کشف دورترین سیاره شبیه به زمین با مشخصاتی شگفت‌انگیز/ فرضیه وجود موجودات فضایی قوت می‌گیرد

ستاره‌شناسان در تازه‌ترین کشفیات خود از شناسایی دورترین سیاره شبیه به زمین در کهکشان خبر دادند.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان به تازگی خبر کشف دورترین سیاره شبیه زمین را تایید کردند؛ این جرم آسمانی جالب‌توجه در بین سیارات فراخورشیدی منحصر به فرد بوده و کشف آن توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

دورترین سیاره شبیه زمین یک جرم آسمانی سنگی است که در فاصله ۲۵ هزار سال نوری از ما قرار گرفته است؛ در میان تمامی سیاره‌های فراخورشیدی که تا به امروز کشف شده‌اند، پیدا کردن اجرامی که به سیاره ما شبیه باشند همیشه خبرساز بوده و می‌توان گفت که چنین اتفاقی تقریبا نادر به حساب می‌آید. ویژگی‌های شگفت‌انگیز سیاره فراخورشیدی مورد نظر باعث خبرساز شدن آن شده و توجه بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای ستاره شناسی را به خود جلب کرده است.

تاکنون بیش از ۴ هزار جرم آسمانی خارج از منظومه شمسی که در گروه سیاره‌ها دسته‌بندی می‌شوند، کشف شده‌اند؛ در میان این سیاره‌های فراخورشیدی، تنها یک سوم اجرام همانند زمین سنگی بوده‌اند و اکثر این سیاره‌ها هم در فاصله چندین هزار سال نوری از ما قرار دارند.

با این حال، کشف سیاره‌ای شبیه زمین در فاصله ۲۵ هزار سال نوری در نوع خود منحصر به فرد است؛ کل کهکشان راه شیری کمی بیشتر از ۵۰ هزار سال نوری قطر دارد و تاکنون پیش نیامده که سیاره‌ای در چنین فاصله‌ای از ما پیدا شود. از طرف دیگر گفته شده که برخلاف اکثر اکتشافات گذشته، دورترین سیاره شبیهبه  زمین در فاصله‌ای از ستاره خود حرکت می‌کند که تقریبا برابر مسافت بین زمین و خورشید است، به علاوه احتمال می‌رود که این جرم آسمانی در قسمت متراکم و به اصطلاح شلوغ نزدیک مرکز کهکشان راه شیری قرار گرفته باشد.

ابر زمین

کشف دورترین سیاره شبیه به زمین

به صورت کلی با پیشرفت دانش ستاره شناسی و ساخت تجهیزات پیچیده گوناگون، یافتن سیاره‌های فراخورشیدی راحت‌تر از گذشته شده، اما به دلیل اینکه نوری از طرف این اجرام به زمین نمی‌تابد، کشف آن‌ها همیشه چالش‌برانگیز بوده است.

برای پیدا کردن یک سیاره خارج از منظومه شمسی معمولا از دو روش استفاده می‌شود؛ روش اول با نام تکنیک ترانزیت شناخته می‌شود که در آن محققان با تشخیص کاهش دوره‌ای نور تابیده شده از یک ستاره، تایید می‌کنند که آیا این کاهش نور به دلیل عبور یک سیاره از جلو ستاره بوده یا خیر؟

در روش دوم از طریق محاسبه تغییرات فوق‌العاده کوچک گرانشی در حرکت ستاره‌ها می‌توان حضور اجرامی سنگین و سیاره مانند در اطراف آن‌ها را تشخیص داد؛ در این حالت میدان گرانش سیاره مورد نظر با گرانش ستاره تداخل داشته و باعث ایجاد حرکات مشخصی در رفتار آن می‌شود. این تغییر رفتار از فاصله‌های بسیار زیاد و با بررسی نور ستاره قابل تشخیص است.

با این تفاسیر روش سومی هم وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در این روش که با نام «منحنی نور» یا «میکرولنزینگ گرانشی» شناخته می‌شود، با در نظر گرفتن قواعد ارائه شده در نسبیت عام انیشتین، از میدان گرانش یک جرم عظیم به عنوان نوعی ذره‌بین برای بزرگ کردن و تشدید سیگنال‌های ضعیف استفاده می‌شود.

برای درک بهتر روش سوم دو ستاره را که در یک امتداد قرار گرفته‌اند، در نظر بگیرید؛ در این حالت وقتی نور ستاره دورتر، از میدان گرانش جرم آسمانی درخشان و عظیم مقابلش عبور می‌کند، تاثیرات جاذبه ستاره نزدیک‌تر باعث می‌شود تا نور دریافتی دچار تغییراتی شده و در شرایطی خاص، همانند عبور از یک ذره‌بین قوی‌تر شود.

بیشتر بخوانید: آیا ناسا زمین دوم را کشف کرده است؟

کمک گرفتن از تکنیک میکرولنزینگ

از آنجایی که تعداد بی‌شماری ستاره در اطراف ما وجود دارند، دانشمندان نمونه‌های نسبتا زیادی از وقوع میکرولنزینگ را مشاهده کرده‌اند و متخصصان بسیاری هستند که نحوه انحراف و خمیدگی نوری ناشی از این پدیده را تشخیص می‌دهند. با این حال وقتی یک سیاره فراخورشیدی هم وارد معادله شود، می‌توان با استفاده از تکنیک‌هایی خاص، اختلال نوری ایجاد شده با عبور سیاره مورد نظر از مقابل ستاره میزبانش را به هنگام وقوع پدیده میکرولنزینگ تشخیص داد.

به گفته آنتونیو هررا  ستاره شناس دانشگاهی در نیوزیلند، کشف دورترین سیاره شبیه زمین نسبتا اتفاق نادری به شمار می‌رود، چرا که در وهله اول پدیده میکرولنزینگ با وجود نمونه‌های فراوان، آن‌قدر‌ها هم به راحتی قابل تشخیص نیست و از طرف دیگر، پیدا کردن یک سیاره فراخورشیدی از این طریق چالش‌برانگیز است؛ به عنوان مثال تشخیص جرم آسمانی مورد نظر تنها در یک بازه زمانی ۵ ساعته از مدت زمان بررسی ستاره اصلی که ۵ روز بود، اتفاق افتاد.

به همین دلایل هررا و همکارانش پس از ارائه فرض اولیه در رابطه با رخ دادن پدیده میکرولنزینگ در کشف اخیر و رد کردن احتمال بروز خطای محاسباتی، در دو آزمایش مجزا داده‌های به دست آمده از سیاره فراخورشیدی مورد نظر را تحلیل کردند تا اطمینان لازم از صحت نتایج به دست آمده کسب شود.

دکتر هررا کسی بود که در مراحل ابتدایی تحقیقات متوجه اختلال نوری رصد شده از پدیده میکرولنزینگ مورد نظر شد و پس از ماه‌ها تحقیق و انجام محاسبات گوناگون، تیم پژوهشی دانشگاه نیوزیلند به این نتیجه رسیدند که یک ابر زمین  با اندازه ۳.۹۶ برابر سیاره ما به دور ستاره رصد شده می‌چرخد. این اولین بار است که سیاره‌ای با این ابعاد کوچک از طریق تکنیک میکرولنزینگ کشف می‌شود.

ابر زمین

شرایط سیاره کشف شده

دانشمندان تایید کرده‌اند که دورترین سیاره شبیه زمین اطراف ستاره‌ای بسیار کوچک با ابعاد ۰.۱۲ برابر خورشید می‌چرخد و فاصله آن نسبت به ستاره میزبانش بین ۰.۶ تا ۰.۷ برابر مسافت زمین تا خورشید است. البته کوچکی ستاره مورد نظر باعث شده تا دوره گردش سیاره فراخورشیدی ما ۶۱۷ روز باشد، اما فاصله بسیار دور زمین نسبت به این جرم آسمانی سنگی امکان مشخص کردن قابلیت شکل‌گیری حیات بر روی آن را از ما می‌گیرد.

با وجود این فاصله زیاد دانشمندان نمی‌توانند شرایط کلی ستاره میزبان از جمله دما و میزان فعالیت را مشخص کنند و از آنجایی که این شرایط تاثیر مهمی روی قابلیت شکل‌گیری حیات در یک جرم آسمانی دارند، هنوز نمی‌توان گفت که سیاره فراخورشیدی پیدا شده در چه وضعیتی قرار دارد.

با این تفاسیر پیدا کردن سیاره‌های سنگی در خارج از منظومه شمسی همیشه هیچان انگیز بوده است چراکه تنها حیاتی که در کل کیهان کشف شده بر روی سیاره سنگی ما، یعنی زمین قرار دارد و محققان باور دارند که هرچه تعداد بیشتری از این اجرام آسمانی کشف شود، شانس ما برای پیدا کردن موجودات فضایی هم بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر تحقیق هررا و همکارانش نشان دهنده توانایی‌های شگفت‌انگیز تکنیک میکرولنزینگ در رصد اجرام آسمانی دور دست بوده و می‌توان امیدوار بود که از این روش برای اکتشافات بسیار بیشتری استفاده خواهد شد.

مصطفی زاده
۱۶:۵۴ ۲۶ اسفند ۱۴۰۰
باسلام
اول اینکه این خبر بهترین خبری بود که در مورد فضا شنیده بودم و امیدوارم* درست باشه
ثانیا، دوستانی که از فضا و... چیزی نمیدونن حرف نزنن چون حرفایی میزنن که من به جاشون به خاطر نادانی آنها خجالت میکشم
تکنولوژی چیزی هست که توی ۶۰ سال پیکان رو به کادیلاک تبدیل کرده, آیا این تکنولوژی نمیتونه مارو به منظومه ها یا حتی کهکشان های دیگر برسونه؟(چه ۲۰۰ سال طول بکشه چه ده هزارسال)
من مطمئنّم که انسان روزی در کهکشان های دیگه ساکن میشه شاید بعد ۲۰ قرن دیگه این کار امکان پذیر باشه
پس وقتی از چیزی سر در نمیارین حرف نزنید
عالی عالی عالی عالی

عالللللللللللللللللللللللللللللللللللللللی
یه بنده خدا
۰۸:۵۷ ۱۸ آبان ۱۳۹۹
معلوم نیست که ما چه زمانی از این سیاره رو میبینیم .ما میلیون ها سال نوری از اون فاصله داریم معلوم نیست که چهزمانی از اون رو میبینیم
۱۷:۱۲ ۰۷ تير ۱۴۰۰
وقتی ته را بالا و بالا را به ته میبری لطفا نظر نده
۲۱:۰۱ ۰۴ مهر ۱۳۹۹
موجودات هوشمندی در فضا وجود دارند این گفته ی قرآن در ۱۴۰۰ سال پیش است
و
از قرآن هم سندی محکم تر وجود ندارد
علیرضا هاشم پناه
۱۵:۳۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
ای دوست عزیزی که از هیچ چیزی اطلاع نداری و الکی صحبت می‌کنی تو توکار خودت باش !
۲۳:۵۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما هم خودمون فضایی هستیم چون در فضاییم! پس چرا این برای میلیون ها سیاره دیگر که بیشتر آن ها را نمیشناسیم ممکن نباشد؟

امیدوارم در آینده از این پیشرفت های فضایی برای پیشبرد علم استفاده کنن نه برای کسب درآمد و فروش زمین در ای سیاره به افراد پولدار و از این قبیل.
علی
۱۵:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
طبق روایات ائمه وامامان وجود حیاط و موجودات غیر از ما منع نشده واین ک ممکنه درسیارت دیگر موجوداتی زندگی کنن پس این کشف جای بحث و تامل دارد ! حدیث مذکور از امام علی میباشد
۰۸:۵۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
شواهد پیدا کردن ؟
خوب که چی؟
میخوان برن اونجا که چکار کنن؟
ویرانی و خرابی جزئی از ژن کثیف آنگولاساکسون است.
هرجا پا بگذارند ویرانی و کشتار است
آنها اگر می توانند به بقیه ساکنین زمین احترام بگذارند . رفتن و ساکن شدن در فضا و سیاره ای دیگر پیشکش
۰۷:۵۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا کنه اگه سیاره مثل زمین باشه لااقل یک کشوری مثل ما نداشته باشه که مردمش بیچاره و درمانده اند !!!
۱۶:۴۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو عشق تحقیر خودتو داری، ما رو جمع نبند.
۲۳:۵۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
من از کشورم راضی هستم. مشکلات اقتصادی کل دنیا وجود داره و اینجا هم جزوی از همون دنیا هست.

کشور من مانند کشور های اروپایی چاپلوسی آمریکا و اسرائیل را نمیکند و باعث عزت هست. استقلال باشد و مشکلات درون رو خودمون حل میکنیم.
امیر
۱۳:۳۱ ۰۷ تير ۱۳۹۹
۰۷:۰۹ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه برخورد شهاب سنگ رو نتونستن پیش‌بینی کنند الان دارن قصه ۲۵ هزار سال نوری رو تعریف می‌کنن! خب معلومه! فضایی های اون سیاره هم اگه به ما نگاه کنن یک سیاره خالی از سکنه می‌بینن. قدمت بشر به دویست هزار سال نمی‌رسه.از این فاصله هزاران میلیاردی چی رو میشه دید؟به چشم تلسکوپ فضایی ها روی زمین دایناسورها هم وجود ندارن! بجای این حرفا غذای گرسنگان نیوجرسی رو تأمین کنید آمریکایی های دروغگو!
۰۵:۰۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقا یه سؤال؛
این همه دانشمندان از موجودات فرا زمینی صحبت می کنند،
و اکثرأ ادعا می کنند که موجودات فرا زمینی از دانش و تکنولوژی بسیار پیشرفته تر از انسان های زمین برخوردار هستند!
خوب چرا ما باید آنها را پیدا کنیم ؟
خوب با برتری دانش و تکنولوژیشون آنها ما را پیدا میکنند!!!!
از طرفی گاهأ مقالات و گزارشهایی از رویت پشقاب پرنده و یوفو از این چیزها توسط غربی ها و ناسا داده می شود!!!
اگر اینطوره خوب اینها را ردیابی کنید نه اینکه دنبال یه سنگی در فاصله چندهزار سال نوری که اصلأ دیده نشده با چندتا شیشه و از پشت ذربین بگردید!!!
بخاطر اینکه یه سایه ای از جلوی یه سنگی رد شده و......حالا...
۰۰:۰۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
ردیابی نمیشن به گفته شاهدین, چون خیلی زود محو میشن از دید.
مصطفی
۰۴:۴۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
.ای تحقیقات زمانی به دردشرمیخوردکه به عظمت پرودگارپی ببرند...وگرنه کمکی زیادی به بشرنخواهندکرد...جزسرگرمی برایه یه عده
۰۳:۴۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه فایده وقتی دست انسان به اونجا نمیرسه
حتی نزدیکترین سیاره که مریخ است بشر نمیتونه به اونجا بره
۰۸:۵۶ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
چون یک موقع 400 روز طول میکشه از مریخ برسه زمین تازه ربات ارسال کردن اونجا
۰۳:۴۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه فایده وقتی دست انسان به اونجا نمیرسه
حتی نزدیکترین سیاره که مریخ است بشر نمیتونه به اونجا بره
۰۰:۰۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
به مریخ میشه رفت مشکل اینه که خیلی خطرناک هست و امکان داره نشه برگشت.
۰۳:۲۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
هنوز نشناخته ها در برابر شناخته های ما از کیهان هیچند.
پیش بسوی دانایی هر چه بیشتر.
۰۲:۴۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند ملیون سال پیش انسان روی کره زمین نبوده یا خیلی کم بودو با گذشت زمان به اینجا رسیده شاید چند ملیون سال دیگه کلی انسان تو کره های دیگه زندگی کنن
محمد
۰۱:۳۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
هنوز راه درازی در پیش است تا بشر بتواند جزئیات اجرام آسمانی در فواصل نزدیک را کشف کند تا چه رسد به 25 هزار سال نوری .هرچه در باره خارج از منظومه شمسی بیان میشود فقط در حد فرضیات است و تا از نزدیک بررسی نشود نمی تواند ثابت شود . نسل های آینده اگر بتواند از دست ویروس ها و سایر بلایا سالم بیرون آید حتما به سایر کرات هم خواهد رفت .
جاسم ىاغري
۰۱:۱۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
آب داره یا نه؟!!!
چون توی زمین قحطی آب داریم!!!!!
Canada
حامد
۲۳:۲۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
کره زمین عشق است
محمد
۲۳:۱۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
من دوست فضایی میخوام
عارف
۲۲:۴۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
چیزی به عنوان فضا وجود نداره و این عکس ها طراحی های خیالی هستند
۰۰:۰۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
نمیدونستم توی ایران هم مردم این ایده رو دارن!

همین چند روز پیش خودمون ماهواره فرستادیم فضا دوست عزیز! ما که کلا به آمریکا رابطه ای نداریم پس این ثابت میکنه.
سرباز
۲۰:۵۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
معمولا با پیدا شدن بحران های مختلف در آمریکا مساله اجسام پرنده ناشناس و خطر برخورد با خرده سیارک و حیات در سایر سیاره ها مطرح می شوند که ذهن مردم را مشغول کنند
و اگر ذهن مردم به چیزی مشغول شد از آن فرصت برای جنایات جنگی استفاده می شود
مثل جام جهانی فوتبال
۲۰:۳۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
پروژه های آمریکایی ها برای کشورهای جهان سوم که بگن ما ملت برتریم. (آسمانها و زمین را در شش روز (مرحله) ساختیم). تنفر دارم از غرب و فرهنگ صنعتش که روز به روز آدم ها رو وحشی کثیف و بی مروت میکنه. بطور مثال موبایل اومد نمیگم در مواقع اضطراری بدرد نمیخوره ولی چه فرهنگی به ماداد سودش به ضررش میرزه؟!
مسعود
۰۹:۵۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
بعد میگن چرا ما جهان سومیم
بنده ی خدا همین که تو الان اومدی توی این سایت و نظر دادی خودش یکی دیگ از کاربردای گوشیه. منکر بدی های موبایل و تکنولوژی نمیشم ولی بدی هاش به خوبیاش میارزه نکنه انتظار داری مثل ۳۰۰ سال پیش با کبوتر برای اشنا نامه بفرستیم ؟ که تازه دو سال دیگ جوابمونو بده ؟
غرب داره پیشرفت میکنه و هرروز به چیزای جدید میرسه خب چرا ما بشینیم و نگاه کنیم ؟؟؟
اگه به این حرفاس کشورمون نباید ماهواره میفرستاد فضا و هزارا کار دیگ نمیکرد تا حالا به خودت گفتی چرا انقدر امنیتمون بالاس ؟ چون که سازمان اطلاعات کشور‌ با استفاده از تکنولوژی تموم حرکات من و تو رو زیر نظر داره
خجالت بکش از این حرفا
مهران
۲۰:۰۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
داداش گلم انسان بی نهایت است ، مخصوصا زمانی که امام زمان ظهور کنه ، اون موقع تمام ابعاد علم به روی انسان باز میشه و هر چیزی امکان اتفاق افتادن دارد ، شاید اون موجودات فرا زمینی به ما برسند ، شاید از نظر علمی از ما خیلی جلوتر باشند...حتی حدیث داریم که میگویند فکر نکنید تنها انسان ها شما هستید ، در ستاره و سیاره های کهکشان های دیگه هم انسان هایی هستند که شاید از ما خیلی پیشرفته تر باشند...
۱۹:۳۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
به خدا و به قرآن ایمان قلبی بیارید
بختیاری
۱۹:۲۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
عجب دانشمندان خوب و جالبی هستن این دانشمندان فضایی.
در این کیهان واقعا که ،چقدر ما ،کوچک و تنهاییم.
۰۸:۵۷ ۰۹ بهمن ۱۴۰۰
خیلی کوچک
۱۸:۵۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالب بود
س ص ح پ ق
۱۸:۵۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
پیدا کردن هر شیء که هزاران سال نوری با ما فاصله دارد ، مانند توهم معتادان است . به چکار آید هزاران سال نوری . یعنی بشر هیچگاه در توانش نخواهد بود به سرعت نور حرکت کند . یا وسیله برای اینگونه مسافتها بیابد ، هماکنون جهان در حال انفجار است . وتحمل این همه اختراعات . وموادهای انفجاری را ندارد . کشورهای مانند امریکای تروریست . در برابر "کرونا" ضعیف است . بهتر بود که اینگونه هزینه ها برای افراد "بی خانمان شان " مصرف میشد . امریکای تروریست . که جهان را باهمکاری تروریستها ی دست پرورده اش نا امن کرده است . چکار به فضا دارد .
احمدی
۱۹:۲۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
آخه آمریکا میخواد یه دوسه تا پایگاه هم اونجا بزنه !! شاید بشه موجودات فضائی را هم قتل و غارت کرد !!!
۱۹:۴۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بهتره ذهنت را گسترش بدی و محدودش نکنی. ۳۰ سال پیش کسی فکر میکرد که به یه گوشی موبایل ۱۰۰ گرمی بشه با فردی اونطرف دنیا تماس گرفت؟ قطعا نه. مس احتمال هرچیزی تو این جهان وجود داره و ممکنه دراینده ای نزدیک بتوانیم با سرعت نور هم حرکت بکنیم و شاید یه روزی هم بشه در کل کهکشان راه شیری به راحتی سفر از تهران به مشهد سفر کرد.
درضمن تموم این اجرام اسمانی که خدا خلقشون کرده حتما یک حکمتی از خلق شدنشون وجود داره و شاید یک زمانی مجبور شدیم از زمین سفر کنیم به اون سیاره های شبه زمین و در اونجا زندگی کنیم‌. تموم اینا حکمت و علم خداست و هیچکس از اونها خبر نداره که قراره چی بشه. تا حالا فکر کردی که وقتی یه ادم میمیره روحش کجا میره؟ یا اینکه عالم های دیگر مثل عالم برزخ کما هستن. خیلی سوالات دیگر هم هستن که اگر ادم بهش فکر کنه مغزش هنگ میکنه‌
....
۲۰:۱۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
در مورد پروژه ای ایکس اس اینترپرایز مطالعه کنید . بشر به چندین برابر سرعت نور خواهد رسید . ما اندر خم یه کوچه ایم .
مسعود
۲۰:۵۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا برای طرز فکرت متاسفم
۲۱:۵۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر پست را تا آخر خونده بودم و به خط آخر رسیده بودم هیچ گاه مثبت نمی دادم . اشتباه کردم .
نمی دونم چرا عده ای یک مسئله علمی را که هیچ ربطی به سیاست ندارد ربطش میدن به آمریکا.
نیما
۲۲:۰۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
داش صنعتی و سنتی رو میکس زدی؟؟؟
۲۲:۱۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست عزیز توجه و تفکر در آسمان و زمین در قرآن کریم به انسان توصیه شده است. دانشمندان جهان معمولا با سیاست ها و حکومت ها کاری ندارند و تلاش می کنند پرده از اسرار هستی و عظمت آن برداند.غربی ها در کسب علم از ما جلوتر هستند و امام علی (ع) فرمودند مواظب باشید تا غیر مسلمانها در عمل به اسلام از شما پیشه نگیرند. اگر همه انسانها از فضا می توانستند به زمین نگاه کنند متوجه می شدند که این مرزها و جنگ ها بی معنی هست و همه ما انسان و برابر هستیم و ملاک برتری تقواست.تلاش دانشمندان برای درک حقایق هستی ستودنی هست و گرنه ما الان هنوز باید در غار زندگی میکردیم.
۰۰:۵۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹