رئیس اتحادیه املاک از پنج چالشی سخن می‌گوید که یکی از بزرگترین اتحادیه‌های صنفی کشور با آن مواجه است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مشاوران املاک در سراسر کشور با حداقل پنج چالش مشترک مواجه هستند. ایجاد وحدت رویه در حق‌الزحمه اصلاح قانون انتخابات صنف و اصلاح قوانین مرتبط با حوزه مسئولیت از جمله درخواست‌های اعضای این صنف است. 

لزوم یکسان سازی نرخ کمیسیون

حق الزحمه مشاوران املاک همواره مورد مناقشه واسطه‌های ملکی و طرفین معاملات بوده است. مشاوران املاک می‌گویند که کمیسیون آن‌ها به نسبت دیگر کشور‌ها بسیار ناچیز است و از سوی دیگر هم به طور  معمول طرفین معامله از پرداخت حق الزحمه دفاتر طفره می‌روند.

نرخ جدید کمیسیون در تهران؛ نیم درصد تا سقف یک میلیارد تومان

نرخ کمیسیون دفاتر املاک در شهر تهران که تا قبل از این تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد از هر یک از طرفین بود  به تازگی تغییر کرده و به نیم درصد از هریک از طرفین تا سقف یک میلیارد تومان رسیده است. بر اساس پیشنهاد اتحادیه مشاوران املاک و تصمیم اتاق اصناف تهران که در تاریخ ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۸ اتخاذ شده است، نرخ کمیسیون مشاوران املاک شهر تهران برای قرارداد‌های خرید و فروش (مبایعه نامه) تا سقف یک میلیارد تومان مبلغ معامله، نیم درصد از هر طرف است. نسبت به مازاد یک میلیارد تومان نیز باید یک چهارم درصد از طرفین دریافت شود.

حق الزحمه تنظیم قرارداد رهن و اجاره نیز یک چهارم اجاره ماهیانه از طرفین خواهد بود. البته کمیسیون تنظیم متمم قرارداد به صورت رایگان است. حق الزحمه قرارداد مشارکت در ساخت نیز بر اساس ۵۰ درصد ارزش ملک مطابق قرارداد خرید و فروش خواهد بود. برای تمدید قرارداد اجاره هم یک ششم مبلغ اجاره از هر طرف دریافت می‌‌شود.

نرخ جدید از سوی اتاق اصناف تهران برای هیات نظارت ارسال شده و اتاق اصناف تهران باید از تصمیم خود دفاع کند.

با این وجود، رقم‌ها​ی مذکور در مقایسه با کشور‌های اروپایی و آمریکا که ۶ درصد مبلغ معامله را از فروشنده دریافت می‌کنند قابل مقایسه نیست. با این حال همواره مقاومت‌هایی از سوی دستگاه‌های تصمیم‌گیر برای افزایش کمیسیون دفاتر املاک در ایران صورت می‌گیرد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد برقراری تناسب لازم در تعرفه‌های مصوب بنگاه‌های معاملات ملکی، ایجاد وحدت رویه در تصویب نرخ حق کمیسیون آن‌ها و همچنین یکسان‌سازی حق کمیسیون در سراسر کشور از جمله خواسته‌های اغلب مشاوران املاک است.

به طور مثال نرخ کمیسیون مشاوران املاک در همدان تا ۳۰ میلیون تومان نیم درصد از هر طرف و از ۳۰ میلیون تومان به بالا ۲۸ صدم درصد از هر طرف است. در قزوین تا ۲۰۰ میلیون تومان نیم درصد از هر طرف و از ۲۰۰ میلیون به بالا ۲۵ صدم درصد خواهد بود. همچنین در ورامین تا سقف ۶۰ میلیون تومان ۱ درصد از هر طرف و تا ۱۲۰ میلیون تومان نیم درصد است. در شهرستان دماوند تا ۵۰ میلیون تومان ۷۵ صدم درصد و از ۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان نیم درصد از هر طرف دریافت می‌شود.

درخواست اصلاح قانون نظام صنفی

در این زمینه مصطفی قلی خسروی، نماینده رئیس اتاق اصناف ایران در کمیسیون تخصصی مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه ، تعداد دفاتر املاک دارای پروانه کسب در کل کشور ۱۲۴ هزار واحد صنفی، در استان تهران حدود ۲۰ هزار و در شهر تهران ۱۲ هزار واحد است، افزود:  یکی از معضلات این است که نرخ‌ها در سراسر کشور از یک قانون کلی تبعیت نمی‌کند و اتحادیه‌های صنف مشاوران املاک هر شهرستان معمولاً برای خود نرخ کمیسیون متفاوتی دارند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصلاح قانون نظام صنفی را از ضروریاتی می‌داند که مجلس یازدهم باید نسبت به آن اهتمام ورزد. 

 خسروی بیان کرد: لازم است که مشاوران املاک در سراسر کشور همانند کانون سردفتران، کانون وکلا یا کانون سراسری انبوه‌سازان تحت مدیریت واحد قرار گیرند. در این زمینه مجلس و دولت باید همکاری کنند. انتظار داریم در سال جهش تولید، دفاتر املاک که بخش خصوصی هستند به عنوان بازوی رونق و اشتغال در کشور تقویت شوند. هر زمان دولت به بخش خصوصی نگاه ویژه‌ای داشته، نفع آن به اقتصاد و مردم رسیده است و هرجا از بخش خصوصی رویگردان بوده کشور دچار مشکل شده است.

او با بیان اینکه در قانون نظام صنفی به عنوان یکی از اصلی‌ترین قوانین باید تغییر نگرش ایجاد شود تصریح کرد: قوانین کسب و کار در سراسر کشور باید متناسب با ماهیت خود، یکدست و متحد الشکل شود. چرا باید حق الزحمه در شهر‌های مختلف با یکدیگر تفاوت داشته باشد؟ مگر پول اصفهان با مشهد یا کرمانشاه و بندرعباس و تهران فرق دارد؟

۵۵ درصد مشاوران املاک تحصیل کرده هستند

خسروی، مشاوره املاک را از ​مشاغل پرزحمت و حساس دانست و بیان کرد: نباید به واسطه و دلال با چشم بد نگاه کنیم. در صنف ما بیش از ۵۵ درصد افراد تحصیل کرده، مهندس یا معمار هستند. ما حتی جواز دار پزشک هم داریم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مشاور املاک، مولد مالیاتی است و سرمایه دار را تشویق می‌کند تا سرمایه‌اش را در اقتصاد بیاورد گفت:  با خرید و فروش ملک، گردش مالی ایجاد می‌شود که نفع آن به اقتصاد و عموم مردم می‌رسد این در حالی است که   برخی خریداران و فروشنده‌ها در پرداخت حق الزحمه مشاوران عنایت لازم را ندارند.

او گفت:  بخش مسکن پیشران و با ۱۷۵ شغل کلیدی در ارتباط است؛ بنابراین افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید تکریم شوند و دغدغه معیشت نداشته باشند.

جمع اجباری رقبا دور یک میز

 او توضیح داد: معضل دیگر، فرم پیاده سازی دموکراسی در اصناف است. در انتخابات ریاست جمهوری، فردی که بیشترین رای را می‌آورد رئیس دولت می‌شود و افراد کابینه را او تعیین می‌کند.

خسروی با بیان اینکه  شکل انتخابات در اصناف متفاوت است. طبق آخرین تغییرات در قانون نظام صنفی، فردی که بالاترین رای را می‌آورد رئیس و افراد دوم، سوم و پایین‌تر معمولا نایب رئیس اول، نایب رئیس دوم و ... می‌شوند افزود: در واقع افراد بعد از انتخابات باید به رئیسی که او را تصاحب کننده صندلی مورد نظر خود می‌دانند کمک کنند. طبیعی است که در چنین فرآیندی، چالش‌های متعددی پیش می‌آید.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این باره می‌گوید: در حال حاضر بخش زیادی از انرژی رئیس و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های صنفی، صرف رقابت و حتی نزاع‌های بی حاصل با یکدیگر می‌شود؛ لذا تغییر قوانین از این ناحیه هم ضروری به نظر می‌رسد.

موازی کاری در بررسی تخلفات صنفی

خسروی، حل و فصل تخلفات صنفی درون اصناف را از دیگر موارد ضروری  دانست  و افزود: فردی که یک تخلف صنفی مرتکب می‌شود و صنفی برای او تنبیه متناسب در نظر می‌گیرد نباید پرونده موازی در دستگاه قضایی برای او تشکیل داد. در واقع برای یک جرم دو تنبیه مجزا و غیر قابل مقایسه در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که مسئولان دستگاه قضا همواره بر لزوم کاهش پرونده‌های قضایی و حبس زدایی تاکید می‌کنند.

قانون مالک و مستاجر اصلاح شود

او با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات به قانون مالک و مستاجر مربوط می‌شود بیان کرد: ایرادات قانون مالک و مستاجر بسیار زیاد است. به طور مثال معمولاً صاحبخانه‌ها ودیعه را که از مستاجر دریافت می‌کنند به فعالیت‌های اقتصادی خود اختصاص می‌دهند. مستاجر پس از پایان قرارداد پول خود را طلب می‌کند، اما مالک می‌گوید تا زمانی که خانه اجاره نرود نمی‌توانم ودیعه تو را پس بدهم. نباید این طور باشد؛ پولی که دست صاحب خانه است باید در جایی نگهداری شود که هر زمان قرارداد به پایان رسید و مستاجر پول خود را طلب کرد قابل پرداخت باشد.

به گفته خسروی، دعوا‌های بسیاری بر سر چنین مسائلی بین موجران و مستاجران به وجود می‌آید که لازم است با وضع قوانین مناسب از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
واقعا ناحقه یه کارگر بیچاره یک ماه کار میکنه برای ماهی ۳ میلیون بعد شما الان حساب کنید همون نیم درصد برای یک ملک که حداقل ۲ میلیارد قیمتشه میشه ۱۰ میلیون کمیسیون این فقط یه معاملشونه غیر از معامله های زمین
بعد آقایون میگن نیم درصد کمه
هر کدوم از دوستان من که بنگاه دار شده وضعش خوب شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۲۷ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
با سلام و احترام بر حسب وظیفه شرعی خود میخواستم مطلب مهمی را خدمت مشاورین املاک عرض کنم. وقتی صنف شما مبلغی را تعیین میکند موظف هستید همان مقدار و نه بیشتر مبلغی از مشتری بگیرید البته میتونید کمتر بگیرید ولی بیشتر نه. اگر شما مبلغی بیشتر گرفتید این هم خلاف قانون است و اگر گزارش شود با شما برخورد میشود و هم مهم تر از همه اینکه مبلغ بیشتر گرفتن شرعا حرام و حق الناس است و به مشتری مدیون میشوید. این توافقات مسئله عرف بودن و توافق کردن که جنبه تحمیلی دارد اصلا اعتباری ندارد. با توجه به این چند روزی بیشتر در این دنیا نیستیم ارزش ندارد اینگونه با این حق الناس ها و این پولهای حرام آخرت خود را تباه و جهنمی کنیم. تاثیر پول حرام فقط در آخرت نیست بلکه در دنیا هم عوارضی دارد و مشکلات فراوانی برای انسان و نسل و فرزندانش ایجاد میکند.
Iran (Islamic Republic of)
بخاری
۰۹:۱۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
بنده انگلیس زندگی میکنم و کمیسیون اصلا ۶ درصدی که نوشتید نیست. اینجا یک کمیسیون ثابت دارند که اکثر ملکهای معمولی و بالای معمولی رو شامل میشه. حالا اگر ملکتون ارزون باشه این کمیسیون ثابت حدودا ۱ درصد ارزش ملکتون هست. اگر ملکتون گرونتر باشه حدودا نیم درصد ارزش ملکتون هست. اصلا و ابدا ۶ درصد و این ارقامی که نوشتید نیست. حداقل انگلیس که اینجوری که میگید نیست.
Iran (Islamic Republic of)
جوادرستمی
۰۲:۱۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام تشکر از اقای خسروی اقایان کارمند که گله مند از دریافت کمسیون بنگاهدار هستید یه بنگاهدار ۵سال رکود بازار مسکن را پست سر گذاشته بدون یک ریال درامد تا الان بازار خوب شده و معامله میشه نه بیمه نه بازنشستگی نه سنوات وهیچ درامدی بجز کمسیون ندارند ولی یک کارمند تمام اینها را دارد وبعصی از کارمندان که در ایران نیستند امضائ طلایی دارند و در قبال ان میلیونها تومان دریافت میکنند اینهارا مقایسه نکنید لطفآ
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۰:۲۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
املاکی نه مشاورین املاک
کمسیون املاک در کشور های پیشرفته بالای 3درصد هست چند مزیت در این هست اولا مشاور املاک می‌بایست کارهای استحکام بنا امور حقوقی را نیز انجام دهد دوما اگر نرخ کمسیون بالا برود بخر بفروشا حذف میشن چون صرفه اقتصادی ندارد و مشتری واقعی دست اول ملک را می‌خرد و به نفع او می‌شود چون سود را بخر بفروشا ن می‌برند سوم مشتری کاذب حذف می‌شوند درضم سرمایه آنان به سوی تولید می‌رود
Iran (Islamic Republic of)
داریوش
۲۳:۵۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقا کدوم حق الزحمه، کدوم حق بنگاه،ایها الناس بنگاه دار توی کلانشهرها توی یه معامله خونه، کمتر از صد میلیون قانع نیست،با هزار ترفند وساخت و پاخت و....
کسی هم به کسی نیست، والله اگر اقتصاد یه کشور درست بود وسالم بود، برای یه شهر صد هزار نفری نیاز به)پانصدو پنجاه بنگاهی نبود، قبول ندارین برین شهر صدرا شیراز، تحقیق کنید، به داد برسید از دست این املاکی ها، اگر دولت یا دلسوزی هست، اقدام کنه، ملت رو از چنگ این دلال بنگاههای خدا بی خبر نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
میثم یوسفی
۲۳:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا واقعا مشخصه بنگاه برای اینکه حق الزحمه اش زیاد بشه قیمت ها رو نجومی میبره بالا به همین راحتی.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما به فکر اینم هستید که فقیر پول پیش نداشته باشه باید چیکار کنه همه پول پیش اجاره ۵۰میلیون به بالاشده یه کاری کنید به فکرمردم بدبخت باشید من تازه ازدواج کردم الان ۵ماه دنبال خونه اجاره هستم نیست چیکارکنیم به کی بگیم اخه همش ۳۰ میلیون ماهی ۷۰۰تومان به فکرما باشیدتروخدا خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا این همه بنگاه داریم
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۲۳:۰۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام متاسفانه اکثر بنگاه‌ها اهل دروغ وفریب افراد بخصوص افراد بی سوا وبی تجربه هستند و به راحتی با کلک ودروغهای آنچنانی ملک را از فروشنده می‌گیرند وصمن اخذ پورسانت خود به مبالغ خیلی بیشتر به خریدار می فروشند وهیچگونه تعهدی در معاملات انجام شده ندارند ودولت محترم باید کلیه قولنامه ها راجمع وتمامی املاک دارای سند اعم از سند قطعی یا موقت باشد ونقل وانتقال توسط دفاتر ثبت انجام پذیرد
Iran (Islamic Republic of)
Shayan
۲۲:۰۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
طرز فکرتون خیلی بده حداقل اگر اطلاعی از این شغل نداری این بندگان خدا را و بی سواد و طمع کار و ... خطاب نکن
من تا حالا ندیدم مشاور املاک باعث افزایش قیمت ها بشه
ولی دیدم که وقتی فروشنده قیمت بالا میگه یا مشاور کمش می کنه یا ثبتش نمی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یه شغل پاک و بدون دوز و دغل نام ببرین.. شماکارمندهای همیشه ناراضی و از زیرکار در رو اگه کار دولتی نداشتین چند روز پاک و بدون استرس پول درمیاوردین.. جانماز اب نکشین. دیگه ما از معلم نجیبتر نشنیدیم. بارها پیش امده یه معلم مال چندنفرو بالا کشیده و رفته. اینطور نظردادن خوبه. آماری.همه مثل هم نیستن. شما انسان باش نماینده خودت و خدات و خانوادتی. بقیه هم همینطور
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
کسب درآمد نا مشروع در این کشور بی داد می کنه و باعث میشه تورم دروغ در کشور رواج پیدامی کنه یک بنگاه دار چکار‌مفیدی انجام می دهد که باید ای قدر سهم کلان از معاملات اجاره و خرید و فروش سهم آنچنانی به خود اختصاص دهد محاسبه کنند زحمات اینا را با یک کارگر ساده بعلاوه ریسک و خطرات جانیی اونوقت براشون درصد معامله تعین کنند ببینیم بنگاه ها هشتاد درصدشان حاضرند ادامه به کار بدهند هرچند تصویب کنندگان این قوانین اعتقادی به کار مفید ندارند باید تفکر کار مفید در کشور ایجاد شود هم دولت وهم مجلس و همه مردم دلالی ور بیفتد
Iran (Islamic Republic of)
حسن شمس
۱۶:۴۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام‌ همین هم خیلی زیاد است.مگر چه خلاقیتی بخرج میدهند مگر چه وسیله یا هزینه ای متحمل می شوند.سه برگ کاغذ و یک مهر و یک خودکار.
م
بعنوان مثال در یک قرداد دو میلیاردتومانی حدود ۱۲ میلیون تومان از دو طرف معامله دریافت میکنند.
براستی چرا؟؟؟
فرمودند ۵۵ درصد تحصیلات عالیه دارند.
کدام پزشک یا مهندس یا کارمند در کمتر از یک ساعت چنین درآمدی کسب می کند.
در قضیه رهن و اجاره هم‌چنین است.
تازه این بشرطی است که خیلی انسان خوب و مقرراتی باشند
Iran (Islamic Republic of)
صیادی
۱۵:۵۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوست عزیز
برای من واقعا قابل تعجب است که با افزایش شدیدی که در قیمت های مسکن داشتم و با ثابت بودن درصد کمیسیون به طبع درآمد بنگاهها افزایش چشمگیری داشته و نیاز است درصد ها کاهش پیدا کند و توجه به این نکته هم جالب توحه است که همین مساور املاک ها بهترین اطلاعات در خصوص خرید املاک را دریافت می کنند و به عبارت بهتر رانت اطلاعاتی دارند .
Germany
یک بازنشسته
۱۲:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
جناب آقای خسروی بنده برای رهن یک خونه در یکی از شهرهای خوزستان برای یکسال یکصدوسی میلیون تومان به موجر پرداخت کرده ام که بنگاه املاک بدون کد رهگیری بابت حق‌الزحمه نوشتن قرارداد حقوق یک ماه بنده راازپول بیعانه ای که درپیشش بود یعنی یک میلیون و سیصد هزار تومان برداشت بدون رضایت
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
از ریشه کار خرابه مملکت میتونی اهل زدو بند باشی موفقی واگر اهل تولید وکار مفید هستی بدبختی و باید نابود بشی همان طور که بسیاری بدبخت و نابود شدن دلال باش تا کی نمی دانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اغلب صاحبان دفاتر املاک کسانی هستند که حتی سواد نوشتن قولنامه را هم ندارند .جالبتر اینکه در این کشور برای هر فعالیت اقتصادی می بایست دانش و تجربه کافی داشته باشید اما ظاهرا در حرفه مشاورین املاک تنها چیزی که اهمیت ندارد این دو آیتم است.در شهر ما اهواز ساده ترین مجوز اشتغال پروانه مشاوره املاک است و مشتاقان فراوانی دارد زیرا با کمترین سرمایه درآمدی چندین برابر مشاغل دیگر خواهید داشت کافی است حساب کنید کمیسیون دریافتی از طرفین معامله فروش یک خانه یک میلیاردی ده میلیون تومان است که معادل حقوق چهار ماه یک کارگر با سابقه است
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۸:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا وقتی این بنگاه‌ها هستن مشکلات مردم نه اینکه کم میشود زیاد هم میشود همون ثبت اسناد کافیست باید بنگاه‌ها جمع شود
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۸:۲۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تصمیم مزخرفیه بهتره حرف مردم هم شنیده بشه بابت چه کاری این همه پول باید به بنگاه داد، از نظر حقوقی هم که نوشته بنگاه هیچ جایگاهی تو سیستم قضایی نداره،چرا باید بابت یه کار کوچک اینهمه پول گرفته بشه ، الانم که روز به روز قیمت خونه بالا میره دستمزد اینا هم بی رویه میره بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
محله ها وشهرها در خرید وفروش ویا اجاره دادن ملک بایست توسط دولت یا بازرسان عرف بندی شود با نرخ دولتی بدون اینکه هر کسی یک غیمت بگذاره
Netherlands
امیر
۰۷:۳۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بزار بگم که صنف مشاور املاک تنها باعث رشد قیمت مسکن و اجاره بها می‌شود چون خودتان هم نیدانید این یک شغل موروثی از پدر به پسر است،
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۷:۳۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ازمادروپدرش قهرکرده کشاورزی داشته اومده املاکی شده وفقط زودمدارک رامیگیره مینویسه. بدون دیدن ملک سند استعلام گرفتن کدرهگیری. راضی بودن یانبودن طرفین مخصوصا خریدار که ساده امضا میکنه پولش میره فردامیان میگن این ملک ماست خریدی نگوچندنف فروخته شده دیدم و آریم ازهم ولایتی های ساده دل شهروروستاهای کشورمان این بلاسرشان آمده ومخکوم شدن بدون مدرک وداشتن پارتی خدابازمیخواهیم رحم کنه ما سودکنیم به هرطریق ممکن. شب احیا هم میریم بعضی هارامیگم چقدربنگاه همه هم مهندس شدن وبه هم مهندس میگن بازنشسته شده م ندسذتو اداره آب بوده وای خدابه هرکی ندین مجوزاملاک با کنه
Iran (Islamic Republic of)
.
۰۳:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
جالبه!براي يك منزل ٢ و نيم ميلياردي، ٢٥ ميليون به زوووور از ما كمسيون گرفتن و همه دوستان املاكي اين نرخ و قوانين رو كشك ميدونن.اي كاش نظارت ها بيشتر شه تا انقدر تو اين شرايط بد اقتصادي از مردم پول زور گرفته نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینی که من میبینم بنگاه‌ها از این به بد تمام تلاششان را میکنند تا قیمتها را بالاتر ببرند و کمیسیون بیشتری بگیرن دیگه چقدر قرار بدبخت بشیم تو کشورهای دیگه که حق کارشون بیشتره انصاف دارن درآمدشان با دلاره
Iran (Islamic Republic of)
م ج ف
۰۱:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام املاکیان هر چقدر دلشون بخواد از مستاجر میگیرن باعث گرانی اجاره بها همین املاکیها برای کمسیون خودشون هست بنده آپارتمانی به مساحت ۵۰ متر رهن واجاره کردم به مبلغ ۳۵ میلیون ماهی ۱۴۰۰ بابت کمیسیون املاکی یک ملیون از من خواست که با چک وچونه ۸۰۰ هزار تومان از من گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ح
۰۰:۱۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خسته شدیم به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یک چای نبات
بزن خستگی دربیاید
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۳:۳۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
اینجا یعنی در ارومیه بنگاهی ها به ازای خرید خانه 10 میلیون تومان و حتی بالاتر از طرفین البته مخفی از هم، طلب می کنند.
لطفا بازتاب دهید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
مستاجران مراقب مالکان کلاهبردار باشند.
ما یک واحد رهن کامل کردیم با امکانات کامل
بعد از ۲ ماه دیدیم امکانات ندارد گرمایش و سرمایش
درخواست فسخ قرار داد دادیم مالک قبول نکرد و گفت تا پایان قرارداد
پایان قرارداد هم پیداش نشد کلی طلبکار هم دنبالش بودند
اظهار نامه قانونی ۴ بار دادیم جواب نداد
مجبور شدیم بریم شکایت کنیم بهش بر خورد
اومد پول رهن رو ریخت حساب دادگستری
حکم تخلیه فوری گرفت و از طرف دیگه درخواست تاخیر تادیه کرد
۱۵۰ میلیون از رهن ما رو خورد به همین راحتی
هر چی هم به قاضی گفتیم گوش نکرد و گفت من میفهمم و تو نمی فهمی
خلاصه عزیزان مستاجر اصلا به مالکان رحم نکنید و اون قسمتی که نوشته پایان قرارداد تخلیه نشه روزی nتومان باید پرداخت کنی رو زیر بارش نرید
بعضی مالکان کلاهبردارند و از این روش استفاده میکنند.
قاضی هم که گوش به حرف مستاجر نمیده مخصوصا که سفارش شده باشع
پولت رو که میگیرند پدرت رو هم در می اوردند.
تو رو خدا مراقب کلک های مالکان و دفاتر املاک باشید.
Netherlands
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدا میدونه پنجاه درصد تورم مسکن واین بی نظمی در خریدو فروش مسکن واجاره ها توسط خود بنگاه دارا واملاکیاست یک سری دلال بازی وزدو بنده که اپارتمان صدمیلیونی شده یک میلیارد جلوی بنگاههای معاملاتی باید گرفته بشه وواحدهای نظارتی روی معاملاتشون وثبت خریدو فروشهاشو نظارت داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من خودم قصد فروش ملکم را داشتم ملک 1200من را تا 1500 مشتری آوردن البته گفتند به شرطی که 20 درصد مبلغ مازاد را به خودشان بدهم.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۹:۱۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید به همه گوشزد کرد و گفت که عزیزان بفکر خلوت شدن پایتخت و رشد افقی تهران باشید و اینقدر در شهری به این گرانی و ریسک دار و خطر آفرین هر چه زودتر انسان خودش و خانواده اش خارج شوند بهتر است زیرا که خطر زلزله بیخ گوش همه پایتخت نشینان است و اینقدر همه به گران شدن ملک و هجوم به سمت پایتخت و رشد عمودی پایتختی که با گسلهای زلزله محاصره شده کمک نکنند.اینها همه سرمایه های است که بر روی باد هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
کجا بریم که شغل باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفانه یک برگ کاغذ می نویسند و مبلغ می گیرند اگه اعتراض کنی می گویند همه اش مالیات است چیزی برای ما نمی ماند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۷:۳۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا مشاوران املاک انسان های کثیفی هستن و هر پولی درمیارن کاملا حرام است...خیلی هاشو میشناسم که یا خودش یا بچه هاش مورد غضب خداوند قرار گرفته اند....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۵۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
نظر احمقانه بیسواد
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۸:۵۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدارو شکر اینجا میتونین عقده ها رو نشون بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
املاکی ها خیلی جاها شدن جای زدوبند و دلالی
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۷:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یکیش من خواستم خانه بخرم دیدم بنگاهی میگه من گران میگم دودرصدش مال من کاسبی نکردم تو هیچی نگوبه مشتری وبگوهررچی بنگاه بگه اینکاررانکردم ترسیدم جای دیگه پس بدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشاوران املاک باعث افزایش قیمت مسکن هستد از طریق سایت دیوار.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۵۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
املاک داران تهران مثل قارچ در حال رشد هستند به اسم اشتغال زایی دولت اما خون مردم را همین صاحبان املاک در تهران با مالکان ساختمان وانبوسازان داخل شیشه می کنند وهیچ کس بر قیمت ها کنترول ونظارت ندارند؟؟//
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی یک بنگاه دار که اغلب سواد آنچنانی ندارند چنین پولهایی رو میخورند بعد یک جراح قلب یا دندانپزشک و غیره هم به خودشان حق میدهند که هر چه میخواهند بگیرند و هرکس هرطور که میخواهد حق را به خودش میدهد که حلال و حرام را جمع کند تا از این گردونه عقب نماند پولی که در یک شب بنگاه دار میگیرد مطابق حقوق چند ماه یک کارگر باید باشد؟
برای همین پولهای مفت است که یکی در میان مغازه‌ها املاکی است
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کد رهگیری خیلی خوب بود هم راه تغلب را گرفته بود و هم حق الزحمه اضافی نمی توانستند دریافت کنند و هم از سهم مالیات نمی توانستند فرار کنند ولی الان هر سه مورد با هم انجام می شود .بدون اینکه کوچکترین نظارتی هم صورت بگیرد .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۲:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
نظر ها بیخود
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۹:۰۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتمابنگاه داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دلال
آخرین اخبار