دفن اموات کرونایی، توزیع ماسک، ضدعفونی معابر، حضور در بیمارستانها و کمک به کادر درمانی و حضور در منزل اموات کرونایی و عرض تسلیت به خانواده آنان از طرف جامعه روحانیت شیراز خوش درخشیدند.

او، اضافه کرد: امیدوارم که خداوند به همه ما توفیق دهد تا بتوانیم پیرو ولایت باشیم و گام‌های بیشتری را در خصوص منویات رهبر معظم انقلاب برداریم.

معاون حوزه علمیه استان فارس  اظهار کرد: طلبه ها و روحانیون استان فارس در این ایام کار غسل، کفن و دفن حدود ۸۵ نفر از فوت شدگان کرونایی را انجام دادند.

همایی گفت:  ۴۰ نفر از طلاب و روحانیون خواهر و برادر در این کار فعالیت کرده و می کنند.

دوری بیش از یک ماهه طلبه ها از خانواده

حجت الاسلام مرتضی علیشاهی عضو گروه جهادی روحانی شهید مدافع حرم محمد مسرور که در موضوع غسل ، کفن و دفن فوت شدگان کرونا فعالیت می کند، نیز گفت: در استان فارس و شهر شیراز در ابتدا اموات کرونایی را تیمم می دادند اما برای احترام به میت که ما برای افراد هم در حالت حیات و هم در زمان مرگ حرمت قائل هستیم و با توجه به سفارش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه باید فوت شدگان کرونایی غسل داده شوند به کمک سایر طلبه ها روحانیون پیگیری‌های انجام دادیم.

او، بیان کرد: با دانشگاه ‌علوم‌ پزشکی رایزنی شد که پروتکل های بهداشتی برای ما تعریف شود و اعلام کردند با توجه به این پروتکل ها می شود اموات را غسل داد.

علیشاهی تصریح کرد: شرایط غسل اموات در قبرستان دارالرحمه شیراز فراهم شد و اموات در مهلت تعیین شده غسل داده می‌شدند.

عضو گروه جهادی شهید مسرور ادامه داد: از آنجا که کسی به دلیل نگرانی و ترس به سراغ اموات نمی‌آمد طلبه ها و روحانیون به شکل جهادی و خودجوش و با اصرار خود وارد این عرصه شدند تا اموات را غسل دهند.

او، افزود: پس از ۱۰ روز از شیوع ویروس کرونا در فارس  بحث غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونایی به طلبه ها و روحانیون واگذار شد و این روند همچنان ادامه دارد.

علیشاهی اضافه کرد: فضای فراهم شده برای غسل، کفن و دفن فوت شدگان کرونا فضای مناسبی نیست و امکانات موجود در این فضا در حد امکانات اولیه است اما طلبه‌ها و روحانیون کار خود را پیش می برند.

عضو گروه جهادی شهید مسرور اظهار کرد: برخی از طلبه ها که در این عرصه فعالیت می کنند خانواده خود را به شهرستان فرستادند و بیش از یک ماه است که خانواده و حتی  فرزند کوچک  خود را ندیده اند برای اینکه این کار به نتیجه برسد.

او، گفت: در ابتدا تعداد طلبه ها و روحانیون فعال در این عرصه سه الی چهار نفر بودند و مشکلات زیاد بود اما کم کم تعداد افراد افزایش یافت و کار به صورت شیفتی دنبال شد.

علیشاهی بیان کرد: با وجود کمبود امکانات و سختی کار، طلاب و روحانیون این کار را با عشق و علاقه و با اعتقادی که دارند انجام می دهند و چشم داشتی در این زمینه ندارند و شکرگزار هستیم که این کار به گردن ما افتاده است و آن را انجام می دهیم.

عضو گروه جهادی شهید مسرور تصریح کرد:  از لحظه خروج فوت شدگان کرونا از بیمارستان تمام اقدامات لازم تا دفن توسط طلاب و روحانیون انجام می شود.

او، ادامه داد: ما به عنوان کسی که خود را یک سرباز کوچک در خط مقدم مبارزه با کرونا خود را مکلف می‌دانیم تا به فرمایش های رهبر معظم انقلاب لبیک بگوییم و اگر کاری را انجام داده ایم به عنوان وظیفه و دینی هست که نسبت به انقلاب به گردن ما وجود دارد و تا زمانی که توان داشته باشیم این راه را ادامه می دهیم.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.