۵۰ فرد سمندر کردستانی در ارتفاعات قلات شای و میدان آستر علامت گذاری شد

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون در ارتفاعات قلات شای و میدان آستر شهرستان مهاباد ۵۰ فرد سمندر کردستانی علامت گذاری شد.

امید یوسفی رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: در راستای اجرای سرشماری سمندر کردستانی، در فاز اول سرشماری ۵۰ فرد سمندر در ۲ زیستگاه قلات شای و میدان آستر شهرستان مهاباد علامت گذاری شدند.

او با اعلام اینکه این سرشماری در ۲ فاز صورت می‌گیرد، افزود: در مرحله اول علامت گذاری و در اجرای فاز دوم سرشماری می‌شوند.

یوسفی اظهار داشت: برای پایش و سرشماری سمندر کردستانی در این شهرستان یک تیم هفت نفره از کارشناسان اداره کل محیط زیست آذربایجان‌غربی حضور دارند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی تصریح کرد: منطقه قلات شاه و میدان آستر این شهرستان جزو مناطق مستعد و زیستگاه مناسب برای فرد سمندر است و اداره کل سازمان محیط زیست آذربایجان غربی در نظر دارد به مناطق تحت مدیریت تبدیل کند.

او ادامه داد: از ابتدای شروع به سرشماری این‌گونه جانوری کمیاب در حال انقراض که در فهرست سرخ اتحادیه حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN) قرار گرفته است ۲۲ کیلومتر از آبراهه و محل سمندر کردستای پایش شده که ۱۵ کیلومتر آن در بوکان و مابقی در مهاباد بوده است.

یوسفی افزود: همچنین بعد از گذشت ۱۴ روز، این سرشماری دوباره در زیستگاه سمندر کردستانی در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

یوسفی با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت عنوان کرد: در این پایش، جویبار‌های منطقه پنج‌گانه جنوب آذربایجان‌غربی مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندر‌ها توسط سازمان مرکزی و اداره نظارت بر حیات وحش استان انجام می‌گیرد.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.