گزارش/

بازار داغ موتورسیکلت‌های ۲۰۰ میلیونی!/ تکلیف قیمت‌گذاری موتورها چه می‌شود؟

به گفته برخی از فروشندگان، افزایش قیمت تنها در موتورسیکلت‌های سنگین با حجم بالای ۲۵۰ سی سی بوده و موتورسیکلت‌های ایرانی افزایش قیمت چندانی نداشته است.

///به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند روزی می شود که خبر افزایش قیمت خودرو در رسانه ها داغ شده است،  اما در کنار آن افزایش قیمت موتورسیکلت کمتر به چشم می خورد.

در این ایام سری به بازار موتور سیکلت زدیم و شاهد افزایش نجومی این وسایل حمل نقل پرطرفدار بین جوانان بودیم. به گفته کارشناسان صنعت تولید موتورسیکلت یکی از علت های افزایش قیمت موتور عدم عرضه به بازار است.

جیب مردم توان خرید موتور را هم دیگر ندارد

به گفته برخی از فروشندگان افزایش قیمت  تنها در موتورسیکلت های سنگین با حجم بالای ۲۵۰ سی سی بوده و موتورسیکلت های ایرانی افزایش قیمت چندانی نداشته است، اما با کمی پرس و جو در بازار مشاهده کردیم، موتورسیکلت هوندا که ارزان ترین موتورسیکلت ایرانی بازار است، رشد چهار برابری داشته و قیمت آن از پنج به ۱۹ میلیون تومان رسیده و حالا این افزایش قیمت‌ها  رکود بازار موتورسیکلت را رقم زده است.

در بازار موتورسیکلت تهران شاید بتوان چهار گروه موتورسیکلت را تقسیم‌بندی کرد. گروه نخست ارزان‌ترین‌ها با حجم موتور ١٢٥ سی‌سی هستند که از رنج قیمتی ٧ میلیون تومان شروع می‌شوند و تا ٢٠ میلیون تومان هم در بازار وجود دارند. گروه دوم موتورسیکلت‌های با حجم موتور ١٣٥ تا ٢٠٠ سی‌سی هستند که با رنج قیمتی حداقل ٢٠ تا ٤٠ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسند.

گروه سوم موتورسیکلت‌ها، محصولات با حجم موتور ٢٥٠ سی‌سی هستند که از حدود ٤٠ میلیون شروع می‌شوند و تا ١٠٠ میلیون تومان ارزش دارند. تا این‌جا هیچ کدام از این موتورسیکلت‌ها برای تردد نیاز به مجوز نیروی انتظامی ندارند، اما در گروه چهارم موتورسیکلت‌ها که شاید به آن‌ها بتوان موتورهای لوکس گفت، با حجم موتوری بیش از ٢٥٠ تا ١١٠٠ سی‌سی هستند. موتورسیکلت‌هایی که قیمت آن‌ها از ١٠٠‌میلیون تومان شروع می‌شود و تا ٢٠٠ میلیون تومان هم می‌رسد.

این روزها نه خودرو می توان خرید نه موتور!

محمد خادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم‌ یدکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت موتور سیکلت در بازار، گفت: موتور سیکلت هایی که در بازار وجود دارند افزایش قیمت زیادی نداشته و موتورسیکلت های حجم بالای  ۲۵۰ سی سی افزایش قیمت داشته است. 

او بیان کرد: این دسته از موتورها پلاک نمی شوند حتی اگر در بازار به اسم موتور سنگین به فروش  برسند. 

(گزارش) بعد از خودرو نوبت به موتورسیکلت رسید؛ رشد نجومی قیمت ها در بازار فروشتاخت و تاز قیمت موتورسیکلت در بازار/ واکاویی رکودی که گریبانگیر شده است/ خودرو و موتورسیکلت دست نیافتی شده اند

رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم‌ یدکی تشریح کرد: عدم عرضه این محصول در بازار باعث افزایش قیمت موتور سیکلت شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز بر بازار موتورسیکلت تاثیرگذار است، تصریح کرد: این امر سبب می‌شود که قدرت خرید و تولید کاهش پیدا کند. ما کشور هند موتورسیکلت خریداری می‌کنیم، اما شرایط تحریم‌ها باعث شده که این خرید به حداقل برسد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت با عدم عرضه موتور در بازار قیمت قطعات یدکی آن ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته خادم منصوری، امیدواریم که قانون دست و پاگیر کمتر شود تا این بازار بتواند تولیدات خود را در بازار بیشتر کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت معتقد است که در حال حاضر بازار موتورسیکلت راکد است و یکی از علت های آن هم افزایش قیمت به شمار می رود. این در حالی است که اگر عرضه‌ای در بازار نباشد به طور قطع، قیمت‌ها بالا می‌رود.

منصوری در ادامه تصریح کرد: زمانی که قیمت‌ها متعادل شود این امر می‌تواند دست دلالان و سودجویان را در بازار کوتاه کند. در صورت حمایت دولت و مسئولان از این صنف به‌طور قطع بازار موتورسیکلت وضع بهتری به خود می‌گیرد.

عاشقان موتورسیکلت سواری حسرت به دل مانده اند

بهمن ضیاء مقدم دبیر انجمن واردکنندگان موتورسیکلت ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت موتور سیکلت در بازار، گفت: افزایش قیمت موتور باید منطقی صورت بگیرد. یکی از دلایل افزایش قیمت موتورسیکلت، افزایش نرخ ارز است که در حال حاضر این وسیله حمل و نقل با نرخ ارز آزاد وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه دریافت گواهی اسقاط نیز در افزایش قیمت موتور موثر است، گفت: موتور سیکلت با قیمت نرخ ارز آزاد خریداری می شود که همین امر باعث افزایش قیمت این وسیله حمل و نقل می شود علاوه بر این گواهی اسقاط که حدود ۴۰۰ هزار تومان است باعث افزایش قیمت موتور می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: قیمت موتور سیکلت باید به صورت منطقی افزایش یابد که دلیل آن هم بالا رفتن نرخ ارز است، اما افزایش دو برابری قیمت موتور سیکلت ناشی از سو مدیریت است.

افزایش قیمتی که داد مردم را در آورده است

میرشفیعی یکی از خریداران موتورسیکلت در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر افزایش قیمت موتور گفت: چند ماه پیش قصد خرید موتور سیکلت را داشتم که برخی گفتند دست نگه دار قرار است قیمت آن کاهش یابد، اما پس از گذشت مدتی خبر از کاهش قیمت نبود.

او بیان کرد: زمانی که نگاهی به قیمت موتور سیکلت بیندازید متوجه می شوید که این وسیله حمل و نقل در کنار خودرو در سایه بی توجهی رسانه‌ها و بررسی نشدن قیمت افزایش یافته است به طوری که یک موتورسیکلت طرح هوندا CG۱۲۵ از ۵ میلیون تومان به ۱۴ تا ۱۹ میلیون تومان رسیده است.

به گفته این خریدار، موتورسیکلت یک وسیله نقلیه ویژه برای قشر ضعیف جامعه  است که دیگر نمی توان این وسیله حمل و نقل را خرید.

واکاوی رکودی که بازار مورتورسیکلت فروشان را گرفته است

حجازی، مدیرعامل یکی از کارخانه های موتورسیکلت گفته است که بازار موتور‌های لاکچری در انحصار عده‌ای خاص است و قیمت‌گذاری آن هم سلیقه‌ای انجام می‌شود.کسی که حاضر است برای خرید یک موتور ٢٠٠ میلیون تومان پول دهد، خیلی در قیدوبند این نیست که قیمت جهانی این موتور چقدر است و یک کالا را چقدر گران‌تر از قیمت واقعی آن خریداری می‌کند.

رشد قیمت موتورسیکلت، قدرت خرید افراد را کاهش داده و عاملی شده تا حجم عرضه و تقاضا و کسب‌وکار واحد‌های صنفی موتورسیکلت فروشی به شدت کاهش یابد که در این شرایط انتظار می رود تا بتوان با افزایش عرضه قیمت این کالا را کاهش داد تا قشر ضعیف جامعه بتوانند به این کالا بهتر دسترسی داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۶ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
موتور ۳ میلیون بود ضربدر ۴.۵ میشه ۱۳ میلیون . قیمت نو
ولی الان ۱۸و ۱۹ میلیونه
بعد همه قطعات ساخت داخله
تولید ه فایده است
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
موتور هوندا ۱۲۵ الان ۱۶ میلیونه
۱۵۰ هوندا ۱۸ میلیونه
مشکل خرید دسته دومشه . چون دسته دوم ۹۵ گذاشتن ۱۳ میلیون
مشکل خرید دسته دومشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام این افزایش قیمت موتورسیکلت ها بخاطر عدم نظارت دولت و سازمان حمایت بر سازندگان موتورسیکلت و همچنین دلال بازی در این بازار می باشد . همین دلال ها در فضای مجازی تعداد زیادی موتور طرح وسپا که بیشتر شبیه اسباب بازی هستند تا موتورسیکلت با قیمت های بین 130 تا 150 میلیون تومان برای فروش گذاشته اند و هر ساعت بر قیمت انها اضافه می کنند .همین موارد که در سایت ها بسیار دیده می شود خود عامل گرانی موتور سیکلت تولید داخل و وارداتی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
موتورسیکلت یک وسیله نقلیه ویژه برای قشر ضعیف جامعه است که دیگر نمی توان این وسیله حمل و نقل را خرید.خیلی از مردم با موتور سیکلت امرار معاش خود و خانواده شون را انجام می دهند که با این قیمت ها سرسام آور دیگه نمیتونن موتور هم بخرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام اینها زیر سر دولت و دستگاه نظارتی آنها میباشد تا وقتی دولتی و دستگاه های نظارتی آن بی خیال باشند قیمتها سرسام آور و سودجویان همچنان در حال جولان خواهند بود در این میان باز هم قوه قضاییه باید وارد شود بابا اول مقصر را دادگاهی کنید بعد بقیه رو .... مجلس که قربونش برن گذاشته تو طاقچه بخیال فقط اونهایی که به دولت قول داده و برای مجلس بعدی دست و پاگیرباشد را تصویب می کند مانند رای نماینده گان حالا که دارن میرن میخواهند رای نماینده گان را علنی کنند چرا تا حالا نکردید . خدا عاقبت ما را بخیر بگرداند با این جماعت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا باشگاه خبرنگاران یه خبر درباره ی بازار متوحش موتور نمیره .
دیب یه سریال نگاه میکردم خیلی قدیمیم نبود شاید برای حدود 10 سال پیش بود توش گفت قیمت 200-300 هزار تومن
ولی الان 20 میلیون تومن همون موتور قیمتشه تقریبا 100 برابر شده بریم انشالله برا 1000 برابر شدن .
یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلطان موتور رو هم بگیرد اعدامش بکنید
هندا 19 تومنی بشه 49 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما کلا مشکلتون با رفاه مردمه به شما چه ربطی داره کسی موتور بالای ۲۵۰سی سی بخره که میاید میگید هرچقدرم گرون‌تر بخره تو قید گرون خریدنش نیست مگه حرف از حقوق بشر و آزادی نمیزنید کدوم یک از این وسایل تو کشور های دیگه اینجوری میفروشن.
کی دیده یه اپاچی ۲۰۰از قیمت ۵میلیون به۵۷میلیون برسه در طول کمتر از ۲سال؟اخه کی سوار ۱۲۵ میشه کمر ادم رو نابود میکنه لامصب.
حرف آخرم
ما که نمیتونیم حقمونو بگیریم ولی به خدا واگذارتون میکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوچرخه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خوبی
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۴:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام چرا با اینکهقیمت خودرو مورد تایید قرار گرفته و تعیین شده هنوز قیمتها نجومیه ؟ شما هم که از بررسی موضوع کنار کشیدید نکنه میترسید پیگیر موضوع باشید چون فقط شماها حرف مردم را به گوش بالاییها میرسونید و پیگیری شماها باعث اجرایی شدن مصوبه قیمت میشود ممنون میشدم بررسی کنید تا به نتیجه برسد
Canada
امیر
۱۴:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
البته تو قیمت هایی که گفتید هوندا کلیک150 الان حدود80تومنِ
متأسفانه
Canada
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا چی باید گفت.
125که واقعا موتور محبوبی هست ولی کیفیت چندانی نداره و به قولی از رده خارج الان بالا7تومن معامله میشه.و شاهد اینیم که فرشنده و کارخونه دار داره از بی نظارتی و اقتصادی بودن بعضی محصولات سو استفاده میکنه ی وقتی میگفتی ماشین خوب نشد چند وقت کار میکنم ی پراید میخرم یا برا موتور میرفتی سمت 125 اما الان چی؟
تو زمینه موتور هم که الان واقعا شرکت سازنده نداریم همه مونتاژ اونم فقط 125
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالب اینجاست تو تلویزیون یه تبلیغ پخش کردن 50 میلیون کمک هزینه خرید موتور جایزه میداد یعنی پول انقدر با ارزش شده که با پنجاه ملیون میشه فقط موتور خرید
تشکر از مسئولینی که فقط نگاه می کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
توی همه کالاها این افزایش چندبرابری اتفاق افتاده دنبال دلیلش نباشید علتش فقط و فقط پول بی ارزشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
موتور با حجم بالای ۲۵۰ سی سی خودش باعث فساد و دزدی و عدم دسترسی پلیس به راکب های آنها میشود و تمام خلاف کار ها از همین موتور ها استفاده میکنند بخاطر کنترل قیمت ، عامل ارتکاب جرم را زیاد نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
تفکرات معیوب بیشتر باعث فساد و ارتکاب جرم میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
عامل گران شدن افسارگسیخته خودروشرکت های جک_ام وی ام_ وبهمن خودرو(کارا۲۰۰۰)میباشندکه بدون ضابطه ودلیل۲الی۳ماه بیش از۳۰الی۴۰درصدروی قیمت های خودگذاشته وباعث تورم گرانی وهرج ومرج اقتصادی درکل جامعه میشوند.لذاخواهشمنداست باپی گیری موردهای فوق که موثق میباشدجهت تعدیل وکاهش قیمت های این سه شرکت اقدام عاجل نموده وازافزایش قیمت های این سه خودروسازبه جدممانعت نمایبد.وانت کارا۲۰۰۰ظرف۳ماه حدود۴۰میلیون تومان ازطرف شرکت بهمن موتورافزایش قیمت داشته که علت آن نامعلوم است وکسی هم جوابگونیست که نیست این یعنی هرج ومرج درقیمت گذاری وبی ارزش شدن پول ملی؟؟؟؟!!!!!
اگرجلوی افزایش قیمت این سه خودروفروش گرفته شودوقیمت های این سه خودروسازبه۵ماه پیش برگردد
قیمت خودروهاکنترل وکاهشی میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
ملت هشدار
میخوان موتور رو گران کنن
سریع بخرید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه روزی میرسه که هوندا 125 میشه 90 میلیون
ببین کی گفتم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه روزی میرسه که هوندا 125 میشه 90 میلیون
ببین کی گفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خب قیمت دلار 4 با 5 برابر شده طبیعی است که ارزش ریال پایین آمده و باید قیمت همه اجناس از جمله خودرو، موتورسیکلت، تبلت و ... بالا رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو یا موبایل فروشی یا تبلت فروش
خجالت نمیکشی موتور ۱۳ تومنی شده ۳۰ ملیون دلار مگ چقد رفته بالا
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
کی ارزش ریال رو پایین آورد ناشناس?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
موتور ۱۲۵ چینی که الان تو بازار موجوده بیشتر از بقیه موتور ها مورد نیاز هست متاسفانه قیمتش از یک یا دو میلیون.، به بالای ۱۰ میلیون رسیده که کیفتش بسیار پایین تر از مدل دهه ۷۰تا۸۰
France
رامین
۱۱:۳۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
"موتور سیکلت هایی که در بازار وجود دارند افزایش قیمت زیادی نداشته"

سیر از گرسنه خبر نداره سوار از پیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالبه همه چی با دلار حساب میشه بالا میره با گرون شدن دلار ولی ارزون نمیشه، جالبتر اینجاست حقوق کارگر با دلار حساب نمیشه ولی محصول نهایی شرکت‌ها با دلار حساب میشه، این عدالت نیست این ظلم هست این دوگانگی است
Belgium
خاوری
۱۰:۴۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.کی گفته موتوذسیکلت ایرانی گرون نشده؟!!!موتورچهارمیلیونی شده ۱۵ میلیون دیگه گرونی چجوریه؟؟؟بیشترازسه برابرشده نزدیک چهاربرابرقیمتش بالارفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خرچنده؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۰:۳۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خودم پاییز قیمت اپاچی 200 رو گرفتم 28میلیون الان شده 47 تومن و ان اس200 نیو 38 میلبون بود شده 62 میلیون.مگه چقدر ارز گرون شده که این همه رو قیمت موتور اومد. لعنت به مسئولین بی کفایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقا این دلالها موتور ها رو انبار کردن بیشتر لوازم موتورهای ایرانی داخلی است یه چرخ هندا که هشتاد هزار تا صدهزار تومان بود رسیده به چهار صد هزار تومان مردم قدرت خرید ندارند خیلی‌ها با این وسیله نونشونو در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۴۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
موتورهای با حجم بالای 250 سی سی هم باید پلاک شوند و مثل بقیه موتورها بتوانند تردد کنند. این راکب موتور است که هنگام تخلف باید جریمه شود. می توان با موتور 1000 سی سی هم درست و مطابق قوانین رانندگی کرد.
Iran (Islamic Republic of)
سید
۰۹:۰۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
من cg125 رو در تهران به قیمت سه میلیون تومن میدم .
اسدالله بیرانوند
پاکدشت .
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۱:۴۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه مدلی؟
چه مدلی رو ۳میلیون میفروشی لابد پدر بزرگه
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۰:۱۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدل صفر . موتور خشک من بهت میدم سه میلیون تومن.
من حلال حروم میکنم مثل بقیه نیستم.
اسدالله بیرانوند
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۸:۳۵ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
موتور فروشی ها تبدیل شدن به دوچرخه فروشی
دوچرخه فروشی ها تبدیل شدن به دسته دوم سوم فروشی و فروختن دوچرخه های قدیمی
آخرین اخبار