نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال:

انتخاب ویلموتس، مرگ فوتبال بود/ قاتل تیم ملی و شرکای جُرم را محاکمه کنید

آیت اللهی گفت: آوردن ویلموتس به معنی قتل فوتبال ملی بود و باید قاتل و شرکای جرم محاکمه شوند.

محمد هادی آیت اللهی، نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارزیابی اش از روند اصلاح اساسنامه این فدراسیون بیان کرد: ابتدا باید به بحث اساسنامه سال ۹۰ بازگردیم. آن زمان برای اولین بار قرار بود اساسنامه‌ای به این شکل تدوین شود و ما باید ضمن در نظر گرفتن شرایطی حاکمیتی و مجموعه داخل کشورمان، نظر فیفا را هم جلب می‌کردیم. البته همان زمان که این اساسنامه را مصوب کردیم، می‌دانستیم ایراد‌هایی دارد، اما برای اینکه فدراسیون با مشکل محرومیت مواجه نشود، به هر شکلی که بود این اساسنامه را تدوین و مصوب کردیم.

اساسنامه سال ۹۰ ایراد‌ات اساسی داشت

او افزود: باز هم تاکید می‌کنم اساسنامه سال ۹۰ ایراد‌های اساسی داشت. می‌دانید فدراسیون فوتبال یک نهاد مستقل غیردولتی است، اما در آن زمان وزارت ورزش و جوانان اصرار می‌کرد این فدراسیون مانند سایر فدراسیون‌ها تحت نظر باشد. این موضوع برای ما مطلوب نبود چراکه فیفا به هیچ وجه دخالت دولت در امور فدراسیون فوتبال را قبول نمی‌کند. در نهایت به قول معروف اعضای مجمع «میان کار را گرفتند» و با همکاری تنظیم کنندگان اساسنامه شرایطی را ایجاد کردند که در آن زمان مشکلی از لحاظ بین المللی برای ما ایجاد نشود.  

برای اینکه فوتبال ایران با مشکلات فعلی مواجه نشود، باید سال‌ها قبل اساسنامه را اصلاح می‌کردیم

آیت اللهی با اشاره به اینکه اساسنامه سال ۹۰ باید خیلی قبل‌تر از الان اصلاح می‌شد، ادامه داد: باید اساسنامه به نحوی اصلاح می‌شد که دیگر با مشکلات فعلی مواجه نشویم. به واقع در هشت سال اخیر فدراسیون با مشکلات متعددی مواجه بود و اکنون زمان بسیار مناسبی است تا اساسنامه در تمام موارد اصلاح کامل شود. انشالله با تدوین اساسنامه‌ای مناسب، مدیران فدراسیون بتوانند انتخابات پیش رو را برگزار کرده تا افراد جدید بتوانند طبق اساسنامه‌ای که همه آن را قبول دارند، حرکت کنند.

انتخاب ویلموتس، مرگ فوتبال بود/ قاتل فوتبال ملی و شرکای جُرم را محاکمه کنید

نبی بهترین گزینه برای اصلاح اساسنامه و پیشبرد امور فدراسیون است

او درباره ارزیابی خود از فعالیت‌های مهدی محمدنبی برای اصلاح اساسنامه پس از بازگشت او به سمت دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: نبی تجربه بسیار گرانبهایی دارد و حدود ۲۰ سال در بالاترین سطح اجرایی فدراسیون فعالیت داشته است. در شرایط فعلی بهترین گزینه برای تدوین اساسنامه جدید فدراسیون مهدی محمد نبی است و هیچکس شایسته‌تر از او برای این اقدام و پیشبرد سایر امور فدراسیون وجود ندارد. نبی به مسائل اجرایی، بین المللی و داخلی فدراسیون اشراف کامل دارد و به نظر من در زمینه انتخاب دبیرکل جدید، او بهترین گزینه بود. امیدوارم تمام افرادی که دلسوز فوتبال مملکت هستند دست به دست نبی بدهند و با کمک به او در راه تنظیم اساسنامه جدید  فدراسیون گام بردارند. در این حالت می‌توانیم امیدوار باشیم که اساسنامه هم از دولت و مجلس تاییدیه بگیرد و هم از سوی فیفا تایید شود.  

در کشور‌های دیگر افرادی اداره فدراسیون  را عهده دارند که سرمایه فوتبال بوده و در آن استخوان کرده اند

رئیس سابق هیئت رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال ایران درباره اینکه با توجه به معرفی شدن فدراسیون فوتبال به عنوان «نهاد عمومی غیر دولتی» در پیش نویس اساسنامه جدید، تا چه اندازه می‌توان به از بین رفتن چالش‌هایی که در سال‌های اخیر بین دولت و فدراسیون وجود داشته است، امیدوار ماند بیان کرد: به نظر من با این اقدام دیگر دولت نمی‌تواند در فوتبال دخالت کند و تنها حق نظارت روی آن را دارد. اگر به کشور‌های دیگر در بحث اداره فدراسیون‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید افرادی امور فوتبال این کشور‌ها را در دست دارند که سال‌ها به عنوان سرمایه فوتبال آن مملکت، استخوان خرد کرده و تمام تجربه خود را برای امور اجرایی به کار می‌گیرند. این افراد رئیس یا هیئت رئیسه یک فدراسیون می‌شوند.

بذری که کفاشیان کاشت، سبب شد فوتبال ایران پنج ستاره شود

او افزود:  می‌خواهم این صحبت خود را با ذکر یک مثال شرح بدهم. علی کفاشیان ۳۰ سال به عنوان رئیس فدراسیون‌های مختلف ورزشی، معاون سازمان تربیت بدنی و دبیرکل کمیته ملی المپیک که جزء بالاترین پست‌های اجرایی ورزش مملکت هستند، فعالیت کرده است. او هشت سال در جایگاه ریاست فدراسیون با تمام توان زحمت کشید و نتیجه زحماتش هم این بود که فوتبال ایران در عرصه جهانی پنج ستاره گرفت یعنی تمام تیم‌های ما توانستد راهی جام جهانی شوند، اما کمتر از یک سال بعد تمام این افتخار‌ها را از دست دادیم و تنها تیم ملی فوتسال ایران توانست به جام جهانی برود. در زمان ریاست کفاشیان بذری کاشته شد که این بذر در سال‌های ابتدایی ریاست مهدی تاج ثمر داد، اما وقتی قرار شد خود رئیس سابق فدراسیون، بذر بکارد، حاصل آن را دیدیم.

انتخاب ویلموتس، مرگ فوتبال بود/ قاتل فوتبال ملی و شرکای جُرم را محاکمه کنید

در باد موفقیت‌های مان خوابیدیم و همه چیز را از دست دادیم

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال تصریح کرد: تاج باید فعالیت‌های کفاشیان را ادامه می‌داد، اما به همان موفقیت‌ها اکتفا کرده و در باد آن خوابیدیم. اکنون می‌بینید تیم ملی فوتبال ایران که هفت سال صدرنشین رنکینگ آسیا بود به چه روزی افتاده است. فوتبال ساحلی مان به عنوان تیم سوم دوره قبلی جام جهانی حتی نتوانست در جمع تیم‌های صعود کننده  آسیایی   به این رقابت‌ها در سال ۲۰۱۹ قرار بگیرد. برای اولین بار پس از انقلاب تیم ملی جوانان مان نتوانست از دور مقدماتی رقابت‌های قهرمانی آسیا بالا بیاید. با بی تدبیری محض تمام این اتفاق‌های خوب از بین رفت. متاسفانه کسی هم نقد درستی روی این ناکامی‌ها نداشت.  

تنها با استفاده از سرمایه‌های مدیریتی مان می‌توانیم ادعای آقایی آسیا و بزرگی در فوتبال جهان را داشته باشیم

او درباره اینکه به نظر می‌رسد طبق اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال دیگر بازنشستگانی که این روز‌ها حضور فعالی هم در فدراسیون دارند، نمی‌توانند در این مجموعه فعالیت کنند و آن‌ها هم باید نفراتی مثل خودش، علی کفاشیان، غلامرضا بهروان و...  از فدراسیون بروند، اظهار داشت: اگر فدراسیون به یک نهاد غیردولتی تبدیل شود، تمام این بحث‌ها از بین می‌رود. البته من اعتقاد دارم باید تمام سرمایه‌های فوتبال وارد عرصه شوند و هرکسی گوشه‌ای از کار را بگیرد. زمانی می‌توانیم ادعای آقایی در فوتبال آسیا و اعلام بزرگی در فوتبال جهان داشته باشیم که از تمام سرمایه‌های مدیریتی خود استفاده کنیم. وقتی این افراد خانه نشین باشند، کسی به آن‌ها توجهی نکند و دیوار بزرگی مقابل شان قرار بگیرد، شک نکنید از تمام بضاعت‌های مان استفاده نکردیم و نمی‌توانیم کار کار را جلو ببریم.


بیشتر بخوانید: کفاشیان: ورزش ایران در ارتباط‌ات بین المللی ضعیف است/ تصمیم‌ها در AFC با لابی اتخاذ می‌شود


از سال ۱۳۴۷ آقای فوتبال آسیا بوده ایم و اکنون نباید چنین وضعیت آشفته‌ای داشته باشیم

آیت اللهی تصریح کرد: فوتبال ایران از سال ۱۳۴۷ آقایی در فوتبال آسیا را شروع کرد و اکنون نباید در چنین وضعیت آشفته‌ای قرار بگیرد. باید همه دست به دست هم بدهند تا این قدمت ۵۰ ساله حفظ شود و تیم ملی و فوتبال کشورمان به جایگاه اصلی خودش بازگردد.

انتخاب ویلموتس، مرگ فوتبال بود/ قاتل فوتبال ملی و شرکای جُرم را محاکمه کنید

کی روش یکی از ۵ مربی بزرگ جهان است

نایب رئیس اسبق فدراسیون فوتبال با اشاره به نقش کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال ایران اظهار داشت: اگر من بخواهم ۵ مربی بزرگ فوتبال جهان را نام ببرم، یکی از آن‌ها کی‌روش است. به این دلیل که فرد بسیار حرفه‌ای و حق شناسی است. یعنی جایی که حقش بود به سود فوتبال مملکت از خودش و تیمش دفاع می‌کرد. می‌خواهم به یک آمار اشاره کنم و کاری هم به عنوان و مقام ندارم. کی روش با اقدامی هوشمندانه به اندازه سه تیم ملی، بازیکن باکیفیت و تاثیرگذار در اختیار تیم ملی ایران قرار داد و تفاوتی بین بازیکنانش از نظر من وجود نداشت.

کی روش پشتوانه سازی را در فوتبال ایران شروع کرده و به مربیان باشگاهی جرئت داد از جوان‌ها استفاده کنند

او ادامه داد: هیچکس باور نمی‌کرد کی روش   از  بازیکن‌های ۱۸، ۱۹ ساله‌ای مانند سعید عزت اللهی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش و میلاد محمدی و ... به عنوان بازیکن ثابت تیم ملی استفاده کند. پشتوانه سازی در فوتبال ایران را کی روش شروع کرد و ما می‌بینیم اکنون بازیکنی مانند محمد محبی هم با تداوم همان تفکر به یک ستاره در تیم ملی تبدیل می‌شود. اثر کاری که کی روش انجام داد، در باشگاه‌ها هم مشخص شد و مربیان باشگاهی مان هم جرئت کردند به جوان‌ها میدان داده و آن‌ها را به بازی بگیرند.


 بیشتر بخوانید: واکنش ویلموتس به شکایت از فدراسیون فوتبال ایران


کی روش بداخلاقی هایی داشت اما نتیجه کار با او شیرین بود

آیت اللهی تصریح کرد: اگر به بازیکنان تیم ملی فوتبال جوانان و امید در سال‌های اخیر نگاه کنید، متوجه می‌شوید تمام آن‌ها در تیم‌های لیگ یکی و لیگ برتری بازی می‌کنند. این موضوع به دلیل تاثیرگذاری کی روش در فوتبال مملکت بود. هرچند او برخی مواقع برای گرفتن حق تیمش بداخلاقی‌هایی می‌کرد، اما نتیجه آن شیرین بود.  

کی روش کاری کرد تیم ملی مقابل بزرگان فوتبال جهان ادعای برتری داشته باشد

او افزود: کی روش کاری کرد که تیم ملی ایران بدون استرس به مصاف بزرگان فوتبال جهان مانند آرژانتین، اسپانیا و پرتغال قرار بگیرد و حتی مقابل آن‌ها ادعای برتری داشته باشد. اگر در جام جهانی ۲۰۱۴ و بازی با آرژانتین کمی خوش شانس بودیم پنالتی مان روی اشکان دژاگه اعلام شده و ضربه سر رضا قوچان نژاد گل می‌شد، تیم ملی در همان بازی کار صعودش به مرحله بعدی را قطعی می‌کرد و دیگر اسیر ضربه دقیقه نودی فوق ستاره‌ای مثل لیونل مسی نمی‌شد. این بدبیاری‌ها در جام جهانی ۲۰۱۸ و بازی با پرتغال هم گریبان تیم ملی را گرفت. در آن بازی هم اگر مهدی طارمی با تمرکز بیشتری دقیقه ۹۵ به توپ ضربه می‌زد، حریف را با ابرستاره‌ ای مانند کریستیانو رونالدو حذف کرده و در گروه مرگ صدرنشین می‌شدیم.

انتخاب ویلموتس، مرگ فوتبال بود/ قاتل فوتبال ملی و شرکای جُرم را محاکمه کنید

نمی‌دانم مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش مربی‌ای مانند مارک ویلموتس را از کجا پیدا کردند

آیت اللهی ادامه داد: آقایان تمام این تاثیرگذاری کی‌روش را یک شبه به باد دادند. نمی‌دانم مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان مربی‌ای مانند مارک ویلموتس را از کجا پیدا کردند. فردی که هیچ رزومه روشنی نداشت و تنها به این دلیل که اسمش اروپایی بود، جانشین کی روش شد. در صورتی که اگر از همان مربیان داخلی مان مانند جواد نکونام، مارکار آقاجانیان و سایر نفراتی که مدتی کنار کی‌روش کار کردند، به عنوان سرمربی تیم ملی استفاده می‌کردیم، دیگر به این بدبختی نمی‌افتادیم که برای صعود از گروه بحرین، عراق، هنگ کنگ و کامبوج دردسر بکشیم. شک نکنید با این مربیان نتیجه بهتری می‌گرفتیم.

آوردن ویلموتس به معنی قتل فوتبال ملی بود و باید قاتل و مشارکت کنندگان درآن محاکمه شوند

رئیس سابق هیئت فوتبال شیراز درباره شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال برای دریافت غرامت ۶ میلیون یورویی بیان کرد: تمام افرادی که در فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش در انتخاب ویلموتس نقش داشتند، مقصر هستند و باید به مردم ایران پاسخگو باشند. فردی که پروسه انتخاب او را آغاز کرد، مقصر اصلی است و آن‌هایی که چنین مربی را تایید کردند هم در این فاجعه مشارکت داشتند. آوردن  ویلموتس به ایران، یک قتل بود و یک عده فوتبال کشورمان را کشتند. این افرادی که اقدام شان در راستای قتل فوتبال ملی و مشارکت در این قتل بود باید محاکمه شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
نخير انتخاب اين بابا بايد مرگ تك روي باشه تا كسي نتونه تا سر فدراسيون كلاه بذاره
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۲۱:۴۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا ویلموتس تموووووم نمیشی.

گند زدی به تیم ملی حالا حق زحمه گندکاریت رو میخوای؟؟؟
Netherlands
lable
۲۰:۴۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یادمه وقتی اومد خیابانی و میثاقی و خیلی از مجری های دیگه میگفتن با اومدن ویلموتس ایران متحول شده :)
3 روز بعد از اومدنش رنکینگ فیفا اعلام شد و میگفتن با اومدن ویلموتس ایران صعود کرد و ...
اونا به سودشون رسیدن تیم ملی و مردم هم طبق معمول ضرر کردن
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۴۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
پیشرفت فوتبال سرمایه می خواهد ارتباطات بینالمللی میخواهد شما چرا در شیراز نتوانستید یک تیم لیک برتری داشته باشید مسئولین شیراز باید محاکمه گردنندفوتبال پارامترهای زیادی دارد مثل قدیم ودوران شما نمیبآشد سریع حکم
ندهید کشورهای دیگر هزینه های چند برابری میکنند نتیجه
میگیرند اما ایران با غیرتش مبارزه میکند مسئولین با دست خالی
اداره میکنند تاج با بی بضاعتی خوب اداره کرد آینده خواهید
دید مسئولین هیچ کاری نمی توانند بکنند وبدتر هم خواهد شد
با شعار کاری پیش نمی رود
Iran (Islamic Republic of)
شیرامینی
۱۸:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا افرادی مثل سلطانیفر پرسپولیسی تو ورزش و فوتبال جولان میدن و حق ناحق میکنن بخاطر پوکر فسادشون وتاریخ سازی پوشالی و جعلی،،،همین وضعیتی میشه ک الان شده یعنی افتادن از بام وعرش اسیا ب رتبه دوم و فرش اسیا!!مایی ک سرور ژاپن کره عربستان و چین بودیم الان یکی اومدبعد چندین سال رفت بالاسرمون اونم بخاطر بی لیاقتی و بی کفایتی افرادی ک اشاره کردم..
افراد مسعولی ک الان پست مقام و ریاست ورزش دراختیار دارن بخاطر عغده های چندساله ای ک داشتن وجام نگرفتن وافتخار اسیایی ندارن(«منافع شخصیشون وباشگاهیشون ترجیح دادن ومیدن ب منافع ملی!!!!!»)
Iran (Islamic Republic of)
عشقم پرسپولیس
۱۲:۱۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
شمایی که ۴ تا کلمه ساده رو نمیتونی یا نمیدونی تایپ کنی و سواد ندادی میای از لابی و لابی گری حرف میزنی نکبت بیسواد ۰هروقت خاستی از پرسپولیس بحرفی دهنتو اب بکش استقلالی کثیف لجن بیسواد گاگول
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آرمان
۱۸:۱۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
جا داره از خیابانی و میثاقی که زیر اب کی روش زدن هم یاد کنیم
از اونهایی که ویلتموس اوردن بازجویی کنند و از اموال شخصی اونها خسارت بدید نه از جیب مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
Mohammad
۱۷:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
كجان پرسپليسيها كه سرمربي افسانه اي چون كيروش رو فراري دادن كم از بيت مال ميخورن از اين طرف هم ضربه زدن به پيكره تيم ملي
-
حمید
۱۶:۴۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگه شما این قدر ساده این که دیگه حرفی باقی نمیمونه
گیریم به خاطر پرسپولیس کی روشو فراری دادن برانکو و بعدش کالدرونو کی فراری داد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ویلموتس مرگ فوتبال بود ولی این و به اون خیابانی بگید که گریه می کرد تا کیروش از تیم برود
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۱۶:۴۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا سایه ویلموتس
استراموچپنی
برانکو
خاشقچی و همه بستگان خارجی رو از سره ایران کم کن
آخرین اخبار