از آمبولانس تا DNA / اختراعات و کشفیات مهمی که از دل بحران خلق شده‌اند

در دل بسیاری از بحران‌های اساسی که در گذشته جهان را تحت تأثیر قرار داده است نوآوری‌ها و اختراعاتی متولد شده‌اند که جهان را متحول کرده اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با نگاهی به تاریخ، ما حداقل ۳۰ اختراع و اکتشاف انقلابی را شاهد خواهیم بود که در دل بحران‌های اجتماعی و اقتصادی بین‌المللی متولد شده اند. در این مطلب سریالی قصد داریم به معرفی این ابداعات و اختراعات تاریخی و ارزشمند بپردازیم:

جنگ‌های ناپلئونی: آمبولانس
جنگ‌های ناپلئونی به مجموعه‌ای از جنگ‌ها گفته می‌شود که در دوره حکومت ناپلئون بناپارت بر فرانسه بین امپراتوری اول فرانسه و متحدانش از یک‌سو و نیرو‌های متغیر ائتلاف بین سال‌های ۱۸۰۳ تا ۱۸۱۵ میلادی رخ داد. از حوادث مهم آن، فروپاشی امپراتوری مقدس روم به‌وجود آمدن کنفدراسیون راین، فتح برلین و اشغال وین است. در نتیجه این جنگ‌ها نوآوری‌های زیادی به وجود آمد. یکی از این موارد شامل اولین آمبولانس‌های جهان است. وسایل نقلیه‌ای که با کمک اسب حرکت می‌کرد؛ و جراح برجسته فرانسوی بارون دومینیک ژان لاری مخترع این وسیله بود. وی همچنین تریاژ و بیمارستان جراحی سیار را اختراع کرد.

از آمبولانس تا DNA / بحران‌هایی که باعث خلق اختراعات مهمی شده اند

جنگ‌های ناپلئونی: کنسرو کردن
در کنار آمبولانس‌ها و سایر نوآوری‌های پزشکی میدان جنگ، جنگ‌های ناپلئونی منجر به اختراع فرآیند کنسرو سازی شد. در سال ۱۸۱۰، دولت فرانسه، که به دنبال راهی برای حفظ جیره بندی برای تغذیه نیرو‌های خود در تمام طول سال بود، به قناد مشهور نیکلاس آپرت ۱۲۰۰۰ فرانک جایزه داد. چرا که وی، روشی موثر برای فرآیند حفظ مواد غذایی ایحاد کرده بود. آپرت بعد‌ها به درستی سرمایه‌های خود را سرمایه گذاری کرد و اولین کنسرو تجاری جهان را ایجاد کرد.

از آمبولانس تا DNA / بحران‌هایی که باعث خلق اختراعات مهمی شده اند

آنفولانزای اسپانیایی: DNA
همه گیری آنفولانزای اسپانیایی، تعداد زیادی از مردم را کشته است تا حدی که این بیماری نسبت به جنگ جهانی اول، کشته‌های بیشتری داشته است. این همه گیری در سال ۱۹۱۸ در سراسر جهان پخش شد و خرابی به بار آورد. در پی شیوع این بیماری، باکتری شناس انگلیسی، فردریک گریفیت به دنبال ایجاد واکسن بود و در سال ۱۹۲۸ اولین آزمایش را انجام داد که نشان می‌داد باکتری‌ها قادر به انتقال اطلاعات ژنتیکی هستند. آزمایش گریفیت بعد‌ها الهام بخش پژوهشگر موسسه راکفلر، اسوالد اوری شد که هدایت تیمی را بر عهده داشت، که در سال ۱۹۴۴ نشان دادند DNA دارای کد ژنتیکی است.

از آمبولانس تا DNA / بحران‌هایی که باعث خلق اختراعات مهمی شده اند

منبع: انتخاب

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار